Pod Mont Blankem opět projíždějí kamiony

  • 1
Do tunelu pod Mont Blankem opět vjely po třech letech kamiony. Ačkoli významná spojnice mezi Francií a Itálií je už měsíc v provozu pro osobní dopravu, o kamiony se strhla mezi oběma zeměmi bitka. Francie chtěla kvůli bezpečnosti kamiony úplně zakázat, Itálie ale nakonec prosadila ekonomické zájmy. Tunel, v němž v roce 1999 uhořelo 39 lidí, byl až do letošního března uzavřený.

Spor řešila Evropská komise
Itálie se ve sporu o kamiony v tunelu obrátila na Evropskou komisi - stěžovala si zejména na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje. Francie oproti tomu argumentovala bezpečností dopravy. 

Proti návratu kamionů do tunelu ostře protestují zejména obyvatelé údolí Chamonix na francouzské straně. Nelíbí se jim hlavně znečištění životního prostředí a možné nebezpečí dalších nehod. Po vleklých sporech nakonec sice souhlasili s lehčími kamiony, proti dopravě těžších souprav však hodlají tvrdě protestovat.

"Budeme se i nadále bít," prohlásil starosta Chamonix Michel Charlet. Proti návratu těžších kamionů se chce odvolat až u Ústavní rady. 

V roce 1999 začal v tunelu pod Mont Blankem nejprve hořet belgický kamion. Do něho potom narazila další nákladní vozidla. V následném infernu zahynulo 39 lidí.

Itálie chce navíc přehodnotit otázku střídavého provozu nákladních vozů, který byl v tunelu zaveden kvůli bezpečnosti. Kamiony mohou zatím projíždět pouze jedním směrem, který se střídá v hodinových intervalech. To však značně snižuje výkonnost tunelu, takže řada nákladních vozů bude muset i nadále využívat jiných cest přes Alpy.

Dohoda o kamionech
Podle poslední dohody mezi oběma zeměmi budou moci až do poloviny května tunelem projíždět kromě osobních automobilů pouze nákladní vozy o hmotnosti do 19 tun a autokary.

Kamiony vážící více než 19 tun budou podle páteční dohody ministerstev dopravy Itálie a Francie projíždět tunelem až od 13. května.

Vozidla s více než čtyřmi osami se budou moci vrátit do tunelu až 25. června.

Soupravy převážející nebezpečný náklad a vozy, způsobující velké znečištění, nebudou moci této cesty vůbec využít.

Do tunelu pod Mont Blankem vjíždí první kamion. Nákladní doprava byla v tunelu po velkých tahanicích mezi Francií a Itálií obnovena 8. dubna. (8. dubna 2002)

,