Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nizozemsko: ráj cyklistů

  15:36aktualizováno  15:36
Snad nikde jinde na světě se cyklistům nedaří tak skvěle jako v Nizozemsku, kterému se po právu říká ráj cyklistů. Celá země, města nevyjímaje, je protkána hustou sítí stezek pro cyklisty, které lemují přinejmenším každou silnici první třídy. Ve městech mají cyklisté na rušných cestách svoji stezku. Pokud v nizozemských městech nejsou stezky, mají tam alespoň zřetelně ohraničenou část vozovky. Speciální semafory, ukazatele směru či železniční přejezdy pro cyklisty jsou běžnou součástí nizozemské dopravní situace.

Pozoruje-li člověk nizozemské cyklisty, zdá se, že jsou se svým bicyklem srostlí. Pro velkou část z nich je totiž ježdění na kole součásti každodenního života. Nizozemci častěji než k rekreaci používají kole jako dopravní prostředek. Pro cestu do školy, do práce, na nákup nebo k vlaku či jinému prostředku hromadné dopravy. Proto je možné vidět v ulicích nizozemského měst šlapající muže v obleku a kravatě s kufříkem na nosiči, ženy v sukních a na vysokých podpatcích, maminky s, jedním dítětem ve stoličce na řídítkách a druhým na nosiči, výrostky s walkmanem na uších kteří řídí jednou rukou a druhou si přidržují basu piva na nosiči anebo šlapající rodiče, kteří rukou na rameni vedou dopravou čtyřleté dítě na vlastním kole.

Ke každé škole, veřejné budově nebo nádraží patří i kolárna. U nákupních center ve městech se vyskytují placená parkoviště pro kola. Na pěší zóny, kterými je většina nákupních center, totiž cyklisté nesmějí a majitelé obchodů z pochopitelných důvodu zakazují, aby lidé opírali kola o jejich výkladní skříně. Hlídané parkoviště pro kola má jednu podstatnou výhodu - chrání majitele kola před krádeží. Neobyčejně vysoká frekvence tohoto úkazu - každému Nizozemci ukradnou jeho kolo několikrát za život poněkud kalí radost z pohodové velkoměstské cyklistiky.

"Třeba v Amsterdamu není radno vyjíždět do města na kole, které má výbavu v podobě pumpičky, nářadí či cyklistických tašek. Vše, co je možné odmontovat, je lépe z kola sundat. Dva zámky místo jednoho také nejsou přebytečný luxus," říká Daan van Hoogstraten, který každodenně jezdí na kole ze svého bytu v amsterdamské čtvrti Buitenveldert do práce do centra města.

Holandští cyklisté jsou zvyklí jedním zámkem uzamknout rám a zadní kolo a pokud je to možné, druhým kolo přední. Proto většina městských obyvatel jezdí na otlučených kolech z druhé nebo třetí ruky. Nové drahé kolo stojí v garáži pro případ výletu do přírody. "Za těch pět let, co bydlím v Amsterdamu, mi už ukradli tři kola. A z toho, co na něm jezdím teď, mi včera někdo odmontoval zvonek. A ten je při ježdění po městě opravdu nepostradatelný. Víc než světlo," říká Anne-Marie de Jong.

Především amsterdamští cyklisté jsou proslulí svým nonšalantním stylem jízdy na kole. Povinné osvětlení považují v osvětlených ulicích za přebytečné, a nebo prostě stále ještě nenahradili to ukradené. Městské semafory, především ty červené, velmi často přehlížejí a hledají si svérázně cestu v záplavě aut. Amsterdamská policie se občas pokouší o nápravu a pořádá nárazové masové kontroly.

Například před dvěma lety byla při takové ofenzívě cyklistům nabídnut možnost nechat si na místě opravit rozbité, či namontovat chybějící osvětlení. Kdo odmítnut, musel zaplatit pokutu. Před nedávnem však vrchní komisař amsterdamské policie Jelle Kuijper překvapil výrokem o tom, že nizozemská policie podkopává důvěru občanů nesmyslnými akcemi. "Nemá smysl například kontrolovat, zda cyklisté mají fungující osvětlení. Daleko lepší by bylo zavést povinné odrazky. Ty fungují vždycky."

Autor:




Nejčtenější

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Další z rubriky

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.