Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nová vize nadzvukové dopravy: z Londýna do New Yorku za dvě hodiny

aktualizováno 
Naše představy o leteckých vzdálenostech se brzy změní, pokud se plány promění v realitu. Lidstvo bude opět rychlejší, letecká doprava nikdy nelétala rychleji.

Nadzvukové letadlo SonicStar | foto: Profimedia.cz

Když před osmi lety přistál na letišti Heathrow naposled letoun Concorde, byl to konec nejrychlejší etapy leteckých dějin. Pro mnoho lidí bylo ukončení provozu toho superrychlého letadla technických krokem zpět, teď se ale jejich naděje vrací zpět.

Britská firma HyperMach představila v Paříži plány nového nadzvukového letadla, které by mělo dosahovat rychlosti až 3,6 Mach. Dvacetimístný letoun by tak mohl přeletět vzdálenost Londýn – New York za těžko uvěřitelné dvě hodiny. Při letu z New Yorku do Sydney, kdy běžný komerční let trvá kolem 20 hodin, by výsledný čas měl být až o 75 procent kratší, pouhých pět hodin.

"Lidstvo vždy chtělo dělat věci lépe a rychleji, a to je i naše ambice," prohlásil Richard Lugg, ředitel společnosti HyperMach. Jeho firma chce vyrobit motor do konce desetiletí, samotné letadlo by mohlo spatřit světlo světa v roce 2025.

Nadzvukové letadlo SonicStar

Dolet letadla by měl být přes 11 tisíc kilometrů, maximální  letová výška se předpokládá kolem 19 km. Největší úspěch by ale letadlu mohly zajistit jeho velmi nízké emise. K pohonu by totiž měly sloužit dva proudové hybridní motory vyrábějící elektřinu.

Motor bude regulovat otáčky na základě změn atmosférických podmínek nebo průběhu letu. Společně s originální technologií spalování S-MAGJET by se měla účinnost motoru zvýšit o 40–50 procent oproti klasickým proudovým motorům.

"Při nadzvukových rychlostech by tak mohlo dojít k úsporám paliva až o 35 procent," prohlašuje společnost. Technologie navíc umožní stroji splnit hlukové limity, které omezují provoz nadzvukových letadel.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.