V letadle do Dillí

V letadle do Dillí - Nálada v letadle do Dillí, v popředí vpravo Luboš Klíma, za ním Libor Chrastil, vlevo Vladimír Smrž | foto: Jiří Kalousek / MountainSki, iDNES.cz

Odlet do Nepálu se o pár dní zpozdil

Ve čtvrtek 4. září ráno jsme se plně naložení rozjeli do Frankfurtu. Kluci ještě před hranicemi nakoupili noviny a pár časopisů plné snědých těl těch nejkrásnějších modelek, aby bylo ve studeném základním táboře za dlouhých himálajských večerů na co koukat. Všechno běželo jako po drátku a nálada byla vynikající. To ještě nikdo nevěděl, že ten den nikam neodletíme.

To, že žádný z pasažérů letu plánovaného v 15:20 z Frankfurtu do Bangladéše ten den už neodletí, však v té době už věděli pilot a posádka letadla společnosti Biman Airlains.

Na příjezd do Frankfurtu vzpomíná Robin: "Před chvílí jsme dorazili do Frankfurtu, vybavili jsme letenky a teď se psychicky smiřujeme s desetihodinovou sekerou našeho leteckého přepravce Biman Airlines, tzn., že letíme o půlnoci. Poleháváme na sedačkách jako bezdomovci a přeorientováváme se na asijský klid."

Nechtěná noc v Sheratonu
Hodiny ubíhají, nikdo ze skupiny však zatím nepochybuje o tom, že do Asie odletíme ještě dnes. Po nějaké době však situace dostává zcela nečekaný směr.

Místo do letadla společnosti Biman Airlains společně s ostatními snědými cestujícími s turbany a v pestrých hábitech nastupujeme do výtahu v luxusním čtyřhvězdičkovém hotelu Sheraton Towers naproti frankfurtskému letišti. Poletíme prý nejdříve o půlnoci. Máme za úkol se najíst v jedné z hotelových restaurací (útratu platí Biman Airlines), odpočinout si a před půlnocí být připraveni ve svých pokojích.

Ani o půlnoci se nám nepodařilo odletět. Po vynikají večeři jsme přečkali noc ve sněhově bílých peřinách Sheratonu.

Vyjednávání se podařilo - letíme do Dillí
V pátek po snídani se nás představitel Biman Airlines snaží přesvědčit, že nás dokáže do Káthmándú dopravit nejdříve pozítří, tj. v neděli odpoledne. To pro nás znamená nepředstavitelné zpoždění a tak nastupuje vyjednavačské duo ve složení kameraman Luboš a lékař Libor.

Dvěma perfektně zvládnutými světovými jazyky se jim podaří přemluvit Bimana, aby nás svěřil indickým aerolinkám, které nás do rušného Káthmándú (KTM) dopraví přes Dillí už v sobotu odpoledne.

V sobotu ve 13:30 přistáváme v KTM. Na letišti nás nikdo nevítá. Niru nás zde čekal už o 24 hodin dříve. Ač jsme v Dillí v útrobách Janiného počítače objevili telefonní číslo na nedávno zakoupený mobilní telefon Nawanga, šéfa naší servisní agentury v Nepálu, SMS poslaná přes indického operátora mu nedošla a nikdo nevěděl, kdy přiletíme.

První nepálská veřeře s Nirem
Niru je Robinův, Vladimírův a Liborův kamarád, kterého znají ze svých předchozích expedic, kde jim dělal buď kuchaře nebo sirdára. Nyní bude naším sirdárem. Společně s kuchařem bude doplňovat náš expediční tým, takže nás bude dohromady deset. Snad se nám podaří přesvědčit třetího nepálského člena naší výpravy, neznámého a nechtěného styčného důstojníka, aby zůstal doma, protože v základním táboře bude mráz, vítr a budou tam stále hrozit laviny (verze pro důstojníka).

S Nirem se scházíme nakonec u Nawanga v sobotu večer, odkud jdeme všichni společně na první nepálskou večeři.