Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Památky svlékne z obří reklamy až nová vyhláška

  12:10aktualizováno  12:10
Praha - S fotoaparátem se hrnou turisté k pomníku Jana Husa na Staroměstském náměstí. Jenže zrada - v hledáčku najdou jen obrázek na reklamní plachtě a kus kapoty automobilu. Stejný záběr dostanou, pokud by chtěli zachytit buditele Josefa Jungmanna, udělat si záběr na Malostranskou besedu nebo Šítkovskou vodárenskou věž u Mánesa.

Renesanční Štítkovská vodárenská věž v Praze u Mánesa je již druhý rok zahalena reklamou

Pod nevzhlednými plachtami s reklamou se ukrývají stavbaři, jindy jen tak kazí pohled na město.

A magistrát nemůže nařídit jejich odstranění. "Na Smetanově nábřeží v sousedství Novotného lávky zakrývá fasádu jednoho z historických domů reklama banky,“ vybírá další případ, kolem kterého pochodují tisíce turistů denně, šéf pražských památkářů Jan Kněžínek.

Od září žádná reklama navíc

Tuhle plachtu i řadu jiných by měla z centra odstranit nová vyhláška, která začne platit od 1. září. Umožní, aby se plachty objevily jen na objektech, kde se skutečně pracuje. Město však chce, aby mohlo příště umístění takových reklam regulovat mnohem přísněji.

"Na plachtách by mělo být vidět, co se za nimi skrývá. Případná reklama by měla tvořit maximálně dvacet až třicet procent zakryté plochy,“ přeje si Kněžínek.

Magistrátu by se také líbilo, kdyby plachty a lešení na zimu zmizely. Kvůli počasí se památky v té době stejně neopravují.

Jenže co s reklamními plachtami, které zakrývají opravdu opravované historické objekty? Kritiku v takovém případě Pavel Rejchrt z agentury Qeep, která takto získává peníze například na opravu pomníku Jana Husa, nechápe. "Veškerý výtěžek z reklamy jde do její opravy,“ brání lešení s reklamou Rejchrt.

Přitom agenturu Qeep kritizuje magistrát - a hlavně radní pro památkovou péči Milan Richter - poslední dobou poměrně ostře a vytrvale. Vadí mu především smlouva na pronájem a opravu Husovy sochy i dalších šesti známých pražských soch. Smlouvu uzavřela s reklamní agenturou Galerie hlavního města Prahy.

Richter už také začal jednat -kvůli smlouvě odvolal ředitele galerie Karla Srpa. „Smlouva je pro město nevýhodná, navíc v podstatě nevypověditelná. Přitom se sousoší bude opravovat dlouhé tři roky,“ hněvá se Richter a vytýká společnosti Qeep i to, že restaurátora vybírá sama reklamní agentura.

"Získáváme tak peníze i na opravy jiných památek“

"Reklama na Janu Husovi nám ale získá peníze i na opravu dalších soch, které nejsou pro reklamu tak atraktivní,“ vysvětluje Rejchrt a uvádí konkrétní příklad - náklady na opravu sousoší Františka Palackého budou vyšší, ale reklama ze samotného pomníku by je nezaplatila.

Postup agentury Qeep hájí i restaurátoři. "Takto se sponzorují rekonstrukce památek po celém světě,“ řekl jeden z restaurátorů sochy Jana Husa Pavel Filip. V Barceloně jsou podle něj zakryty celé katedrály. "Funguje to naprosto dokonale,“ dodává.

Souhlasíte s tím, aby památky zakrývala reklama? Podělte se o svůj názor s ostatními čtenáři v diskuzi.

Autoři: ,




Nejčtenější

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Kostelík na Byšičkách se nám v dáli ukáže již z oken motorového vlaku. To se...
Na tajemné Byšičky po stopách pochmurné balady o umrlcově nevěstě

Půvabné Podkrkonoší v sobě nese tajemný náboj. Tady se na odlehlých samotách dlouho udržela lidová forma komunikace s duchy zemřelých. A v tomto kraji též...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.