Poradna - kolo &cykloturistika

velikost textu:
vydáno 23.6.2003 12:00
Na vše o kolech se můžete ptát odborníků z časopisu VELO. Vaše dotazy zodpoví vždy jednou týdně.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. dubna 2004 do 13:00

OTÁZKA: Chci si koupit kolo Trek 6700 model 2004. Jaký je Váš názor na toto kolo? S tím souvisí i druhý dotaz. Tento model používá vidlici ROCK SHOX PILOT SL zdvih 100 mm. Jak by se mohly změnit jízdní vlastnosti po namontování vidlice R.S. PILOT RACE se zdvihem 80 mm, ale hmotností jen 1,23 kg /není to tisková chyba?- cykloservis č.16/. Čím je dán takový rozdíl v hmotnosti - 0,53 kg. Děkuji. Láďa
ODPOVĚĎ: Názor na značku Trek je jednoznačný – patří k těm kolům, na kterých máte hned při první jízdě pocit, že jste na ně už dlouho zvyklí, okamžitě padne do ruky. Geometrie je docela vyvážená, kola patří k dobře ovladatelným až živějším. To znamená, že se velmi dobře chová v technických úsecích, snadno se vede. Trek nastavuje posed moderním způsobem, používá široká řídítka, která jsou komfortnější, a také posed nastavuje výše (umožňuje tak další úpravy). Doplňky i výbava jsou hodně solidní. Pokud nasadíte vidlici s menším zdvihem, nepatrně se změní jízdní vlastnosti, sníží se předek a kolo bude ještě o něco živější a ovladatelnější. A možná trochu neklidnější ve stopě ve vyšších rychlostech. Váha RS Pilot Race skoro souhlasí, nedávno jsem ji sháněl pro svého kamaráda a vážili jsme ji – 1340 g (váhy v katalozích bývají podhodnocené, třeba u vidlic jde často o vidlici zváženou bez krku). I tak je to velmi slušná váha a skvělá vidlice za dobrý peníz. Rozdíl je dán především použitým systémem pružení (u SL ocelová pružina, u Race vzduch) a také kvalitnějším tlumením u Race a rozdílným zdvihem. 12.11.2003 14:27
OTÁZKA: Dobry den, jeste sice nemam odpoved na mou spise strucnou nez lehkou otazku ohledne kotoucovych brzd a uz jsem tu s otazkou dalsi. Rad bych totiz koupil Autor Verzus, ale maji jen 21 ram ja merim 183, v cem se vlastne lisi velikosti ramu, v prodejne rikali ze je to pouze ve vysce stangle. Ma toto cislovani vliv i na delku ramu? Jaky ram by jste mi doporuci kdyz chci jezdit na tomto kole delsi vzdalenosti i mene narocnym terenem. Dekuji Michal
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Byl jsem bohužel delší dobu pracovně mimo, tak jsem se k odpovídání dostal až teď. Plusem pro ně je jednoznačně brzdná účinnost. Ačkoliv jsou klasické ráfkové brzdy většinou naprosto dostatečné pro potřeby běžného ježdění, kotoučovky nabízejí více komfortu - stejný brzdný účinek i při proměnlivých podmínkách (zima, voda, bláto), další výhodou je životnost brzdových segmentů (destičky, kotouče), dále při brždění netrpí ráfek – u brzdových špalíků trpí brzdné plochy ráfků, hlavně ve spojení s nečistotami, spotřeba materiálu je vyšší. Pro na materiál náročnější disciplíny jsou kotoučové brzdy jedinou volbou (sjezd, freeride atd.). Kotoučové brzdy jsou takřka bezúdržbové – stačí je namontovat a odvzdušnit, pak už stačí jen běžná očista. Odpadá potřeba seřizování podle toho, jak jsou opotřebené špalky (destičky se seřizují automaticky, bez nutnosti servisního zásahu), odpadá také promazávání lanek a hlavně – ke zmáčknutí brzdové páky není potřeba skoro žádná síla, krok brzdy je velmi lehký, netrpí prsty. Musím to teď jen upřesnit – mluvím o hydraulických kotoučových brzdách, mechanické jsou obyčejnější, patří k nim údržba lanka, seřizování a tužší krok. Pokud už kotoučové brzdy, pak bych doporučoval jedině hydraulické, mechanika je kompromis. Proti kotoučovým brzdám stojí vyšší pořizovací cena (i když za poslední rok se posunula hodně dolů) a vyšší váha. A také zbytečná obava mnohých cyklistů, že jde o příliš složitou součástku, se kterou si nebudou vědět rady při opravě. Zvláště u Authora bych vám velikost 21" vzhledem k vaší výšce rozmlouval. U většiny výrobců se totiž mění nejen délka sedlové roury, ale také délka posedu (a tedy mnohdy i u horní trubky). A Author patří k delším kolům, ke kolům s delším posedem. Takže pokud Authora, radil bych k vaší výšce maximálně 19" rám. 12.11.2003 14:29
