Letadlo

Letadlo | foto: iDNES.cz

Neutrácejte, létá se levně!

  • 84
Do Paříže na vánoční nákupy, na jaře do Říma a v létě do Dubrovníku na pár dnů k Jadranu. Samozřejmě letecky. Takový komfort si v Česku dopřává stále víc lidí. Mohou za to nízkonákladové letecké společnosti (tzv. low-costy), které, jak odborníci s nadsázkou říkají, naučily Čechy létat. A už dávno neplatí, že s nimi létají jen batůžkáři.

"Spočítali jsme si, že 30 procent klientů jsou podnikatelé mířící na pracovní schůzky. Letenky si kupují i týden dopředu za vysokou cenu,“ říká Jan Čamek ze společnosti SkyEurope.

Když si pasažér letenku včas zarezervuje nebo využije některou ze slev, kterými se společnosti přetahují o nové zákazníky, může ho doprava například do Barcelony vyjít na necelé dva tisíce. A to i přesto, že při speciálních akcích často platí, že směrem tam se sice dá sehnat výhodná letenka, ale za cestu zpět je nutné si něco málo připlatit.

Kdo dřív přijde...

Hlavním pravidlem je: čím později se objednává, tím dražší spoj bude. Většina levných aerolinií má totiž cenovou politiku stanovenu tak, že letadlo má virtuálně rozdělené do několika různých cenových pásem a začíná prodávat vždy nejdříve ty nejlevnější. Proto je dobré si hlídat začátek prodeje na určité období. Třeba pro jaro a léto se začínají letenky prodávat před Vánocemi, na zimu v červnu či červenci. Musíte si letenku koupit sice dlouho dopředu, ale výhodou je nízká cena.

Pokud se tedy letenka kupuje týden před odletem, vyjde na stejné peníze nebo i dráž, než když se pořizuje u velké letecké společnosti. Když se ji později rozhodnete zrušit, většina low-costů vrací pouze letištní poplatky. Tyto podmínky však platí i u velkých dopravců.

Kam vyrazit

Cílových destinací se nabízí nepřeberné množství. Z Prahy bude v letním letovém řádu, který začíná v březnu, startovat dvacet nízkorozpočtových společností: oblíbenými cíli krátkých dovolených se stal Řím, Paříž, Londýn, v létě se pak létá k moři - do Dubrovníku, Splitu, Burgasu či Neapole.

Kam létají nízkonákladové společnosti z Prahy
Kam létají nízkonákladové společnosti?
Klikněte na mapu pro originální velikost
Zdroj: GOOGLE

Nových destinací a přepravců na českém trhu stále přibývá: španělský Clickair otevřel lety do Barcelony, easyJet do Milána, SkyEurope do Bruselu, Air Italy bude od června létat do Verony, Meridiana slibuje spoje na Sardinii. V nabídkách společností nechybějí Benátky, Florencie, Turín.

Boeing 747Zpáteční letenka do Hongkongu za 6000 Kč

Fenomén nízkonákladových aerolinek pronikl už i do dálkových letů, které až dosud byly výsadou jen klasických dopravců. Podívejte se, jak můžete získat zpáteční letenku do Hongkongu za 6000 Kč a do Toronta za 7000 Kč. Čtěte ZDE.

Ceny bez poplatků a spousta tax

Cena se vždy udává bez letištních poplatků, za ty se platí od pár stovek do dvou tisíc korun. Uvádět plné ceny se na českém trhu příliš nenosí: zatím je nabízí společnost Travel Alliance (sdružuje Dušek Tours, Fly United, Nemo& Selecta), z nízkonákladových společností španělský Clickair.

Některé aerolinie si však vymýšlejí ještě všemožné další taxy: od poplatku za použití karty přes platbu za zavazadla až po "servisní“ příplatek. Ty mohou cestu značně prodražit. A pokud se pasažér jednou pro letenku rozhodne, neměl by s nákupem váhat: ceny mohou stoupat z hodiny na hodinu.

Levné letenky a jejich nevýhody

Jak je možné, že letenka najednou může stát pár set korun? Nízkonákladové společnosti šetří, kde se dá. Kromě milého úsměvu nedostanete na palubě nic zdarma a například za malou lahev vody zaplatíte tři eura. "Snižujeme provozní náklady. S centrálou v Bratislavě komunikujeme jen elektronicky.

