Letiště Atatürk v Istanbulu už kapacitou vůbec nestačí rychle se zvyšující poptávce v letecké dopravě mezi Asií a Evropou.

Letiště Atatürk v Istanbulu už kapacitou vůbec nestačí rychle se zvyšující poptávce v letecké dopravě mezi Asií a Evropou. | foto: Ercan Karakaş (GNU FDL)

Největší letiště světa vyroste v Turecku. Bude stát 178 miliard

  • 9
Po Británii a Číně se Turecko stává třetí zemí, která aspiruje na výstavbu největšího letiště světa. Turecká vláda vyhlásila veřejnou zakázku na projekt obřího letiště v Istanbulu, které by mělo mít šest rozjezdových drah a jehož realizace by měla vyjít na sedm miliard eur, tedy asi 178 miliard korun.

Veřejná zakázka na projekt istanbulského megahubu potrvá do 3. března.

Obří letiště by mělo mít šest vzletových a přistávacích drah a mělo by být schopné odbavit 150 milionů pasažérů ročně, řekl pro agenturu AFP ministr dopravy Binali Yildirim. To by tak kapacitou hravě předběhlo dosud nejvytíženější letiště světa Hartsfield-Jackson v americké Atlantě, které za loňský rok odbavilo 90 milionů cestujících.

Plány počítají s tím, že už v roce 2016 by mělo být nové istanbulské letiště schopné odbavit 100 milionů lidí, výhledově potom ještě o 50 milionů více.

O výstavbu letiště mají zájem mezinárodní investoři

Podle tureckých médií je o projekt velký zájem. O nabídku se zajímá řada místních i mezinárodních forem, např. turecká TAV Airports ve spolupráci s francouzským operátorem Aeroports de Paris a také nizozemský letištní operátor Schiphol Group. V sázce je kromě výstavby letiště i jeho provozování v příštích 25 letech.

Turecká vláda usiluje o výstavbu světového megahubu již několik let. Hlavní letiště Atatürk International odbavilo v roce 2012 45 milionů pasažérů, druhé největší Sabiha Gökcen pak 15 milionů. Ani společná kapacita stávajících letišť zdaleka nestačí rychle se zvyšující poptávce v letecké dopravě mezi Asií a Evropou.

Čína nedávno oznámila plánovanou výstavbu letiště Peking Daxing, s cílem odbavit v roce 2017 130 milionů cestujících. Přední světoví architekti se předhánějí v projektech největšího letiště světa v Londýně. Zatímco Norman Foster prosazuje obří megahub na Temži pro 150 milionů cestujících ročně, firma Gensler přišla s odvážnou vizí plovoucího letiště.