Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme krosové elektrokolo. Na stezkách jede parádně

  5:00aktualizováno  5:00
Elektrokola se v posledních letech začala etablovat hlavně v městském provozu. Nyní se ale výrobci snaží proniknout i do lehčích terénů v přírodě. Umožňují to nové modely odpružených, odvážněji laděných kol. My jsme vyzkoušeli jedno z nich - krosové Guewer Cross.

Elektrokolo Guewer Cross | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ve městě rychlejší než tramvaj

První pocity z elektrického kola jsou trochu smíšené. Kolo je přeci jenom těžší a pro toho, kdo ho nezná, chce přidávání plynu trochu cviku.

Širší gumy mají na asfaltu větší valivý odpor, ale motor všechno zvládá. Odpružená vidlice dobře tlumí kočičí hlavy i tramvajové koleje a tak se můžu soustředit na jízdu.

Na řídítkách je jedno kolečko na řazení, rychlosti 1-6. Na kolo je to trochu málo, ale ve městě řadím minimálně 3, na nejvyšší stupeň pak překonávám rychlost 30 km/h a ještě cítím rezervu. Jeden převodový stupeň nahoru by se hodil.

Motor má skvělý "odpich" hlavně na křižovatkách a semaforech. Sice zabírá až po jednom šlápnutí, ale pak vystřelí dopředu a při rozjezdu jsem dokonce o něco rychlejší než auta. V městském provozu šlapu bez námahy, občas otočím plynem a držím rychlost kolem 25 km/h. U kruhového objezdu stačí trochu přidat a projíždím ho stejně rychle jako motorkář přede mnou.

Několikrát musím sjet z cyklostezky mezi auta, ale zrychlovat nemusím. Nezdržuju okolní provoz, neunavím se. Ještě porovnávám svůj čas s tramvají a na sedm zastávek jsem na tom o něco líp. Pro cestu do práce ideální.

Dojezd se mění podle váhy jezdce a náročnosti terénu, ale jak se později ukáže, hodně záleží i na taktice jízdy. Pod plným plynem a jen s občasným přišlapáváním vydrží baterie 15-20 km, při stálém volném šlapání už výrobce udává dojezd 50 km. Ve městě se mi na jedno nabití podaří ujet 35 km, ale silou motoru dost plýtvám.

Elektrokolo Guewer CrossElektrokolo Guewer Cross

Cyklisté zdržují

Druhý den vjíždím do lesa na zpevněné cyklistické stezky. Rozdíl mezi normálním horským kolem a tímhle 26kilovým kolosem je samozřejmě poznat, ale stačí přidat plyn, chvíli ho podržet a okamžitě se dostávám do tempa. Po půl hodině se mi daří i podřazovat a přidávat plyn ve správný čas a udržovat tak poměrně slušnou rychlost a šetřit baterii. Těžké kolo je jak přikované k zemi, neustřeluje, v rigolech má dobrou stabilitu.

Po několika kilometrech předjíždím asi třetího cyklistu a dokonce začínám mít pocit, že mě občas zdržují. Nohy se ještě neunavily a mám dostatek času rozhlížet se po okolní přírodě. Teď mi už stačí kolo jen "dokrmovat" plynem.

Z kopce to zase jede jako tank a motor tlačí kolo slušně dopředu. Rozjedu se, několikrát přidám a pak plyn pouštím. Kolo zpomaluje až na rovince, ale šlapat nemusím. Pro jistotu si ale zastavím a zkontroluju baterii. Po 15 km mi zatím svítí dvě diody ze tří.

Nabíjení není složité. Baterie se z kola nemusí ani vyndavat. V garáži stačí vypnout klíček a připojit nabíječku. Nabití si lithiová baterie hlídá sama a při maximálním nabití vypne nabíječku, na které se rozsvítí zelené světlo. Jedno nabití trvá zhruba pět hodin, podle výrobce vydrží až 1 000 nabití (Baterie: Lithium 36V/10 Ah).

Pohodlný adrenalin

V lese si pro zajímavost vyzkouším i jízdu pod plným plynem a po několika metrech se z toho stává slušná adrenalinová záležitost. V rychlosti 30 km/h předjíždím všechno, co na cestě potkám, a v zatáčkách musím kolo mnohem více naklápět. Brzdy jsou naštěstí dost pevné a to, co vidím před sebou, ubrzdím. Dalších 15 km mám rychle za sebou, baterie pořád drží a tak si můžu v místní hospodě vychutnat pohodlně získaný adrenalin.

