Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nezapomeňte, i sjezdové lyže a snowboardy se mažou

aktualizováno 
Úprava skluznice sjezdových lyží a snowboardů by neměla být jen doménou závodníků. Také obyčejní lyžaři a snowboardisté by se měli o své nádobíčko postarat. Odměnou bude lepší, rychlejší jízda a větší výdrž materiálu.

Servismani světových sjezdařských týmů připomínají alchymisty, kteří dlouhé hodiny upravují strukturu skluznice, nanášejí na ni speciální highfluorové vosky či zažehlují urychlovací prášky. Potom další hodiny lyže testují, aby si nakonec rvali vlasy, když to jejich svěřenci jede o pár setin pomaleji než konkurenci. Obyčejný lyžař to má naštěstí mnohem snazší.

Platí však, že každá lyže i snowboard by se měly mazat - tedy odborně řečeno, měl by se na ně nanášet kluzný parafín. David Bakeš, jeden z nejlepších českých snowboardistů a zároveň odborníků na mazání, říká, že lyže nebo snowboard po takové úpravě jede mnohem lépe, rychleji a zároveň se tím i zvyšuje životnost skluznice.

David Bakeš, jeden z našich nejlepších závodníků ve snowboardcrossu

Kdo je David Bakeš

Přední český závodník ve snowboardkrosu má na svém kontě řadu medailí z prestižních šampionátů, z mnohých úspěchů za rok 2008 jmenujeme: 4. místo Evropský pohár Francie, 12. místo Světový pohár Valle Nevado, 8. místo Světový pohár Korea, Sangwoo. V roce 2007: 1. místo Evropský pohár v rakouském Fiss,
3. místo v celkovém hodnocení poháru. Zároveň je dnes jedním z největších mazacích odborníků pro závodníky a také se podílí na stavbě závodních snowboardů.

Není přitom nutné dělat zázraky. Je to mnohem jednodušší než mazání běžek. Sportovní nádobíčko by se během týdenního pobytu na horách mělo správně upravovat každý den před lyžováním či po něm, ale stačí to i dvakrát až třikrát za pobyt. Skluznice by hlavně nikdy neměla být vybělená, vyšisovaná, ale stále pěkně černá, nasátá voskem.

Pro běžného lyžaře není ani nutné mazat speciálními vosky podle teploty a druhu sněhu, ale stačí základní sjezdový parafín. I ten dokáže udělat zázraky. Na jízdě se to pak projeví zejména na mírnějších modrých sjezdovkách nebo na takzvaných spojovácích, kde upravené lyže pojedou rychleji než průměr.

David Bakeš doporučuje tři základní způsoby mazání lyží či snowboardů, jejich úprava je mimochodem zcela identická.

Za studena

Na lyži (či snowboard) naneseme za studena parafín tak, že parafínovou kostkou delšími tahy přejíždíme po skluznici a poté nanesený parafín rozetřeme od špičky k patě korkem. Celá operace může trvat maximálně 15 minut. Takové ošetření skluznice je i nejlevnější.

Mazání sjezdovek tuhým voskem

Za tepla

Lyži (nebo snowboard) nejprve vykartáčujeme měděným kartáčem. Poté na ni naneseme za tepla parafín, rozžehlíme ho po skluznici žehličkou v rovnoměrné vrstvě (žehlička musí "plavat" a musí být zahřátá tak, jak předepisuje výrobce parafínu), necháme zatuhnout a vychladnout.

Mazání sjezdovek, nanášení parafínu žehličkou

Poté vosk strhneme plastovou škrabkou, zbytek přebytečného vosku vykartáčujeme měděným kartáčem a nakonec doleštíme kartáčem umělohmotným. To už trvá déle, řekněme 30 až 45 minut, a je to také bezkonkurenčně nejdražší, protože potřebujeme nejen parafín, ale i žehličku, škrabku a nejméně jeden kartáč.

Ošetření skluznice tímto způsobem je však absolutně nejúčinnější a má největší efekt.

Pomocí kapesních sprejů a tekutých vosků

Úplně nejjednodušší a nejrychlejší způsob je používat různé spreje či tekuté vosky (stojí cca od 130 korun výše), které se dají vzít do kapsy nebo malého batůžku a mazat třeba přímo na sjezdovce.

Skluznici je nutné nejprve jen osušit, pak na ni nanést podle návodu vosk a chvíli nechat zaschnout. Hotovo je za 3-5 minut. Takové ošetření vydrží nejkratší dobu, ale lze ho zase častěji opakovat.

Hodně zdaru a ať vám to jezdí.

Prodejna AZ Sport v Praze v Lidické uliciVideo bylo natočeno ve spolupráci s prodejnou AZ Sport v Lidické ulici v Praze (info@azsport.cz).

Autoři:


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

Amsterdam pohlcuje kriminalita, v noci se z města stává džungle

Amsterdam se stabilně řadí mezi nejnebezpečnější evropské metropole. Na sto...

Nizozemská metropole je po setmění místem, kde přestávají platit zákony, varuje tamní ombudsman. Přetížená policie...



V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Slovensko bez turistů. Nejkrásnější dolina Nízkých Tater zeje prázdnotou

Dolina Štiavnica od Štefánikovy chaty

Za nejkrásnější dolinu Nízkých Tater bývá obvykle považována Demänovská dolina s turistickým střediskem Jasná a...

Nebuďte povýšení a nechovejte se jako stádo. Sedm cestovatelských hříchů

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Chcete si prázdninové toulky po světě opravdu užít? Podívejte se na seznam zásadních chyb, které nesmíte na cestách...

Další z rubriky

Zaniklé obce a tajuplná příroda. Parádní běžky v opuštěných horách

Zaniklá obec Chaloupky

Pro milovníky běžeckého lyžování představuje Krušnohorská lyžařská magistrála jednu z nejkrásnějších dálkových tras u...

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

I přes oteplení zůstává na horách sníh, mrazivý víkend lyžařům pomůže

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Oteplení z posledních dní ukončilo provoz některých lyžařských areálů, zejména na jihu Moravy. Na horách ale zůstává...

Najdete na iDNES.cz