Nepotřebujeme žádné prodejce, přepážky, kanceláře, což výrazně zlevňuje naše lety. Lidé si letenky objednávají přes internet,“ vyjmenovává Jan Čamek, mluvčí SkyEurope, triky, jak stlačit cenu letenky dolů.
To však znevýhodňuje ty cestující, kteří nemají přístup na internet. U některých společností totiž platí, že objednávka po telefonu se může prodražit. Například minuta hovoru do sítě SkyEurope stála ještě nedávno 14 korun, nyní zaplatíte jako za telefonát na pražské číslo. Letenku však do ruky nedostanete, na letiště jedete jen s identifikačním číslem.

Změna odletu, rušení letů

Může se vám také stát, že pokud se nezaplní letadlo, společnost změní dobu startu nebo let přímo zruší. Tím v Praze naštvala spoustu cestujících firma Smartwings.

Loni v létě dokonce britská easyJet odvolala pro klesající zájem desítky spojů mezi Prahou a anglickými městy.

Společnosti také často nezvládnou konkurenční boj a krachují, před pár týdny například skončila Fly Me Sweden létající do Göteborgu.

Low-costy navíc létají z bodu do bodu. Nejsou proto příliš vhodné, když někdo potřebuje chytit navazující spoj.

Letadla vytížená na maximum

Konkurenční piloti z velkých tradičních společností vidí u nízkonákladových společností i jiné nevýhody. "Letadla jsou vytížená na maximum, piloti mají méně dnů volna, nižší platy, než je tomu u tradičních společností. Je velmi časté, že letci, kteří neuspěli u velké firmy, jdou pracovat k low-costům,“ říká pilot David Reimer pracující u tradiční letecké společnosti.

Odmítá však, že by to mohlo ovlivnit bezpečnost spojů. "Ztráta licence je tak velkým strašákem, že vše musí fungovat,“ dodává. Nízkorozpočtové společnosti se mohou naopak pochlubit mnohem novějšími letadly.

Náklady pomáhá snížit i přistání na menších letištích, což může prodražit či zkomplikovat dopravu do centra města. Tím je například proslavený Ryanair, u nás operuje let z Brna do Londýna.

Nízkonákladové společnosti také nelétají tak často, proto když se vám například v Paříži protáhne služební cesta, může se vám stát, že zjistíte, že další letadlo vám letí až za čtyři dny. A autorka těchto řádků může potvrdit, že noční vlak Paříž-Praha s několika přestupy nebyl tím nejlepším zážitkem.

Kam až mohou ceny klesat?

Odborníci řeší, zda ceny letenek mohou ještě klesat. "Myslím, že ne, nyní dosáhly minima, níže už to jít nemůže,“ říká analytik Jaromír Beránek.

S tím souhlasí i pilot velké letecké společnosti. "Jak budou low-costy růst, zvednou se i jejich náklady. Zvětší se administrativa, jejich zázemí a je možné, že zjistí, že nízké ceny jsou neudržitelné,“ říká David Reimer.

Přibývající počet přepravců se však promítl i do letenek u tradičních leteckých společností, které tlačí ceny dolů. Ještě před pár lety by bylo nemyslitelné letět do Hamburku za cenu kolem sto eur. Takovou letenku - samozřejmě s předstihem - dnes koupíte u Lufthansy.

"I u velkých společností British Airways či ČSA na trase z Londýna do Prahy se dají čas od času koupit levnější letenky, než nabízí nízkorozpočtový easyJet,“ říká Barbora Mayerová, Češka žijící v Londýně.

Nízkonákladové společnosti se v budoucnu musí připravit na velkou konkurenci. Tou se stanou rychlovlaky a velkokapacitní Airbus 380. Lidé zjistí, že na vzdálenost 700 kilometrů je komfortnější jet vlakem, který navíc staví přímo v centru měst, airbus bude létat s nižší spotřebou a pobere až 800 lidí.

Kam a za kolik létají low-costové letecké společnosti

Vybrali jsme pro vás některé většinu letů z ČR, které nabízejí low costové letecké společnosti. První číslo za jménem cílového města je úplná cena včetně všech poplatků za zpáteční letenku s odletem okolo 10. dubna a příletem za několik dní.
Druhé je cena za tutéž letenku, platnou však až 10. srpna.