Sice jde o kolo krosové, tedy určené pro jízdu na zpevněném povrchu, ale přece jen zkusím odbočit ze značené cyklistické trasy hlouběji do lesa. Ale stačí pár metrů po úzké vyšlapané cestě plné kořenů a výhoda elektrického motoru se hned ztrácí. 26 kilogramů se postupem času stává větším a větším nepřítelem, a i když zkouším jet neustále pod plynem, brzy sesedám.

V pomalé rychlosti je to horší i se stabilitou a trochu mě bolí pravá ruka, která nemá na otáčivém heftu jistotu. Adrenalinový příval definitivně končí u kmene stromu, který leží přes cestu. Do těžšího terénu toto kolo vhodné není.

Návrat k nezaplacení

Vracím se na zpevněnou cyklistickou stezku a téměř okamžitě se mi vrací i dobrý pocit z rychlé, pohodlné jízdy. Nohy trochu bolí, ale s motorem se během několika metrů dostávám znovu nad 20 km/h a na rovinkách už vyloženě odpočívám.

Testované kolo je jednou z nejlevnějších voleb na trhu, cena je téměř stejná jako za normální krosové kolo, ale je vykoupená levnějšími součástkami, vyžadujícími šetrnější jízdu. Pro ostré cyklisty tohle kolo určitě není, pokud však nemusíte v lese nutně propotit dres a rádi si užijete pohodlné cestování, může to být dobrá volba. Jak do města, tak i do přírody. Kolo určitě ocení lidé se slabší kondičkou, případně s vyšší tělesnou váhou, ten, kdo je v rekonvalescenci nebo má menší zdravotní handicap.

elektrokolo guewer cross

Cena: 19 900 Kč včetně DPH
Hmotnost: 26 kg včetně baterie
Maximální zatížení: 120 kg
Rám: slitina Alu, integrované hlavové složení
Vidlice: odpružená hydraulická RST Omega
Brzdy: kotoučové Zoom, průměr brzdových kotoučů 160 mm
Představec a řídítka: slitina Alu (oversize)
Rozměry: 190 x 60 x 110 cm
Elektromotor: v zadním kole, výkon 250 W
Více informací na: www.e-cycles.cz



Témata: Cyklostezka, Tramvaj

Nejčtenější

Jak nenaletět na cestách. Nejčastější podvody v jihovýchodní Asii

Jihovýchodní Asie je poměrně bezpečný region, spíš než násilné přepadení vás...

Nejen pro evropské turisty je tato část světa svůdná svou exotikou, tropickým klimatem i příznivými cenami. Jenže kde...

Voda dojde 22. dubna. Kapské město je na suchu, šetřit musí i turisté

Kapské město trápí v posledních letech velmi vysoké teploty a sucha.

Klimatické změny přinášejí do některých světových regionů dosud nevídaná horka. S nimi přicházejí regiony o zdroje...



Nádherné fotky Rožmberku si na Instagramu prohlédlo přes 10 milionu lidí

Fotografie Rožmberku nad Vltavou na Českokrumlovsku, které pořídila Christina...

Fotografie Rožmberku nad Vltavou se objevily na jedné z nejsledovanějších turistických instagramových platforem...

Po stopách válečných hrůz ve Lvově. Statisíce mrtvých upadá v zapomnění

Z původního vybavení lágru Janowska se nedochovalo nic, nacisté tábor před...

Padesát tisíc obětí, o pár kilometrů dál třikrát tolik zavražděných. Připomíná je jen nevelký kříž či skromný pamětní...

Na běžkách přes celé Jizerky. Náročný výlet zvládnete za jediný den

Zámeček na Nové Louce představuje klasickou běžkařskou štaci, kde se sbíhají...

Bezmála čtyřicetikilometrová běžkařská trasa překonává prakticky celé Jizerské hory od východu k západu, v úvodu vás...

Další z rubriky

Jízda s mistry. In-line bruslaři se chystají na velkou událost v Praze

Bruslařská dráha v Praze

V neděli se v Praze na Rohanském nábřeží uskuteční velká mezinárodní in-line akce pro stovky českých i zahraničních...

Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle,...

Supervýšlap na Passo Mendola z Traminu. A večer tramín ve sklence

Jablečné sady a vinice v okolí Traminu

Jedny z nejhezčích a nejzábavnějších vinařských cyklostezek severní Itálie se vlní kolem městečka s příznačným a...

Najdete na iDNES.cz