OTÁZKA: Dobry den.Mam jednoduchou otazku, proc kotoucove brzdy a proc ne? Dekuji Michal
ODPOVĚĎ: Plusem pro kotoučové brzdy je jednoznačně brzdná účinnost. Ačkoliv jsou klasické ráfkové brzdy většinou naprosto dostatečné pro potřeby běžného ježdění, kotoučovky nabízejí více komfortu - stejný brzdný účinek i při proměnlivých podmínkách (zima, voda, bláto), další výhodou je životnost brzdových segmentů (destičky, kotouče), dále při brždění netrpí ráfek – u brzdových špalíků trpí brzdné plochy ráfků, hlavně ve spojení s nečistotami, spotřeba materiálu je vyšší. Pro na materiál náročnější disciplíny jsou kotoučové brzdy jedinou volbou (sjezd, freeride atd.). Kotoučové brzdy jsou takřka bezúdržbové – stačí je namontovat a odvzdušnit, pak už stačí jen běžná očista. Odpadá potřeba seřizování podle toho, jak jsou opotřebené špalky (destičky se seřizují automaticky, bez nutnosti servisního zásahu), odpadá také promazávání lanek a hlavně – ke zmáčknutí brzdové páky není potřeba skoro žádná síla, krok brzdy je velmi lehký, netrpí prsty. Musím to teď jen upřesnit – mluvím o hydraulických kotoučových brzdách, mechanické jsou obyčejnější, patří k nim údržba lanka, seřizování a tužší krok. Pokud už kotoučové brzdy, pak bych doporučoval jedině hydraulické, mechanika je kompromis. Proti kotoučovým brzdám stojí vyšší pořizovací cena (i když za poslední rok se posunula hodně dolů) a vyšší váha. A také zbytečná obava mnohých cyklistů, že jde o příliš složitou součástku, se kterou si nebudou vědět rady při opravě. 12.11.2003 14:30
OTÁZKA: Kolik dní má váš aktualizovaný týden?! Jiří
ODPOVĚĎ: Omlouváme se, poradna teď byla aktualizována jednou za 14 dní. Snad se nám v návalu práce podaří polepšit. Díky, redakce cestování, iDNES 12.11.2003 14:31
OTÁZKA: Dobrý den,prosím o Váš názor na volbu kola krosové versus horské.Jezdím ročně cca 3000 km hlavně po vedlejších cestách ale i hřebenech Krkonoš a polních cestách,ale neskáču na tom.Mám Authora Zenith doplněný SPD a delším "horským představcem",se kterým jsem naprosto spokojen.Kolegové do mě vandrují,že jsem si měl pořídit horské kolo,že kros je kompromis atd.Ještě k velikosti kola,měřím 182cm a zvolil jsem 20".Není to moc? pavel
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Téma krosové versus MTB kolo se zdá být věčným. Otřepaná fráze, se kterou se často setkáte, je právě ta, že v případě krosu jde o kompromis. Ano, z určitého úhlu pohledu ano. Nevyrovná se MTB v těžším terénu ani silničnímu kolu na asfaltu. Pokud ale kombinujete oba povrchy a nelákají vás výpravy do těžšího terénu, je to volba optimální. Ve Vašem případě se zdá být právě optimem – píšete o jízdách po vedlejších a polních cestách, pro které je kros ideální. Pravda, trochu z toho vybočují hřebeny Krkonoš, nevím, jaké jsou podmínky tam. Obecně se dá říci, že MTB kolo je pohodlnější a také má větší životnost při pohybu v terénu – široké pláště lépe tlumí atd. Záleží na konkrétním kole, pláštích, vidlici a vlastnostech rámu, aby bylo možné s jistotou říci, že krosové kolo „lépe jede“. Ale tento pocit mnohdy odpovídá tomuto argumentu pro volbu krosového modelu. K Vaší volbě jak značky, tak i modelu, se nedá říci nic víc, než jste zvolil správně. Kolo této úrovně nabízí