Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejstarší používaná parní lokomotiva jezdí v Indii. Je jí 154 let

aktualizováno 
Milovníci parních lokomotiv by v Indii byli ve svém živlu. Na 143 kilometrů dlouhé trase z Dillí do Alwaru tady totiž dodnes jezdí nejstarší používaná parní lokomotiva na světě Fairy Queen. Lokomotiva byla postavená v anglickém Leedsu v roce 1855.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii | foto: Profimedia.cz

Nejstarší parní lokomotiva na světě, která je dosud v provozu, byla postavená v roce 1855 ve strojírnách Kitson Thompson a Hewitson v Leedsu. Ve stejném roce dorazila do indické Kalkaty, kde byla pokřtěná Fairy Queen.

Lokomotiva připadla do vlastnictví Východoindických železnic pod výrobním číslem 22. Zpočátku vozila poštu z Howrah do Raniganj, později tahala nákladní vlaky se stavebním materiálem ve státě Bihár, kde sloužila až do roku 1909.

Dalších 34 let potom byla lokomotiva vystavena před železniční stanicí Howrah poblíž Kalkaty. V roce 1943 se Fairy Queen přesunula do Chandausi, kde ji obdivovali studenti tamní Železniční odborné školy.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii

V roce 1972 se Fairy Queen dostala na seznam indických národních památek a byla převezena na čestné místo do Národního železničního muzea v Chanakyapuri v Dillí.

Poté, co začátkem 90. let začaly indické železnice provozovat luxusní vlak Palace on Wheels (Palác na kolejích) s týdenním programem na trase z Dillí do Tádžmahálu, o který byl obrovský zájem, mechanici důkladně opravili a zrestaurovali i Fairy Queen. Ta byla poprvé po 88 letech znovu uvedena do provozu 18. července 1997.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii

Fairy Queen Express vozí turisty na trase Dillí - Alwar v Rádžasthánu, se zastávkou na safari v národním parku Sariska, a zpět. Vagony jsou klimatizované, pojmou až 60 pasažérů, přičemž vpředu je luxusní salonek. Dvoudenní výlet s přenocováním v hotelu Tiger Den v Sarisce vyjde dospělého na 8 600 indických rupií (zhruba 3 300 Kč), děti polovic. Více o Fairy Queen - ZDE.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii

Parní lokomotivy

  • První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804
  • Nejvýznamnějším konstruktérem se stal George Stephenson, který se parními lokomotivami zabýval od roku 1814. Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno, a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester (u Rainhillu)
  • Nejstarší dochovanou parní lokomotivou v Česku je I.103 KLADNO z roku 1855, provozovaná původně společností Buštěhradské dráhy. Nachází se ve sbírkách Národního technického muzea. Návštěvníci si ji budou moci prohlédnout až na podzim roku 2010, kdy bude muzeum po dlouhodobé rekonstrukci znovu otevřeno pro veřejnost.

Autor:


Nejčtenější

Ale je tady krásně. Místo ze slavného filmu dnes nepozná ani Zdeněk Svěrák

"Václave? Proč nejsi moje žena?" ptá se Zdeněk Svěrák Jana Třísky jako rekreant...

Idylická krajina a typická venkovská stavení z filmu Na samotě u lesa zůstávají dodnes symbolem poklidného života,...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Foťte si po svém. Hříchy fotografů, které profesionál nikdy neudělá

Tzv. „high key“ fotografie s převažujícími světlými tóny a malým kontrastem je...

Ve druhém dílu našeho seriálu o prohřešcích proti fotografické etiketě budeme stopovat hříchy fotografů během samotného...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Zbourat a znovu postavit. Unikátní most v Kambodži přitahuje tisíce turistů

Oprava bambusového mostu přes řeku Mekong v kambodžském Kampong Chamu

Měří víc než kilometr, tvoří jej padesát tisíc bambusových stébel a každý rok jej místní strhnou a znovu postaví. V...

Králi se nesměje a dětem nesahá na hlavu. Na co dávat pozor v Thajsku

Thajsko se stává oblíbenou zimní destinací. Dávejte si však pozor, abyste...

Přibývá lidí, kteří si krátké evropské dny a studenou zimu jedou zpříjemnit do exotických destinací. K nejoblíbenějším...

Přírodní národy už kvůli globalizaci téměř skončily, říká cestovatel

Cestovatel Petr Jahoda má za sebou desítek expedic k přírodním národům Asie a...

Máte sen, že vyrazíte do světa za dobrodružstvím? Cestovatel Petr Jahoda jich na cestách za přírodními národy prožil...

Najdete na iDNES.cz