Snažili jsme se vybrat nejlevnější let v dostupném termínu, někdy jsme proto museli odlet o několik dní proti plánovanému datu posunout. Pokud bychom trvali na konkrétním datu, například 10. dubna, zjistili bychom, že některé lety jsou již téměř vyprodané (a tudíž podstatně dražší), úplně vyprodané, případně v ten den dopravce do dané destinace neletí.

Ceny jsou jen orientační, neboť se mění v závislosti na obsazenosti letadel. Často po hodinách. Jsou uvedeny v korunách, případně v eurech s přepočtem aktuálního kurzu. Některé linky, především do středomořských prázdninových destinací, se otevírají až počátkem léta.

ODLETY Z PRAHY
Alp Eagles
Benátky 205 eur (5770 Kč)/205 eur (5770 Kč)
Neapol 285 eur (8022 Kč)/223 eur (6277 Kč)

bmi baby
Birmingham 4299 Kč/3001 Kč
Manchester 3833 Kč/3417 Kč

easyJet
Basilej 6198 Kč/1458 Kč
Bristol 4241 Kč/2931 Kč
Dortmund 2898 Kč/1328 Kč
Londýn/Gatwitck 5001 Kč/2211 Kč Londýn/Stansted 4621 Kč/2211 Kč
Newcastle 4661 Kč/2631 Kč
Ženeva 3658 Kč/1798 Kč

Fly Baboo
Ženeva 158 eur (4447 Kč)/117 eur (3293 Kč)

Flyglobespan
Glasgow 188 liber (7768 Kč)/101 liber (4173 Kč)

Germanwings
Kolín n. R. 3479 Kč/1315 Kč

Jet2
Belfast 7444 Kč/4444 Kč
Blackpool 3694 Kč/4194 Kč
Edinburgh 4844 Kč/3344 Kč
Leeds 4944 Kč/3444 Kč
Manchester 4144 Kč

Meridiana
Florencie 171 eur (4813 Kč)/171 eur (4813 Kč)

Norwegian Air Shuttle
Bergen 372 eur (10 471 Kč)/145 eur (4081 Kč)
Oslo 193 eur (5432 Kč)/97 eur (2730 Kč)
Stavanger * 97 eur (2730 Kč)
Trondheim 169 eur (4757 Kč)/193 eur (5432 Kč)

SkyEurope
Amsterdam 2405 Kč/3096 Kč
Atény 3378 Kč/4978 Kč
Barcelona 5130 Kč/5621 Kč
Milán 2186 Kč/923 Kč
Brusel 5911 Kč/2511 Kč
Burgas * 5181 Kč
Catania * 5227 Kč
Dubrovník * 5838 Kč
Kodaň 4025 Kč/2424 Kč
Neapol 6835 Kč/4085 Kč

SkyEurope
Paříž 1959 Kč/2341 Kč
Rimini * 3658 Kč
Řím 4463 Kč/1989 Kč
Soluň * 4215 Kč
Split * 3528 Kč
Turín 1511 Kč/1702 Kč

Smart Wings
Barcelona 7450 Kč/6822 Kč
Heraklion * 7208 Kč
Larnaka * 6380 Kč
Madrid 6538 Kč/5770 Kč
Malaga * 3192 Kč
Milán * 7038 Kč
Paříž 4385 Kč/3833 Kč
Rhodos * 7208 Kč
Řím 3839 Kč/2380 Kč
Soluň * 7208 Kč

SN Brussels Airlines
Brusel * 2951 Kč

Clickair
Barcelona 340 eur (9571 Kč)/171 eur (4813 Kč)

Thomsonfly
Bournemounth 3912 Kč/2479 Kč
Londýn/Luton 4203 Kč/2290 Kč
Doncaster 3927 Kč/2332 Kč

Sterling Airlines
Kodaň 159 eur (4475 Kč)/114 eur (3209 Kč) Stockholm 173 eur (4870 Kč)/157 eur (4419 Kč)

ODLETY Z BRNA
Ryanair
Londýn/Stansted 2410 Kč/3212 Kč


Vyzkoušeli jste low-costové společnosti? Jaké s nimi máte zkušenosti? Podělte se o svůj názor s ostatními čtenáři v diskuzi.