kvalitní rám, vidlici i vybavení, které už i něco vydrží a bude Vám spolehlivě sloužit. SPD pedály, tedy nášlapné, jsou také výbornou investicí, protože jsou daleko bezpečnější než klasika nebo dokonce klasika doplněná klipsnami. S mechanizmem se člověk naučí okamžitě, noha pevně drží na pedálu, nesjede ani na rozbité cestě a i využití Vaší síly je lepší. V případě, že je nutno rychle sundat nohu z pedálu, stačí pohyb do strany. Delší představce jsou využívány především na silničních kolech, v MTB je nyní trend spíše kratších představců. Kratší vzpřímený posed je dobrý pro krátké výlety, kdy je pohodlný, pokud jezdíte delší trasy, je dobré mít posed nepatrně delší. A to zejména kvůli zádům – v předklonu se páteř lépe vypořádá s otřesy. A k velikosti – sám měřím 186 cm a tabulkově by mi seděla také velikost 20-21“. Raději ale volím menší (19“, 19,5“) a více vytaženou sedlovku. Kolo je ovladatelnější, lépe padne do ruky a vysunutá sedlovka lépe pracuje při pohlcování následků terénních nerovností. Píšete, že už jste koupil, takže na radu je asi pozdě. Nejdůležitější je, jak Vám kolo sedí. Pokud jste spokojen, pak na má slova zapomeňte a užívejte si kola plnými doušky. 17.12.2003 9:37
OTÁZKA: Co si myslíte o kolu Kona Kula letošní nebo i nový model. Je to dobrý bike použitelný na delší vyjížďky a marathony? Rád bych znal i Váš názor na kola Gary Fisher s Genesis geometrií (konkrétně model Big Sur). Velice děkuji za názory. Jirka R.
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Začnu s Genesis geometrií, se kterou máme delší zkušenosti. Podobnou stavbu využívají i jiné značky, například Haro, jen ji jinak pojmenovávají. Hlavní rozdíl je v tom, že je použita delší horní trubka a díky tomu kratší představec. Každopádně, v případě Gary Fishera se tak podařilo dosáhnout velice univerzální geometrie kola. Jsou značky, jejichž kola jsou něčím typická – mají dlouhý nebo krátký posed, klidně vedou směr, ale současně jsou slabší v technických pasážích, nebo jsou naopak točivá a snadno ovladatelná, ale ve vyšších rychlostech jsou živější ve stopě. Je to značka od značky. Genesis geometrie je naproti tomu velmi vyvážená. Kola Gary Fisher jsou stabilní, klidná, přitom není problém protáhnout se úzkou pěšinou mezi stromy. A navíc – přední kolo i v prudkých výjezdech sedí na zemi, nezvedá se, takže se kolo dobře vede i do kopce. Řekl bych tak trochu frázovitě, že je to kolo pro všechny příležitosti. Taková rovnováha jízdních vlastností se hodí třeba i při delších jízdách, kdy už docházejí síly a je škoda je plýtvat na zápasení s tím, abyste kolo udržel ve stopě nebo jej naopak zlomil do zatáčky a podobně. Kona Kula – jen zkratkou: výborný materiál rámu, hodně solidní vidlice, i přes vzduch v útrobách a spíše sportovně tužší projev pružení je poměrně citlivá a hlavně tato značka patří k nejspolehlivějším, jedinou nevýhodou je vyšší hmotnost, vybavení bez připomínek. Z pohledu geometrie mohu říci jen tolik, že při testu nižšího modelu se Kona jeví také poměrně vyváženě, i když ne tak, jako Gary Fisher. Je klidnější ve stopě, lépe vede směr i ve vysokých rychlostech, daní je o malinko větší lenost v ostřejších zatáčkách. Z pohledu „výkonu kol“ jsou kola srovnatelná. 17.12.2003 9:37
OTÁZKA: Potřeboval bych poradit s výběrem krosového kola. Mám 110 kg, ročně najedu něco mezi 3000 až 5000 km na vedlejších, lesních a polních cestách. Po 20000 km mně odchází kolo Author Horizont. Uvažuji o něčem lepším s odpruženou vidlicí na úrovni Author Reflex SX. Zajímalo by mě jak vybírat a na co si mám dát vzhledm k mojí hmotnosti pozor. Konkrétně se obávám výběru vidlice pro moji hmotnost. Předem děkuji za radu. Pavel K.
