Přivázáni k "žehlicímu prknu"
Podle projektu firmy Airbus se budou cestující během letu opírat o svislé vypolstrované desky, ke kterým se v pase připoutají bezpečnostním pásem.
Desky, které trochu připomínají žehlicí prkna nebo zdravotnická nosítka, jsou opatřeny opěrkami pro ruce a z bezpečnostních důvodů také speciálními zarážkami pro hlavu a páteř.
Pro zvětšení klikněte na infografiku |
Levnější letenky
Hlavním cílem plánovaných letů vstoje je ušetřit místo v letadle a tím samozřejmě snížit náklady. Pokud pasažéři sedí, rozestupy mezi sedadly jsou 76,2 cm, zatímco pokud budou stát, vzdálenosti mezi nimi se zmenší o 12,7 cm na 63,5 cm.
Lety vstoje by tak podle výpočtů aerolinek Spring Airlines umožnily o 40 procent pasažérů na palubě více a snížení nákladů zhruba o 20 procent. Hlavní výhodou pro cestující by pak měly být levnější letenky.
K realizaci letů vstoje nyní Spring Airlines potřebuje jen souhlas vlády a povolení od čínského úřadu pro civilní letectví. Mluvčí letecké společnosti Zhang Wuan si je však vládní podporou celkem jistý, už proto, že s nápadem přišel samotný vicepremiér Zhang Dejiang. "Ten navrhl, aby lidé cestovali letadlem podobně jako autobusem - žádná sedadla, žádný zavazadlový prostor, jídlo ani voda, ale prostě jen co nejjednodušší způsob dopravy," upřesnil mluvčí - více ZDE.
Lety na stojáka plánují i v Evropě
Nápadu Spring Airlines se okamžitě chytly i irské nízkonákladové aerolinky Ryanair. Ty nyní zjišťují u firmy Boeing, hlavního dodavatele jejich letadel, zda by byla realizace letů vstoje možná, vyjádřil se šéf letecké společnosti Michael O´Leary - více ZDE. Ryanair v posledních měsících "proslul" zveřejněním plánů na zpoplatnění toalet na palubě letadel i sáčků na zvracení.