Turisté se na českou stranu hor dostávají z polského Zieleniece, kde byly v lednu uvedeny do provozu dvě nové lanové dráhy. Ty spolu se stávajícími lanovkami přepraví na hlavní hřeben hor každou hodinu stovky turistů. Někteří sice zůstávají na polské straně, mnozí z nich se však vydávají pěšky lesy na české území.
"Myslím, že polská strana měla výstavbu lanovek nejdříve projednat s našimi úřady. Takhle jsme neměli možnost se k chystané stavbě vyjádřit, a snížit tak negativní vlivy na životní prostředí," uvedl David Rešl, ředitel správy Chráněné krajinné oblasti Orlické hory. Dodal, že ne všichni turisté dodržují pravidla platná pro přírodní rezervace, nechodí po vyznačených trasách a výrazně tak narušují místní ekosystémy.
Ministerstvo životního prostředí na výzvu správy Chráněné krajinné oblasti Orlické hory požádalo polskou stranu o vysvětlení.
"Na jeho základě jsme došli k závěru, že polská strana při výstavbě vycházela z neúplných informací. Navrhli jsme proto několik opatření, která by negativní vliv lanovek minimalizovala. Jde především o síť informačních tabulí, vyznačení cyklotras a cyklostezek a vybudování jednoduchých dřevěných zábran u nejexponovanějších míst rezervace Bukačka. Kromě toho jsme doporučili zpracování studie hlukového a světelného zatížení v zimních měsících z lyžařského areálu na polské straně a přijetí nápravných opatření," uvedl Rešl.