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Na kole nenajedete málo, takže je dobré, že jste se rozhodl pro poměrně kvalitní model. Ještě spíš bych možná doporučil sáhnout o patro výše, po modelu Zenith s výbavou Shimano Deore. Ta má přeci jen o něco výše parametr životnosti. Také vidlice je kvalitnější. Ale k tomu se dostanu. Author je zárukou dobré geometrie i kvalitního rámu, který je na místě právě i vzhledem k hmotnosti. Pokud chcete odpruženou vidlici, bude dobré, abyste se u svého prodejce informoval, zda je možné změnit u konkrétního modelu, kterým je kolo vybaveno, tvrdost pružení. Při té standardní bývá pružení nastaveno komfortně, je měkčí. Pod těžšími jezdci se tak vidlice po usednutí na kolo příliš ponoří a nezůstane moc prostoru pro pružení (sníží se zdvih – díky tomu nepatrně i geometrie kola, ale to by nevadilo). Ptejte se tedy po možnosti výměny pružin za tvrdší, případně o možnostech dohuštění vidlice (záleží, zda bude pružinová nebo vzduchová). Neměla by Vás rozhodně uspokojit odpověď prodejce, že tvrdost pružení lze nastavit regulačním kolečkem na vidlici. To sice ovlivní charakteristiku pružení, ovšem u levnějších vidlic (i přesto, že je třeba Reflex poměrně kvalitním kolem, vidlice je spíše z nižší střední třídy) jen nepatrně. Myslím, že ideální pro Vás bude opravdu použít tvrdší pružiny. Vzhledem ke kvalitativní hladině už by měly být dvoustěnné odolnější ráfky standardem, zde by problém neměl být. Doporučil bych Vám dále, abyste po ojetí sériových brzdových špalíků investoval do kvalitních (třeba značka Kool Stop). Jsou dražší, ovšem levné špalky se rychleji obrzdí, obyčejné směsi se při přehřátí vydrolí a podobně. Čím vyšší hmotnost jezdce, tím vyšší jsou nároky i na tento segment. Pokračovat můžeme dále, ale už třeba komponenty, u kterých nerozhoduje váha jezdce, ale spíše jízdní styl. I když – frekvence šlapání s hmotností trochu souvisí. Pokud jezdíte spíše silově, vozíte těžší převody a šlapete méně frekvenčně, doporučil bych Vám často kontrolovat stav řetězu (pomocí speciální měrky, která je běžně k dostání). Protože se při tomto stylu řetěz rychleji vytahá, volil bych při jeho výměně spíše kvalitnější model (dobře v tomto pohledu vycházejí řetězy Shimano či Connex, Sram je v životnosti slabší). Dalo by se pokračovat i kvalitnější kazetou (opět při výměně). A už jen zmínka závěrem – se zajímavou novinkou vyrukovala na sezonu 2004 firma GT. Jde jednoduše řečeno o horské kolo obuté do úzkých hladkých plášťů. Takto jej lze použít stejně jako krosy, má jejich přednosti. Bikové komponenty, především kola s menším průměrem a širší pláště, zvyšují odolnost tohoto modelu. A to může být pro váhově rozměrnější cyklisty také plus. Kolo jsme měli v testu a v porovnání s krosovým kolem se nedá říci, že by bylo pomalejší. Informace o něm naleznete na www.aspire.cz. 17.12.2003 9:38
OTÁZKA: Chci si koupit kolo Trek 6700 model 2004. Jaký je Váš názor na toto kolo? S tím souvisí i druhý dotaz. Tento model používá vidlici ROCK SHOX PILOT SL zdvih 100 mm. Jak by se mohly změnit jízdní vlastnosti po namontování vidlice R.S. PILOT RACE se zdvihem 80 mm, ale hmotností jen 1,23 kg /není to tisková chyba?- cykloservis č.16/. Čím je dán takový rozdíl v hmotnosti - 0,53 kg. Děkuji. Láďa
