Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pevnost Lembach, aneb jak správně navštěvovat pevnosti

  15:50aktualizováno  15:50
Samotné město Lembach nezklame, ale také nijak nenadchne. Ani ne deset kilometrů od něj na sever se nachází hranice se Spolkovou republikou Německo, hraniční přechod Fleckenstein. V jeho blízkosti se ještě na francouzské straně tyčí zlověstná silueta zříceniny hradu. Přímo pod ním se nachází stanové tábořiště.

Většina turistů ale volí trasu jinou a těsně před přechodem odbočuje k západu, aby si vychutnala nádhernou lesnatou krajinu. Tato trasa je v mapách značena jako „Francouzsko-německý turistický okruh“ (Circuit Touristique Franco-Allemand). Po něm se směrem na západ dopravíme do města Bitche, kterému vévodí velká citadela Vaubanova stylu. Bitche je dodnes velkou vojenskou základnou a řada objektů ve městě, stejně jako zakázané pásmo v jeho bezprostředním okolí o tom svědčí.

Poté, co minete  tank, hledí na vás dva pěchotní sruby. U nížeji položeného je prodejna vstupenek a předraženého občerstvení typu tyčinek Mars a Snickers. Druhým srubem se vstupuje do podzemí, a po absolvování spleti chodeb vyjdete opět u pokladen.
Cena vstupenky je 28 franků, pro držitele karty ISIC 21 Frf, další slevy jsou pro děti, větší skupiny, rodiny s dětmi, atd. Platba v německých markách (byť v poněkud horším kursu) byla samozřejmostí. 

Posledním provozním měsícem je celý říjen. Za den se uskuteční pět prohlídek, každou celou hodinu, ale s nezbytnou polední pauzou (10.00, 11.00, 14.00, 15.00, 16.00). Přišli jsme na poslední chvíli, a tak, aniž by se nás kdokoli ptal na řeč, kterou se má podle našich představ prohlídka odvíjet, jsme byli přiřazeni ke skupině turistů ze Spolkové republiky Německo. Plynně německy hovořící sympatická blondýnka již svůj výklad započala. To, že v této řeči byla schopna reagovat i na vtipy, svědčilo jasně o tom, že ve Francii nežijí jen Francouzi, ale zejména v oblasti Alsaska-Lotrinska i Němci, a že jich není málo (o tom jsme se přesvědčovali na každém kroku, a nejen kvůli čistě německým názvům měst).

První, co na vás při vstupu do podzemí uděří, je chlad (ne více než 11°C) a vlhko. První místností, kam se dostaneme, je noclehárna, v níž se o jedno lůžko na tři osmihodinové etapy dělili vždy tři vojáci. Důstojníci ve vedlejší místnosti na tom nebyli o mnoho lépe. Další v pořadí jsou sklady potravin (chráněné důmyslně před krysami), ošetřovna, z níž běhá mráz po zádech a „mozek“ komplexu, velitelské stanoviště, kam se od pozorovatelů sbíhaly všechny informacě o pohybu nepřítele, a odkud se naopak vydávaly rozkazy do střílen.
 Střílny byly další zastávkou na trase prohlídky. Subtilní průvodkyně zatočila klikou, a soukolí, ze kterého vazelína přímo kapala, se dalo do pohybu. Několik desítek tun těžká kupole se vmžiku vyrolovala nad zem. Do kupole v čase ohrožení putovali dva střelci a dva nabíječi-mířiči, všichni pokud možno štíhlí a menší postavy, aby se do omezeného prostoru vůbec vměstnali. Sami cíle neviděli, mířili a stříleli pouze podle údajů, které obdrželi ze štábu.
 Dlouhý sestup po více než stovce schodů („Pozor! Sedmdesátý schod je vydrolený!“ upozorňuje se smíchem blondýnka.) nás dovede do druhého srubu. Zde je expozice výzbroje, výstroje a propagandistických (většinou nacistických) letáků. Některé vystavené zbraně jsou i československé vároby. Prohlídka zde končí, celkový pobyt ve studených katakombách se blížil 100 minutám. Toalety v podzemí pokladen přijdou vhod.

 

Jak se tam dostat:

Ze Strasbourgu vyjedete severním směrem z Place de Haguenau na dálnici A4 a později rychlostní silnici č. 44 směrem na Haguenau. Tento úsek dálnice je považován za jakousi „spádovou oblast“ Strasbourgu, a tak se zde neplatí péage. Z Haguenau se vydáte dále na sever, projedete obcí Woerth a těsně u ukazatele s nápisem Lembach zahnete doprava. Po necelém kilometru vás silueta amerického tanku ujistí, že jste našli to, co hledáte.

 

Lembach - Koordinační centrum pro řízení střelby.

Lembach - podzemní chodba s železniční tratí pro přepravu munice.

Lembach - vstupní bunkr.

Autor:




Nejčtenější

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Další z rubriky

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.