Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


O ekvádorských drahách

  10:11aktualizováno  10:11
Ač to bude znít neuvěřitelně, Ekvádorské státní dráhy (ENFE) jsou na tom mnohem hůře než ty české. Leč přes veškerou bídu tam pár vlaků jezdí. To pár je nutné brát doslova, pokud vám to stále nedochází, tak vám to objasním polopaticky: dva denně. I dostal jsem chuť jít se aspoň na jeden podívat.

Během své návštěvy hlavního města Quita jsem zavítal i na Generální ředitelství Ekvádorských státních drah, kde mi po telefonické domluvě s přednostou ibarrské stanice bylo sděleno, že vlak jezdí každou sobotu a neděli v sedm hodin ráno. Vzhledem k tomu, že jsem pobýval u manželčiných rodičů v blízkém Otavalu, nebyl pro mne takový problém si přivstat za kuropění a krátce po šesté hodině se nalodit do autobusu, jež mne odvezl požadovaným směrem.

Už ve tři čtvrtě jsem obšlapoval stanici sloužící mimo jiné jako ovocná a zelná tržnice, avšak všechy dveře a okna byly nedobytně uzamčeny. Dotázal jsem se přítomného a informovaně vypadajícího pána, jak to s tím vlakem vypadá a ten mi odvětil, že pojede, ale až v osm. Přemýšlel jsem, co s načatým dnem a bezděky jsem se po kolejích přesunul k výtopně.

Motorový vůz byl napůl vystrčený z vrat a kolem obcházeli čtyři zaměstnanci. Ten motorový vůz se ani trochu nepodobá našim motorákům, je to obyčejný autobus posazený na dva dvounápravové podvozky Diamond s ekvádorským standartním kapským rozchodem (1067mm) se třetí nápravou hnací. Netřeba zdůrazňovat, že toto vozidlo má jen jedno stanoviště řidiče. Schválně používám označení řidič, ne strojvedoucí, ostatně tak tomu bylo i u předválečných ČSD.

Slušně jsem se zeptal jednoho z nich, který vypadal jako šéf (mistr, vedoucí posunu, přednosta dílen nebo co já vím), zda si mohu depo prohlédnout a ten svolil. Dílna je to poměrně nová (nebude ji více než čtyřicet let) se sedmi podélnými stáními o délce dobrých sedmdesát metrů a s mnoha střešními světlíky propouštějícími spoustu světla.

Procházel jsem se mezi vraky kolejových autobusů, zvláštních dvoudílných dieselelektrických lokomotiv Alsthom s uspořádáním Bo’Bo’Bo’, vylezl jsem na stanoviště poměrně nových lokomotiv GEC Alsthom Bo’Bo’Bo’ s elektrodynamickou brzdou a dalšími moderními vymoženostmi, vyrobených v roce 1992 a stojících tam bez užitku, když vtom jsem zahlédl pravou perlu, nablýskanou páru – americkou mazutku Baldwin 1’C v provozním stavu. Ovšem, že nebyla zatopena, ale měla veškerou armaturu, vodoznak, zkoušecí kohouty, tlakoměry, brzdiče, kompresory, sací napaječe Nathan atd. Opřel jsem flexaret o poblíž se válející vzduchový filtr a pro jistotu dvakrát ji vyfotil.

Ale to už mne volal vedoucí, že za chvilku pojedou. Chyběla maličkost, natočit motorák. To se ale ukázalo být tvrdým oříškem, neboť baterie měla zrovna svůj den a motor ne a ne naskočit. Pomohl jsem jim tlačit, ale motor zjevně ctil neděli. Pak se mne zeptali, jestli jsem ochoten zaplatit US$24 za devadesátikilometrový výlet, na což jsem jim odpověděl, že nejsem. A oni na to, že je to škoda, protože jsou ochotni kvůli mně, jakožto jedinému platícímu cestujícímu, vyjet. Znovu jsem zavrtěl hlavou, oni zatlačili motorák zpátky do dílny, já se s nimi rozloučil a spokojeně odešel na autobus do Otavala.

Trochu toho lituji, byl bych se býval vezl jak indický maharádža na střeše motoráku posílaje zdravice lidu, leč US$24 je US$24, to se nedá nic dělat. Snad do své příští návštěvy Ekvádoru vymyslím nějaký trik, jímž bych obelstil tento zlodějský turistický tarif.

Moderní, pouhých deset let staré dieselelektrické lokomotivy Alsthom stojí v depu bez užitku. Provoz na státních drahách se zastavil.

V Ibařře se rovněž nachází několik vraků těchto zvláštních dvoudílných lokomotiv Alsthom.

Jako růže v trní je v depu Ibarra mezi nejrůznějšími vraky ukryta tato provozní mazutová parní lokomotiva Baldwin.

Celkový pohled na lokomotivní depo Ibarra s majestátní horou v pozadí.

Motorový vůz, který nakonec nevyjel

Ibarrské nádraží stojí na rušné křižovatce blízko středu města a mnohem větší obrat má z prodeje ovoce a zeleniny než jízdenek.

Autor:


Témata: Diamond, Ekvádor, Quito, Vlak


Nejčtenější

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Další z rubriky

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.