ODPOVĚĎ: Názor na značku Trek je jednoznačný – patří k těm kolům, na kterých máte hned při první jízdě pocit, že jste na ně už dlouho zvyklí, okamžitě padne do ruky. Geometrie je docela vyvážená, kola patří k dobře ovladatelným až živějším. To znamená, že se velmi dobře chová v technických úsecích, snadno se vede. Trek nastavuje posed moderním způsobem, používá široká řídítka, která jsou komfortnější, a také posed nastavuje výše (umožňuje tak další úpravy). Doplňky i výbava jsou hodně solidní. Pokud nasadíte vidlici s menším zdvihem, nepatrně se změní jízdní vlastnosti, sníží se předek a kolo bude ještě o něco živější a ovladatelnější. A možná trochu neklidnější ve stopě ve vyšších rychlostech. Váha RS Pilot Race skoro souhlasí, nedávno jsem ji sháněl pro svého kamaráda a vážili jsme ji – 1340 g (váhy v katalozích bývají podhodnocené, třeba u vidlic jde často o vidlici zváženou bez krku). I tak je to velmi slušná váha a skvělá vidlice za dobrý peníz. Rozdíl je dán především použitým systémem pružení (u SL ocelová pružina, u Race vzduch) a také kvalitnějším tlumením u Race a rozdílným zdvihem. 17.12.2003 9:38
OTÁZKA: Dobry den. Uvazuji o koupi kola Author Versus, popr. Modus asl. Jaky je mezi nimi rozdil a existuje pripadne lepsi alternativa v teto cenove kategorii? Take bych se rada zeptala na vhodnou velikost ramu pri me vysce 172cm. Dekuji. Jana
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Rozdíl daný cenou je především v kvalitě vidlice, z tohoto pohledu bych Vám doporučil utratit více. Získáte tím především lepší průběh tlumení. To ale uvítáte pouze tehdy, pokud kolo budete používat spíše v náročnějším terénu. Z pohledu materiálu rámu bych rozdíl příliš neřešil, i když Modus používá lepší trubky. Komponentová výbava je téměř shodná. Co bych ale spíše doporučil, je zkratka ASL u modelu Modus, tedy Author Sport Lady. Tedy uzpůsobení kola podle specifik ženského těla. Posed na kole je kratší oproti klasickým modelům, vidlice je nastavena na měkčí pružení (počítá se s nižší hmotností ženy – při koupi běžného modelu by pružení mohlo být příliš tvrdé) a je zvoleno dámské sedlo, opět odpovídající anatomii ženského těla (je kratší a širší). I proto bych doporučil spíše model Modus ASL. Velikost bych doporučil nejspíše 16“, 18“ už by na Vás bylo moc velké. 17.12.2003 9:39
OTÁZKA: Dobrý den. Moc rád bych se Vás zeptal, který byste mi doporučili používat řetěz na horské kolo z hlediska cena/počet najetých km. Mám 9-ti kolečko a přehazovačku Deore LX. Stále používám řetěz SRAM PC 59, na který najedu většinou 1.200 km, což si myslím, že není nejvíc.Děkuji pěkně za odpověď Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Poměrně nedávno jsme pro náš časopis nechali provést přesné měření několika parametrů u řetězů a musím Vám dát za pravdu, protože řetězy Sram byly z pohledu životnosti nejslabší. Na základě výsledků Vám mohu doporučit řetězy Shimano (střední třída stačí, i když například nejdražší model v ceně přes 1000 Kč vydrží dvakrát tolik než levný model). Dobrá je také značka Connex, slabší naopak KMC. Možná jedinou nevýhodou Shimana je absence rychlospojky, pomocí které lze řetěz rychle namontovat bez rizika špatného spojení a stejně tak jej z kola okamžitě sundat, například při čištění. Když už jsme u něj – správná údržba řetězu násobí jeho životnost. Tedy řetěz čas od času vyprat ve speciálním roztoku nebo aspoň v naftě, nebo aspoň otírat pravidelně hadrem a pro mazání používat dobrá maziva (nedoporučuji GT 85, žádná silikonová maziva – rychle vyprchají a rozhodně ne Olej na šicí stroje a kola – lepí nečistoty, čímže na povrchu řetězu vzniká brusná pasta, která spolehlivě ničí s každým otočením pedálů jak řetěz, tak i pastorky a převodníky) – ideální jsou maziva, která po aplikaci vytvoří suchý film. 17.12.2003 9:39
OTÁZKA: Dobry den, měl bych na Vás prosbu. Rozhoduji o koupi kola a mam dve vybraná, Apache Blackhawk a Author Modus.Mohl byste mi říct svuj nazor, ktere je lepší. Dekuji Přemek
