Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nenamazané sjezdovky se hůř ovládají, říká obchodní ředitelka Druchemy

aktualizováno  14:12
Mazání lyží a snowboardů je nutné i v době pokročilých výrobních technologií skluznic, říká Miluše Valdová, obchodní ředitelka Druchemy v rozhovoru se čtenáři. "U sjezdových lyží a snowboardů se voskováním zlepší jejich ovladatelnost," vysvětlila. Druchema vyrábí tradiční české vosky Skivo.

Na běžkách | foto: Profimedia.cz

Celý Online o mazání lyžÍ ČTĚTE ZDE

Miluše Valdová měla při online rozhovoru dva poradce - slavného českého lyžaře a odborníka na vosky Stanislava Henycha, a Mariána Málka, profesionálního servismana reprezentace biatlonistů a bývalého reprezentanta. S oběma firma už dlouhodobě spolupracuje.

Výběr z dotazů čtenářů:

Nejsou vosky a mazání v dnešní době pokročilých výrobních technologií skluznic zbytečné?

Nebudete-li moci vinou neošetřených skluznic dobře točit, stane se nakonec vaše jízda nekontrolovatelnou, příliš rychlou a nebezpečnou. Je tedy zjevné, že správné voskování je důležité jak pro dobré, tak pro méně zkušené lyžaře. Navíc snadná ovladatelnost lyží přispívá ke zlepšení techniky jízdy i k většímu pocitu bezpečí a hlavně prožitku z jízdy. Každý lyžař a zejména začátečník by tedy měl mít bezpochyby namazáno.

Další z výhod mazání je uchování delší životnosti lyží. Co se týče ještě jednou běžeckých lyží – i ty by měl voskovat každý ať jsou jeho zkušenosti jakékoli. Méně zkušení lyžaři by však raději měli použít o stupeň měkčí stoupací vosk, který vyrovná nedostatky v technice odrazu.

Když je dole na vleku +2° a nahoře -5°, je lepší namazat každou lyži jiným voskem a potom jet půl sjezdovky po pravé a půl po levé lyži? (Smržovka)

Dobrý den - zdravím Smržovku a zejména vlekaře z Filipa. Myšlenka individuální mázy na každou lyži mi přijde revoluční, ale bohužel bude jen pro zdatné lyžaře. Pro nás, co potřebujeme mít bezpodmínečně obě lyže na sněhu, abychom se zdrávi dostali pod kopec, bude lepší, když se prostě rozhodneme pro jeden vosk.

Každý vosk má teplotní rozpětí cca 5 st. C, což odpovídá běžným podmínkám (například SKIVO Parafín fialový -2 až +2 st. C, SKIVO Parafín modrý -1 až - 6st. C). Druhou variantou jsou vosky univerzální, které jsou rozděleny na "Plus" a "Minus".

České vosky s dlouhou historií

Historie vosků na lyže z firmy Druchema začala zhruba v 60. letech minulého století. Tehdy družstvo vyrábělo dehtové vosky. Po nich pak typicky voněly lyžárny a celé horské chaty.

Přelomovým rokem se stal rok 1979. Tehdy se setkali mimořádný odborník na vosky František Hruška a několikanásobný mistr republiky a stříbrný medailista z mistrovství světa Stanislav Henych. V prvním roce se jim podařilo připravit jeden vosk za celou sezonu. Hledal se systém vývoje, způsoby předávání informací mezi nelyžařem a chemikem na straně jedné a lyžařem bez chemických znalostí na straně druhé, porovnávaly se fyzikální vlastnosti konkurenčních vosků.

V další sezoně již k této dvojici přistoupila celá skupina z Dukly Liberec – 15 aktivních závodníků, reprezentantů (např. František Šimon, Jiří Beran, Milan Jarý a další) a v rámci tréninků této skupiny byly připraveny během dvou následujících sezon ucelené řady vosků na různé druhy sněhu a různé teploty. Několik dalších let byly vosky prezentovány pod značkou HESTAN (Henych Stanislav). Vosky Skivo se na dlouhou dobu staly nejvýznamnější značkou na českém a slovenském trhu.

Dnes Druchema pokračuje ve vývoji moderních vosků. V roce 2008 uvedla na trh novinku Skivo Snowboard, ucelenou řadu vosků na různé teploty s označením červený, fialový, modrý, zelený a univerzál.

Ve spolupráci s reprezentačním družstvem skokanů byl připraven a již uveden na trh vosk Skivo Ski Jumping, základový vosk pro keramické nájezdové plochy.

Autor:



Nejčtenější

Hádanka pro zarputilé lyžaře. Kolikrát za den se dá objet Sella Ronda?

Sasso Lungo

Přiznávám, byla to magořina, ale nádherná. Za necelých sedm hodin jsme ujeli 73 kilometrů sjezdovek po oranžovém...

S dcerkou zažila únos, přesto spolu cestují dál. Dítě boří bariéry, říká

Cestovatelka Ilona Bittnerová navázala v Tanzanii řadu přátelství, zde pózuje s...

Vydat se s malým potomkem do Afriky? Cestovatelka Ilona Bittnerová si nemůže podobné výlety vynachválit - navzdory...



Nová spojení i výhodnější ceny. Kam cestovat železnicí ve střední Evropě

Moc pěkné svezení. Německý Intercity Express třetí generace na rychlotrati...

Železniční cestování nejen po střední Evropě je již několik let na vzestupu. Tratě se postupně zrychlují, objevují se...

Nejlepší hi-tech novinky pro rok 2018. Co nás čeká příští rok na svahu

Sportovní veletrh ISPO 2018 se konal poslední lednový týden v Mnichově.

Speciální stahovací rukavice na běžky, revoluční freeridové boty s možností připnout mačky nebo nepromokavá péřovka...

Trajektům mezi Helsinkami a Tallinnem uleví nejdelší podmořský tunel

Jižní přístav s katedrálou Uspenski ve finských Helsinkách

Finsko a Estonsko plánují železniční tunel pod mořem až za 20 miliard eur, který bude dlouhý 103 kilometrů a povede až...

Další z rubriky

Teplé počasí lyžování v Česku neohrozilo, skiareály jsou připravené

(ilustrační snímek)

I přes oblevu z posledních dní nabízejí česká horská střediska stále upravené sjezdovky s dostatkem sněhu. Ale počasí...

Je to drahé, ale opravdu to stojí za to. Lyžování ve stínu Matterhornu

Vyšší ceny v Zermattu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků.

Lyžařské středisko Zermatt – Cervinia najdete na hranici mezi Švýcarskem a Itálií, v oblasti bezpočtu čtyřtisícových...

Hádanka pro zarputilé lyžaře. Kolikrát za den se dá objet Sella Ronda?

Sasso Lungo

Přiznávám, byla to magořina, ale nádherná. Za necelých sedm hodin jsme ujeli 73 kilometrů sjezdovek po oranžovém...

Najdete na iDNES.cz