Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Péče o běžecké stopy je alchymie

aktualizováno 
Šumava - Může být něco složitého na údržbě běžeckých lyžařských stop? Těžko.
Může být něco složitého na údržbě běžeckých lyžařských stop? Těžko. Na všechno jsou přeci stroje, namítneme. "Je to alchymie," oponuje mluvčí Národního parku Šumava Zdeněk Kantořík. Nevyzpytatelné šumavské počasí může během chvilky zhatit celodenní práci a připravit obce naráz o tisíce korun, které pracně na údržbu stop shánějí. Stačí, aby se nad čerstvě projetými stopami přehnala nečekaně sněhová vánice. "Ideální je samozřejmě stálé počasí a půl metru sněhu, pak může stroj na úpravu sněhu vyjet jednou za čtrnáct dní, možná za tři týdny," říká mluvčí parku. Proměnlivé počasí si však vyžaduje nasazení techniky i dvakrát týdně. Jedna motohodina provozu přitom stojí zhruba dva tisíce korun. Stroj za tu dobu ujede v průměru tak šest, sedm kilometrů. Na území Národního parku Šumava je 340 kilometrů značených běžeckých tras, z toho asi 120 kilomterů je pravidelně udržovaných. Podle počasí se na jejich údržbu vydá každou zimu pět až osm set tisíc korun. I proto park razí již druhým rokem filozofii, ověřenou v sousedním Bavorsku: soustřeďuje se na údržbu krátkých patnácti až dvacetikilometrových okruhů v okolí turistických středisek. "Přes devadesát procent návštěvníků Šumavy nechá auta na parkovišti, vezme lyže a jde běhat. Je to pro ně praktičtější," vysvětluje Kantořík. Pokud někoho láká desítky kilometrů dlouhá trasa napříč Šumavou, musí si poradit sám. Na vyhazování nejsou peníze. Údržbu lyžařských stop na svém území garantuje Národní park Šumava každou sezonu od 15. prosince do 31. března.

***

PŘES HRANICI NA LYŽÍCH

Sportovci na Šumavě mohou i v zimě přejíždět hranici do Německa a Rakouska, aniž by přitom museli sundat lyže a cestovat automobilem. Na Šumavě fungují čtyři turistické stezky pro běžkaře: - Debrník u Železné Rudy - Bučina u Kvildy - Nové Údolí u Stožce - České Žleby

Autor:


Nejčtenější

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní podvodní pozorovatelna v Česku. Ryby se vám lepí na sklo

Typická situace - díváte se jedním okénkem a ryba je mezitím za druhým.

Přibližně pět tisíc ryb žije v lomu Lomeček, který se nachází několik kilometrů od Domažlic. Majitel areálu Zdeněk...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Najdete na iDNES.cz