Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Istanbulu vzniká gigantické letiště, odbaví rekordní počet cestujících

aktualizováno 
V tureckém Istanbulu vzniká nové letiště, které už za deset let nebude mít konkurenci. Odbaví 200 milionů cestujících ročně, tedy dvanáctkrát víc cestujících než pražské letiště a dvakrát tolik jako nynější světový rekordman v americké Atlantě. První terminál se otevře už letos. Jméno letiště je však pořád tajné.

Před dvěma lety Turecko rozhodně nebylo tou nejoblíbenější destinací, kam se turisté hrnuli na dovolenou. Ba právě naopak. Teroristický útok na letišti v Istanbulu v červnu 2016 zapříčinil, že se mu cestující začali vyhýbat.

Ani to ovšem tamní vládu neodradilo v přípravách nového letiště, které se po dokončení stane největším na světě. Pojme až 200 milionů cestujících. Pro srovnání - pražské letiště Václava Havla za loňský rok evidovalo pro něj rekordních 17 milionů lidí. Světová jednička letiště Hartsfield–Jackson v Atlantě odbaví okolo 100 milionů.

Fotogalerie

Týdeník 5plus2 se mohl na budování gigantického letiště exkluzivně podívat přímo na místě. „Centrum letectví se posouvá čím dál více na východ. Středobodem už není Atlantik, ale jižní Středomoří. V Istanbulu máme navíc velkou geografickou výhodu, protože se nachází na spojnici mezi Asií a Evropou,“ vysvětluje Efe Bugra Cinar ze společnosti IGA Airports Construction, proč vznikne obří letiště právě v Turecku.

Firma jej staví a bude ho i provozovat. O jeho využití Turci nepochybují. Země se z teroristických útoků zotavuje a jak počet přepravených pasažérů předloni výrazně poklesl, tak zase narůstá a statistiky ukazují, že se současnému Atatürkovu letišti pořád daří držet na prvních příčkách nejvytíženějších letišť v Evropě. Cinar předpokládá, že jeho vytížení poroste a kapacita do budoucna nebude stačit.

Plánovaná podoba věže řízení letového provozu
Letenky z nového letiště jsou už nyní v prodeji.

„Atatürkovo letiště je ve městě a už se nemá kam rozšiřovat. Nemůžeme přistavět další ranvej ani terminál,“ vysvětluje mluvčí IGA. Stavba, která tureckou vládu stála 10,2 miliardy eur, bude rozdělena na několik fází.

První dokončí ještě letos. Terminál číslo jedna otevře 29. října na Den republiky, kdy si země připomíná založení samostatného Turecka. Bude dimenzovaný na 90 milionů pasažérů ročně. Letenky z nového letiště jsou už v prodeji. Do roku 2022 přistaví druhý terminál, tentokrát pro přepravu dalších 30 milionů lidí. Úplně hotovo má být za deset let.

Erdoganův pomník

První let na slavnostním otevření nebude patřit nikomu jinému než prezidentovi Recepu Tayyipu Erdoganovi. Není žádným tajemstvím, že první muž Turecka se snaží dělat vše proto, aby vystoupil ze stínu „otce zakladatele“ Mustafy Kemala Atatürka.

V loňském roce například odhalil plány na výstavbu nového operního a kulturního komplexu ve středu Istanbulu, který vznikne místo kulturního střediska postaveném na konci 60. let na počest prvního prezidenta.

Ročně by nové letiště mělo odbavit 200 milionů cestujících.

Ročně by nové letiště mělo odbavit 200 milionů cestujících.

Po kom bude pojmenováno to nové? O tom se zatím jen spekuluje. Turci předpokládají, že to Erdogan oznámí při otevření 29. října. Někteří si přitom neodpustí poznámku, jestli jej náhodou nepojmenuje sám po sobě.

Obří areál vzniká v evropské části Istanbulu u Černého moře, na volném prostranství necelých 40 kilometrů severozápadně od Atatürkova letiště. Letadla budou vzlétat ze šesti ranvejí do 350 destinací.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, událostech a nevšedních akcích v regionech.

„Počítáme, že za hodinu by se na letišti s přílety a odlety mohlo vystřídat celkem 80 letadel,“ doplňuje Cinar. Aerolinky si letiště nasmlouvá z celého světa, prim však nepřekvapivě budou hrát národní a poslední dobou velmi oceňované Turkish Airlines.

Samá „nej“

Tendr na nové letiště vypsala turecká vláda v roce 2013 a od té doby se věci daly do pohybu. Stavět se začalo o dva roky později.

Kromě toho, že vláda ambici chlubit se letištěm s největší kapacitou, chce mít na kontě ještě další světová „nej“. Třeba největší duty free zónu o 55 tisících metrech čtverečních, parkoviště pro 22 tisíc aut a největší letištní hotel se 400 pokoji.

K letišti z centra města povede nová podzemní dráha. Cesta tímto metrem potrvá 25 minut, tedy výrazně kratší dobu než zabere cesta po neustále zacpaných silnicích osmnáctimilionového Istanbulu. Linku plánují otevřít rok po zahájení provozu nového letiště.

Co se starým letištěm? Může z něj být park

„My jsme Turci, my neřešíme, co bude zítra,“ směje se v jedné restauraci v centru Istanbulu muž jménem Taner, jehož rodina v Istanbulu bydlí už léta. Vzápětí raději dodává, že to myslel v nadsázce. Byl to žert pro pobavení party novinářů u piva.

V případě osudu současného Atatürkova letiště, které otevřeli v roce 1924, to však až taková nadsázka není. Co s ním bude? Jisté je, že se zároveň s otevřením nového letiště 29. října uzavře pro všechny veřejné lety. Nějakou dobu tam ještě budou odbavovat soukromé lety a nákladní leteckou dopravu. I tyto služby se postupně přesunou na nové letiště.

Co se stane potom s letištěm pojmenovaném po zakladateli Turecké republiky Mustafu Kemalovi Atatürkovi, stále nikdo neví. A to přesto, že média o plánech uzavřít letiště informovala už před dvěma lety. Mezi lidmi z tureckých aerolinek se povídá, že by třeba z části mohl vzniknout park. „Ale o tom bude teprve rozhodovat vláda,“ vysvětluje Taner.

Autoři:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Je třeba zabít Hitlera. Výlet do Vlčího doupěte, kde se měl změnit svět

Hitlerův bunkr měl šest metrů silné zdi a osm metrů silný strop.

Věčný stín, vlhko a miliony komárů. Tak působí na první pohled rozlehlý listnatý les, v jehož středu se nacházejí...

Marx, kachničky a hrníčky. Suvenýry kritika kapitalismu jsou skvělý byznys

Nejslavnější kritik kapitalismu Karl Marx je v rodném Trevíru předmětem velmi...

Nejslavnější kritik kapitalismu Karl Marx je v rodném Trevíru předmětem velmi dobrého byznysu. Suvenýry s jeho...

Skotský hrad ovládl rozzuřený jezevec, turisté se do sklepení nedostanou

Skotský hrad Craignethan pochází ze 16. století.

Hrad Craignethan, ležící ve Skotsku, musel být částečně uzavřen pro veřejnost poté, co hradní sklepení ovládl zuřivý...

Najdete na iDNES.cz