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Je to klasická volba, ve které hraje roli více pohledů. Hned tím prvním je cena – výbava obou kol je podobná, cena se liší o 3000 Kč ve prospěch Apache. Co se týká Authoru, odporučím Vás k nahlédnutí do odpovědi Jardovi (Modus je postaven na identickém rámu jako jím dotazovaný Instinct). Tam také píši o vidlici Manitou Axel, která ovšem u Modusu postrádá uzavírání. Apache má RockShox, která je také citlivá, má ale tužší projev, hodnotil bych ji o stupínek lépe než Axel. Z pohledu rámů vypadá rám Apache možná zajímavěji, ovšem profilace trubek je jen designovou záležitostí, z pohledu tuhosti rámu jsou kola totožná. Author navíc sází na značkový materiál firmy Columbus. U obou jsou zvoleny stejné kliky i komplety řazení, Author má pak o hodně kvalitnější brzdy, skok mezi Shimanem Deore a LX je velký. Doplňkové komponenty jsou podobné. Co se týká geometrie, platí u Authora Modus to samé jako Instinctu (odpověď pro Jardu) – delší a nižší posed, velmi klidné vedení směru, průměrná ovladatelnost. Apache má o něco kratší a vzpřímenější posed, vedení směru také kvalitní, o stupínek lepší je v ovladatelnosti v náročných technických pasážích. Ostatní už nechám na vás. Ať zvolíte tak nebo tak, rozhodně nebudete zklamán, obe kola jsou hodně kvalitní. 15.1.2004 10:38
OTÁZKA: Dobrý den, v jedné z předchozích odpovědí jste doporučil mazat řetěz mazadlem, které vytvoří po aplikaci suchý film. Můžete, prosím, poradit konkrétní název vhodného mazadla? Díky. Pavel
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Značek i mazadel tohoto typu je více. Jedním z nejznámějších je Pedros Ice Wax, mazadlo na bázi vodní suspenze. Hodí se ale jen do opravdu suchého prostředí a spíš na silniční kola, není moc univerzální. Velmi dobré zkušenosti máme s českým bílým mazadlem Chain Star, které je univerzálnější a navíc za příjemnou cenu (cca 40 Kč/20 ml kapátko nebo 200 Kč/200 ml sprej). Myslím, že pokud dodržíte postup aplikace (vyčistit řetěz – namazat – nechat zaschnout mazivo – setřít přebytky), budete maximálně spokojen. Jen je třeba počítat s tím, že pokud budete jezdit v opravdu těžkých podmínkách (bláto, déšť, zimní plískanice), je dobré poohlédnout se po oleji do extrémních podmínek – sice je trochu lepivější, ale má vyšší přilnavost, déle vydrží. 15.1.2004 10:39
OTÁZKA: Dobry den , chtel jsem se zeptat na vas nazor na kolo Author Instinct , prohodil bych mech. za hydr. Heyese . Slisel jsem , ale ze pri brzdeni jsou znat vybrace celeho kola , cim by to podle vas mohlo byt . Dekuji. Jarda
ODPOVĚĎ: Můj obecný názor na Author je kladný, jak už jsem psal i dříve. Tato česká značka se postupně vypracovala na minimálně evropskou úroveň, je to vidět na designech, volbě komponentů i geometrii. Počítejte s tím, že ta je nastavena spíš do sportovní polohy – kolo klidně vede směr, obratnost v točivých pasážíchje spíše průměrná, posed je nataženější a nižší. Vzhledem ke zvolené vidlici je dobře, že je vybavena Lock Outem, tedy uzavíráním. Manitou Axel jsou citlivé vidlice, reagují už na drobné nerovnosti, ovšem současně i hodně měkké – při jízdě ze sedla a na větších nerovnostech se hodně ponořují do zdvihu. Uzavření pružení je proto na místě. K výbavě asi není co dodávat, směs Shimana XT a LX je zárukou. A zde navíc za příjemnou cenu. Vyzdvihnout stojí fakt, že výrobce nešetřil na klikách – i u Shimana LX už najdete technologii Hollowtech II, která znamená zvětšený dutý prostor uvnitř kliky, a tedy zvýšená tuhost při nižší váze. Výměnu mechanických kotoučových brzd za hydraulické nelze než schválit. Mechanické Hayesy jsou sice mezi ostatními mechanikami špičkou, ale s komfortem hydrauliky nelze srovnávat – lehký krok, bezúdržbovost (až na běžnou očistu) včetně automatického nastavování vzdálenosti destičky od kotouče atd. Názor na vibrace kola při brždění bych bral pouze jako názor jedince, nikoliv obecně. Za vibracemi většinou stojí špatná údržba nebo nastavení. Dovolím si říci, že nikdy za ně nemůže sama brzda. Setkali jsme se třeba