Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Norové mají most podle Leonarda da Vinciho

  14:01aktualizováno  14:01
Téměř 500 let poté, co byl vyprojektován renesančním géniem Leonardem da Vinci, byl v Norsku slavnostně uveden do provozu most postavený podle tehdejšího návrhu. Příznivci tohoto projektu, kterým se po dlouhém úsilí podařilo prosadit myšlenku jeho realizace, jej nazvali "Monou Lisou mezi mosty". Projekt původně vypracoval Leonardo da Vinci v roce 1502 a měl sloužit k přemostění zátoky Zlatý roh v Istanbulu.

Tehdejší turecký sultán však nakonec nedal souhlas ke stavbě, protože nevěřil, že by smělý projekt mohl být uskutečněn.
   

Původní most měl být zbudován z kamene a měl být dlouhý 346 metrů. Příznivcům projektu v čele s norským umělcem Vebjoernem Sandem se nakonec podařilo získat pro realizaci projektu norské ministerstvo dopravy a nákladem 1,36 miliónu dolarů postavit alespoň stometrovou verzi mostu ze dřeva. Bude sloužit jako osm metrů široký přechod pro pěší přes dálnici E-18 asi 35 kilometrů jižně od Osla.
   

"I tak je to ale vůbec poprvé, co byl některý z Leonardových architektonických návrhů realizován tak, aby sloužil původnímu účelu. Zatím byly postaveny jen různé makety, toto je první funkční konstrukce," říká Sand. "Je to nádherná směs funkčnosti a estetičnosti. Mohl by být postaven z jakéhokoli materiálu a v jakékoli velikosti, protože principy stavby jsou správné." Slavnostního otevření mostu, tvořeného třemi nosnými oblouky, se zúčastnila i norská královna Sonja.    

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...



Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Další z rubriky

Sixtinská kaple Alp. Malá švýcarská vesnice ukrývá poklad nedozírné hodnoty

Interiér kostela sv. Martina v Zillis

Pouhé tři kilometry od propasti Viamala v údolí Hinterrhein se nachází malá vesnička Zillis, která se nijak neliší od...

Luxus za 18 miliard korun. Loď pro šest tisíc pasažérů pohání zemní plyn

Výletní zaoceánskou loď AIDAnova nepohání nafta, ale zemní plyn.

Nudí vás už klasické výletní lodě? Křest nového plavidla AIDAnova posunul hranice luxusu a přepychového vybavení při...

Bulharské UFO. Na chloubu komunistů přispěly i děti ze školky

V mlze vypadá celý památník snad ještě pompézněji.

Památník Buzludža vlastně stavělo celé Bulharsko. Měla to být velká sláva a také byla. Avšak dlouho nevydržel. Po...

Najdete na iDNES.cz