Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejlevnější doprava v Moskvě? S bombilou

  9:48aktualizováno  9:48
Stopnout si soukromé auto je nejoblíbenější způsob přepravy v ruské metropoli. Ačkoli vozů taxislužby je v Moskvě dostatek, "bombila", čili černý taxikář, nabízí v desetimilionovém městě nejvýhodnější podmínky. Cenu si totiž stanoví sami pasažéři a řidiči jim navíc obvykle splní jakékoli rozmary. Je tady jediný problém - klient musí často být i navigátorem, protože ne každý řidič město zná.

Každý Moskvan aspoň jednou taxikářem
Černí taxikáři v Moskvě jsou podle sociologů "živelný sociální jev". Jde prakticky o všechny příslušníky mužské populace; ženy se angažují jen zřídka. Těžko by se prý hledal muž, který se nikdy nepokusil přivydělat si "taxikařením".

Tuto činnost praktikují i důchodci i mládež a využívají k tomu nejen vlastní, ale i služební auta. Vydělat si mohou od deseti dolarů denně a riskují jen vlastní bezpečí. Žádná pokuta jim nehrozí. 

Podle sociologických průzkumů až 96 procent přepravy v Moskvě zajišťují soukromníci, z nichž pouze asi deset procent vlastní licenci na taxikaření.

Výhody jízdy s "bombilou"
Řidiči, kteří své zákazníky vozí na vlastní pěst, neplatí daně, nejsou nijak organizovaní, nemají žádná práva, ale ani povinnosti, a nemusí skládat zkoušky ze znalosti města.

Jízda s "bombilou" v Moskvě stojí od 70 do 100 rublů, byť jde o cestu přes celé město. Za cestu pravým taxíkem se platí od 200 rublů výš, i když moskevské vedení stanovilo cenu sedmi rublů za jeden kilometr.

Jediným předpokladem pro jejich činnost je, že nesmějí být chamtiví. Dohoda mezi "černým" řidičem a zákazníkem vždy záleží na klientovi. Ten určuje, kolik řidič za cestu dostane a zda vůbec něco dostane. Často se prý totiž stává, že zákazníci požádají o zastavení s tím, že si odskočí pro noviny či květiny, a pak zmizí v davu. Ani po dopravení na místo nemusí vždy cestující zaplatit.

Na rozdíl od řádného taxikáře "bombila" nemůže předat nesolventního zákazníka policii. Narazil by totiž především sám. Na to, co vydělá pravý taxikář za jednu jízdu, musí "černý" taxikář absolvovat takových jízd deset.

'Sovětské' zkušenosti se hodí
"Rejžovat" tímto způsobem se Rusové naučili už za sovětských časů. Tehdy se jim říkalo soukromníci, neboť oficiálně taxislužba byla pod kontrolou státu. Provozování taxíků v Moskvě začalo v roce 1925, kdy městské vedení nakoupilo za tímto účelem šestnáct renaultů. Teprve od 30. let se začala používat domácí vozidla. Velkorysý vůdce Josif Stalin jednu dobu dokonce trval na tom, aby se jako taxi používaly širokánské ZILy, známé jako vládní vozidla. Později se ujaly prostorné volhy. Dnes vládne všehochuť.

Moskvané znalí poměrů si nikdy nevezmou taxíka, který stojí před halou mezinárodního letiště Šeremeťjevo-2. Stačí poodejít o kousek dál k hotelu Novotel a místo 80 dolarů za cestu dlouhou asi 20 kilometrů zaplatí 80 rublů. 

Chcete účet? Vyplňte si ho sami
Taxikáři prakticky nikdy nevycházejí z údajů taxametru a rozhodně se nenamáhají s vypisováním účtenek. Pokud na ní zákazník trvá, pak řidič za účtování může požadovat další poplatek. V případě, že řidiče tak nehorázný požadavek, jako je doklad za jízdu, rozčílí, může klientovi vysypat celou hrst dokladů s tím, ať si je vyplní sám. Rusové zpravidla účtenky po řidičích taxi nežádají.

Autoři: ,




Nejčtenější

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Další z rubriky

Pfaffenstein a königsteinská pevnost, tentokrát ze Spitzsteinu.
Liduprázdnou pustinou Labských pískovců do Saského Švýcarska

I v profláknutém Saském Švýcarsku se dají najít velice přitažlivá místa, kam masový turismus stále ještě nezatnul svůj drápek. Ba naopak. Na této dobrodružné...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Celý svět i Peruánci tradičně spojují "objevení" skalního města Machu Picchu se...
Panika mezi cestovateli: Povolení na Machu Picchu budou do Vánoc pryč

Pokud plánujete cestu na Machu Picchu cestou Inků, zarezervujte si ihned povolení. Letos se totiž vydávají o tři měsíce dřív než obvykle a předpokládá se, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.