s tím, že pro rámy Gary Fisher bylo nutné při montáži kotoučovky používat adaptér. Jenže ten byl málo tuhý (stejně tak i spojení s rámem), takže brzdy vibrovaly celým kolem a byly hlučné. Tady je první možný důvod vibrací – málo tuhý adaptér, nebo ještě častěji – málo dotažený třmen brzdy na rámu nebo na adaptéru. Po montáži nové brzdy nebo po koupi nového kola je nutné po krátkém provozu kontrolovat dotažení všech šroubů, tedy i brzdy. Při brždění působí na třmen i na kotouč velká síla, proto není divu, že se může nějaký šroub povolit. Dalším možným důvodem je dotažení kotouče, čistota jeho i destiček, opotřebení brzdových destiček atd. Ale jak jsem řekl, na vině nebývá kotoučovka, spíše údržba, neměl bych proto z tohoto jevu strach. Ostatně, minulý rok jsme měli v testu kolo Author Versus a nic podobného se neprojevilo (mechanické brzdy Hayes). 15.1.2004 10:41
OTÁZKA: Dobrý den,měl bych na vás 2 dotazy. 1) uvažuji o koupi odpružené sedlovky a zajímalo by mě, který typ sedlovek je nejvhodnější pro jízdu v terénu. Zda nějaké pružinové nebo paralelogramové. Jak je to s údržbou, výhody, nevýhody. Případně nějaké značky u kterých si člověk může být jist, že udělá dobrý nákup. 2) v některých videoklipech jsem si všiml jak cyklista skočí s kolem z výšky několika metrů, dopadne na zadní kolo a jede si v klidu dál aniž by se zadním kolem něco stalo. Když je to full, tak to docela chápu ale když zadek nemá odpružený? Co na to má hlavní vliv a na kolik to zhruba příjde v Kč? Děkuji za odpověď. Viktor
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Výhodou odpružené sedlovky je samozřejmě pohodlí, to asi není třeba zmiňovat. Nevýhodou pak u levnějších modelů hmotnost (klasická kvalitnější sedlovka váží okolo 250 g, odpružená v podobné ceně 700 g a více, problém není ani váha okolo 1 kg). Relativní nevýhodou je i fakt, že sedlovka sice dodá pohodlí, ale nezlepší jízdní vlastnosti kola, jako je tomu třeba u celoodpružených kol (lepší kopírování terénu - chování ve sjezdech i ve výjezdech atd.), ale zde už jde o porovnání celoodpruženého kola s klasickým, nikoliv o konkrétní nevýhodu či výhodu odpružené sedlovky. Podobně lze chápat jako nevýhodu i fakt, že při pružení se mění posed jezdce, zkracuje se vzdálenost středová osa – sedlo. I to může při jízdě působit rušivě. Údržba není vůbec problémem, pružení je skryto v útrobách sedlovky, ta v rámu, takže k němu nemohou nečistoty – samozřejmě, paralelogramová je nečistotám vystavena. Důležitá je přesto běžná údržba, čas od času vyčistit a promazat. Podle zkušeností z testování bych do terénu doporučil spíš typ fungující jako píst, kdy „jedna trubka zajíždí do druhé“, ne paralelogram. Pokud tedy beru v úvahu terén i s těžšími prudšími výjezdy a podobně. Sedlovka samozřejmě funguje i ve výjezdu vsedě, kde paralelogram při pružení mění pozici sedla – ramena se poskládají, sedlo se dostává nejen níže, ale také více dozadu. S ním i těžiště jezdce, takže se odlehčuje předek, vedení kola stopou je obtížnější. Ptal jste se také na značky – pokud hledáte nekompromisní kvalitu, doporučuji USE nebo RockShox, v obou případech „pístové“ sedlovky. Jejich váha je podobná klasickým sedlovkám, ovšem peněženka zabrečí, cena se pohybuje nepatrně pod 4000 Kč. Ovšem pokud se smíříte s vyšší hmotností, lze doporučit takřka jakoukoliv sedlovku, ani u obyčejných produktů jsme se nesetkali s výraznějším problémem. Tedy vyjma toho, že na naši hmotnost (cca 80 kg) bylo použito příliš měkké pružení a že tyto levnější sedlovky nemají příliš dobře řešené tlumení – na nerovnosti tedy propruží, ovšem hned poté pocítíte zpětný chod. Cena se pak pohybuje okolo 1000 Kč. Stejné peníze zaplatíte i za jedinou levnou paralelogramovou sedlovku na našem trhu – SR Suntour NCX-D2. Pozor