Ani letadlo, ani loď. Němci staví moderní ekranoplán

  13:00
Německý tým konstruktérů nedávno představil projekt dopravního prostředku budoucnosti, který by měl skloubit výhody letadla a lodi. Stroj nazvaný FlyShip má křídla, ale nevznese se výš než několik metrů nad vodní hladinu.
Německý tým konstruktérů představil projekt dopravního prostředku budoucnosti,...

Německý tým konstruktérů představil projekt dopravního prostředku budoucnosti, který by měl skloubit výhody letadla a lodi. Stroj nazval FlyShip. | foto: FlyShip

FlyShip by měl sloužit především k přepravě nákladů, ale mohl by přepravovat i cestující. Na palubu stroje o délce 37 metrů a s rozpětím kolem 40 metrů by se mělo vejít až 100 lidí. Cestujícím by však nesmělo vadit, že na palubě stráví výrazně delší dobu než při cestě letadlem – FlyShip by měl mít cestovní rychlost kolem 250 km/h. Dopravní letadla létají přibližně trojnásobnou rychlostí. FlyShip má maximální dolet 4 500 kilometrů, což by znamenalo téměř 20 hodin na palubě.

Rychlost stroje však je velmi slušná ve srovnání s nákladními loďmi - ty se obvykle sunou rychlostí maximálně kolem 50 km/h. „Naše technologie vyplňuje prázdné místo mezi levnou a pomalou lodní dopravou a mezi drahou a rychlou leteckou,“ říká Daniel Schindler z konstruktérského týmu.

Placaté letadlo pár metrů nad hladinou

FlyShip na pohled připomíná letadlo, ale nevznese se výš než několik metrů nad mořskou hladinu nebo rovný zemský povrch. Ve vzduchu se nedrží díky „plutí“ na vzduchovém polštáři (jako například vznášedla), ale díky takzvanému dynamickému přízemnímu efektu, k němuž dochází právě při letu ve velmi malých výškách.

Futuristicky vyhlížející dopravní prostředek by měly pohánět dva turbovrtulové dieselové motory umístěné na zádi stroje mezi dvojitým stabilizátorem. V trupu má být umístěna kabina pro cestující nebo náklad o velikosti 140 metrů čtverečních. Široký trup přechází v obrácená delta křídla.

Stroj s tříčlennou posádkou dokáže startovat a přistávat na vodní hladině, a to na poměrně krátké trati: pro vzlet by mu mělo stačit 600 metrů, pro přistání 500 m. „Jako pomoc při zvedání z vodní hladiny jsme vyvinuli přídavný vzduchový polštář, tvořený stlačeným vzduchem, který vrtule vhání do skryté komory v katamaránovém trupu,“ popsal chování stroje Schindler pro list Daily Mail.

S velmi podobnými stroji, takzvanými ekranoplány, experimentoval v období studené války tehdejší Sovětský svaz. Konstruktéři tehdy vyvinuli jak prototypy, tak i několik funkčních strojů pro vojenské účely.

FlyShip by měl sloužit především k přepravě nákladů, ale mohl by přepravovat i cestující. Na palubu stroje o délce 37 metrů a s rozpětím kolem 40 metrů by se mělo vejít až 100 lidí.

Levnější než letadlo

FlyShip by měl kombinovat výhody, nebo spíše eliminovat nevýhody letecké a lodní dopravy. Hlavní výhodou mají být náklady – a to jak pořizovací, tak provozní. FlyShip by měl vyjít přibližně na 37 milionů dolarů (cca 900 milionů Kč). Pro srovnání, pořizovací cena Airbusu A318 se srovnatelnou kapacitou cestujících je cca 70 milionů dolarů.

Díky dieselovým motorům a nižší cestovní rychlosti by pak stroj měl mít mnohem menší náklady na provoz než klasická letadla: výrobci uvádějí spotřebu 250 litrů na hodinu, kdežto u letadla se dvěma proudovými motory, například u již zmiňovaného A318, výrobci obvykle udávají spotřebu přes 2000 litrů na hodinu. Diesel je také levnější než letecké palivo.

Nový projekt však má i své nevýhody. Jednou z největších je nepříliš velká kapacita nákladu. Stroj o váze 39 tun by měl unést maximálně 11 tun, což není mnoho (srovnávaný A318 zvládá minimálně dvojnásobek). A velkým omezením je i fakt, že stroj může fungovat jen nad vodní hladinou. Teoreticky sice může letět i nad zemí, ale prakticky je to kvůli překážkám a nerovnostem terénu téměř neproveditelné.

„Naše technologie vyplňuje prázdné místo mezi levnou a pomalou lodní dopravou a mezi drahou a rychlou leteckou,“ říká Daniel Schindler z konstruktérského týmu.

Německý ekranoplán by měl najít využití především v komerčním sektoru. Využít by se však dal i pro vojenské či bezpečnostní účely, např. by mohl sloužit pobřežním strážím při boji s piráty.

Předchůdce pocházel ze SSSR

Nejedná se však o technologickou novinku, spíše o vzkříšení starého konceptu. S velmi podobnými stroji, takzvanými ekranoplány, experimentoval v období studené války tehdejší Sovětský svaz. Ekranoplán kromě letu nad vodní hladinou dokázal také plout jako loď a letět ve větších výškách jako běžné letadlo – v závislosti na rychlosti, která mohla být od cca 80 až do 500 km/h.

17. srpna 2015

Konstruktéři tehdy vyvinuli jak prototypy, tak i několik funkčních strojů pro vojenské účely. Hlavními výhodami vojenského využití ekranoplánů bylo například to, že je neohrožovala například torpéda nebo podmořské miny jako lodě. Díky velmi nízké letové hladině je zase nemohly zachytit radary jako běžné letadlo.

Německý ekranoplán by však měl najít využití především v komerčním sektoru. Využitelný by však mohl být i pro vojenské či bezpečnostní účely - výrobce navrhuje, že by ho proto mohly využívat například pobřežní stráže při boji s piráty.

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Opomíjenou lokálkou do tajemných Zlatých Hor

13. dubna 2024

S dnešním Mašinfírou vyrazíme do kraje, o kterém mnozí z vás asi neslyšeli, a to i přesto, že má za...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Lyžařská střediska ukládají sníh na další sezonu, v létě ho pokryjí izolací

17. dubna 2024

Globální oteplování ohrožuje lyžařské dovolené. Některá zimní střediska proto oživují starodávný...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...