Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nezapomeňte, i sjezdové lyže a snowboardy se mažou

aktualizováno 
Úprava skluznice sjezdových lyží a snowboardů by neměla být jen doménou závodníků. Také obyčejní lyžaři a snowboardisté by se měli o své nádobíčko postarat. Odměnou bude lepší, rychlejší jízda a větší výdrž materiálu.

Servismani světových sjezdařských týmů připomínají alchymisty, kteří dlouhé hodiny upravují strukturu skluznice, nanášejí na ni speciální highfluorové vosky či zažehlují urychlovací prášky. Potom další hodiny lyže testují, aby si nakonec rvali vlasy, když to jejich svěřenci jede o pár setin pomaleji než konkurenci. Obyčejný lyžař to má naštěstí mnohem snazší.

Platí však, že každá lyže i snowboard by se měly mazat - tedy odborně řečeno, měl by se na ně nanášet kluzný parafín. David Bakeš, jeden z nejlepších českých snowboardistů a zároveň odborníků na mazání, říká, že lyže nebo snowboard po takové úpravě jede mnohem lépe, rychleji a zároveň se tím i zvyšuje životnost skluznice.

David Bakeš, jeden z našich nejlepších závodníků ve snowboardcrossu

Kdo je David Bakeš

Přední český závodník ve snowboardkrosu má na svém kontě řadu medailí z prestižních šampionátů, z mnohých úspěchů za rok 2008 jmenujeme: 4. místo Evropský pohár Francie, 12. místo Světový pohár Valle Nevado, 8. místo Světový pohár Korea, Sangwoo. V roce 2007: 1. místo Evropský pohár v rakouském Fiss,
3. místo v celkovém hodnocení poháru. Zároveň je dnes jedním z největších mazacích odborníků pro závodníky a také se podílí na stavbě závodních snowboardů.

Není přitom nutné dělat zázraky. Je to mnohem jednodušší než mazání běžek. Sportovní nádobíčko by se během týdenního pobytu na horách mělo správně upravovat každý den před lyžováním či po něm, ale stačí to i dvakrát až třikrát za pobyt. Skluznice by hlavně nikdy neměla být vybělená, vyšisovaná, ale stále pěkně černá, nasátá voskem.

Pro běžného lyžaře není ani nutné mazat speciálními vosky podle teploty a druhu sněhu, ale stačí základní sjezdový parafín. I ten dokáže udělat zázraky. Na jízdě se to pak projeví zejména na mírnějších modrých sjezdovkách nebo na takzvaných spojovácích, kde upravené lyže pojedou rychleji než průměr.

David Bakeš doporučuje tři základní způsoby mazání lyží či snowboardů, jejich úprava je mimochodem zcela identická.

Za studena

Na lyži (či snowboard) naneseme za studena parafín tak, že parafínovou kostkou delšími tahy přejíždíme po skluznici a poté nanesený parafín rozetřeme od špičky k patě korkem. Celá operace může trvat maximálně 15 minut. Takové ošetření skluznice je i nejlevnější.

Mazání sjezdovek tuhým voskem

Za tepla

Lyži (nebo snowboard) nejprve vykartáčujeme měděným kartáčem. Poté na ni naneseme za tepla parafín, rozžehlíme ho po skluznici žehličkou v rovnoměrné vrstvě (žehlička musí "plavat" a musí být zahřátá tak, jak předepisuje výrobce parafínu), necháme zatuhnout a vychladnout.

Mazání sjezdovek, nanášení parafínu žehličkou

Poté vosk strhneme plastovou škrabkou, zbytek přebytečného vosku vykartáčujeme měděným kartáčem a nakonec doleštíme kartáčem umělohmotným. To už trvá déle, řekněme 30 až 45 minut, a je to také bezkonkurenčně nejdražší, protože potřebujeme nejen parafín, ale i žehličku, škrabku a nejméně jeden kartáč.

Ošetření skluznice tímto způsobem je však absolutně nejúčinnější a má největší efekt.

Pomocí kapesních sprejů a tekutých vosků

Úplně nejjednodušší a nejrychlejší způsob je používat různé spreje či tekuté vosky (stojí cca od 130 korun výše), které se dají vzít do kapsy nebo malého batůžku a mazat třeba přímo na sjezdovce.

Skluznici je nutné nejprve jen osušit, pak na ni nanést podle návodu vosk a chvíli nechat zaschnout. Hotovo je za 3-5 minut. Takové ošetření vydrží nejkratší dobu, ale lze ho zase častěji opakovat.

Hodně zdaru a ať vám to jezdí.

Prodejna AZ Sport v Praze v Lidické uliciVideo bylo natočeno ve spolupráci s prodejnou AZ Sport v Lidické ulici v Praze (info@azsport.cz).

Autoři:


Nejčtenější

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Je to král všech ostrovů. A ne proto, že se tady narodil Cristiano Ronaldo

Voda je na Madeiře sice překvapivě průzračná, ale jen kousek od břehu tady dno...

Fidži? Havaj? Zanzibar? Samá voda! Světového „cestovního Oscara“ World Travel Award pro ostrov roku drží už tři roky v...



Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Dovolenou u moře nechte jiným. Naštěstí máme Himálaj hned za rohem

Cestu někdy označují kamenné “mužíky”. Tenhle stojí v pohoří Vilcan.

Kam v létě do hor? Zkuste „Nepál Evropy“ alias Rumunsko. Fantastická opuštěná pohoří máte daleko blíž, než si možná...

Mallorca bojuje s opilými turisty. Na naháče a agresory čekají vysoké pokuty

Opilí turisté v letovisku Magaluf na Mallorce

Úřady na španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za nahotu, rvačky či jiné podobné...

Další z rubriky

Lyžování v Alpách, kde budete jako doma. Zillertal máme doslova za humny

Hochfügen. Když vyjde počasí, tak je to pohádka.

Zatímco Vídeňáci jezdí do Zillertalu hlavně za dobrým jídlem, pro české lyžaře má tyrolské údolí ještě jinou devizu....

Investice, která se vyplatila. Do Andorry jezdí lyžaři z celé Evropy

Andorra úspěšně zainvestovala do lyžování a přitahuje lyžaře z celého světa. V...

Andorra, vzdálená od velkých alpských zimních středisek, s úspěchem investovala do zimních sportů, které se staly...

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Najdete na iDNES.cz