si dejte při montáži sedlovky na kolo, tedy přesněji při nastavování posedu. Je třeba počítat s tím, že sedlovka po dosednutí i o několik centimetrů zajede do pružiny. A teď k druhé odpovědi týkající se výdrže materiálu při skocích apod. Na otázku – na kolik to přijde, odpovím – přijde na to. Jedna věc jsou samozřejmě fully, celoodpružená kola, jak jste zmínil. Ze všeho nejdůležitější je ale jezdecká technika a um. Tělo vlastně funguje jako tlumič, jezdec po dopadu utlumí ten velký náraz. Tím kolu uleví a nehrozí mu destrukce. Hodně záleží i na dopadu – na jeho sklonu atd. Samozřejmě ale tomuto stylu jízdy odpovídá i kolo, a to hned z několika pohledů. Používají se odolné rámy, tedy ne extremně lehké, minimálně zeslabované a když, pak pouze na málo exponovaných místech. Nikde, kde rám trpí nejvíce, nechybí navařené výztuhy. Další na řadě jsou kola – také u ráfků se hledí na odolnost, jsou používány širší než na obyčejném kole, se silnějšími stěnami. U některých kol se lze setkat i s průměrem 24“ (běžné MTB má 26“). Svou roli hrají silné dráty (průměry okolo 2,3 mm i více, běžná kola mají nejčastěji 2 mm, často i 1,8 mm, nebo dráty zeslabované), stejně tak i široké odolné pláště (speciální stavba rámů dovoluje použít až šíři 3,0“, běžná MTB kola nejčastěji okolo 2,0“) a zesílené náboje. Odolnější je vlastně vše – dvoukorunkové vidlice, řídítka, krátké silné představce, kliky, větší výkon mají brzdy atd. K dotazu na cenu asi uvedu jen jediné – jsou i kola za 50 000 Kč, na kterých si lze něco podobného představit, ale skoky z několikametrových výšek asi dlouho nevydrží. Cena za kvalitní kolo se snadno vyšplhá přes 100 000 Kč. A touto investicí to nekončí, protože můžete umět sebevíc, ale čas od času se vždy podaří něco zničit. A nejsou to malé položky, třeba vidlice přijde na 30 000 Kč atd. 15.1.2004 10:44
OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem zeptat jestli mate nejake zkusenosti s kolem Giant XTC3, a co rikate na jejich hydralické brzdy MPH-3. Diky Premek Premek
ODPOVĚĎ: Dobrý den, Giant XTC3 je z pohledu vybavení shodný s koly Apache a Author z dotazu Přemka. Vyšší cena odpovídá kvalitě rámu (má trubky tvarované novou technologií Hydroforming, kdy je do trubky pod velkým tlakem vehnán horký olej, který ji přesně natvaruje podle formy) a také použití hydraulických kotoučových brzd a perfektně zvládnutá geometrie. Zbytek je vesměs shodný, cena 29990 Kč (Author 26990 Kč, Apache 23 990 Kč). Gianty v našich testech většinou patří k nejlepším při zachování hodně přijatelné ceny. Můžete čekat tuhý rám a vyrovnaný poměr mezi vedením stopy a ovladatelností. Tyhle dvě slova se opakují skoro u každého mého hodnocení dotazovaného kola, ale jde o základní parametry. Brzdy Giant jsou vlastně identickou kopií brzd Hope, která patří v tomto segmentu k úzké špičce. MPH-3 se však pokud vím již delší čas nezměnily, je pro ně typická vyrovnávací nádobka vyčnívající na brzdové páce, kolečko na ní umožňuje změnu kroku páky, což u mnohých modelů nenajdete. Jako daň za tuto přednost je možné chápat vyšší hmotnost, brzdy přeci jen nepatří k nejlehčím. Ale jde o to, jestli je pro vás třeba 10 dkg na celkové hmotnosti rozhodujících, a nastavení pro vás optimálního kroku páky přeci jen hodně zpříjemní ovládání a dojem z brzd. Výkon brzd je v porovnání s jinými hydraulickými spíše průměrný, s nepatrně nižším maximálním účinkem, ovšem pro běžné ježdění naprosto (a to bych zdůraznil) postačující. A navíc – brzdný účinek ovlivňují především destičky, takže i s tím si lze poradit. Tvar brzdové páky je také povedený, takže i když vím, že jsou na trhu lepší modely, zase se budu opakovat – neuděláte krok vedle. Navíc, jak jsem psal, je i cena celku poměrně příznivá. 15.1.2004 10:45

Nádraží Praha Vršovice