Nízkonákladová společnost EasyJet uspořádala anketu mezi 10 miliony cestujících. Celkem 59 procent pasažérů preferuje sedadlo u okna, zatímco 38 procent uličku. Jen tři zbývající procenta cestujících v Evropě pak dávají přednost prostřednímu sedadlu, ale většinou jen v případě, když jejich partner zaujme sedadlo u okénka, nebo v uličce.
Favoritem je 7F, propadákem 19C
Anketa dále ukázala, že většina lidí chce sedět spíše v pravé polovině letadla, a že nejrychleji se prodá šestá a sedmá řada.
Analýza prodeje letenek pak potvrdila výsledky ankety, že v Evropě je nejžádanější sedadlo 7F, naopak nejméně oblíbené je místo 19C.
Určité preference se dají vysledovat i u jednotlivých národů či věkových kategorií:
- Nejvíce vyžadují sedadla u okna Portugalci (80 procent), následují Češi (67 procent) a Francouzi (66 procent).
- Nejčastějšími cestujícími, kteří sedí u okénka, jsou ženy mladší 25 let z Portugalska a České republiky.
- Holanďané a Němci chtějí naopak sedět spíše v uličce (48 procent)
- Mladší lidé pod 25 let touží sedět u okna (76 procent), starší pasažéři si pak raději kupují místa v uličce.
- Britové by s nadsázkou řečeno snad raději neletěli, když by museli sedět uprostřed.
Komentáře účastníků ankety také ukázaly, že zvídavější pasažéři vyhledávají sedadla u okna kvůli výhledu, ti nervóznější pak kvůli pocitu, že mají let "více pod kontrolou". Mladší pasažéři rovněž preferují okénko kvůli příležitosti pořídit si zajímavé fotky.
Ti, co si vybírají sedadla v uličce, si cení hlavně prostor a snadnější pohyb během letu. Tato sedadla si kupují především starší lidé, obchodní cestující a ti, kdo potřebují co nejrychleji vystoupit z letadla.
Sedadla smrti jsou hlavně v přední části letadla
Je třeba upozornit, že většina letadel flotily EasyJet má uspořádání sedadel tři plus tři, tedy jednu uličku rozdělující vždy tři a tři sedadla. Zatímco normální velké aerolinky disponují letadly s různorodějším uspořádáním hlavní turistické třídy (2+2, 3+3, 3+4+3...).
Zatímco většina cestujících chce během letu sedět vepředu, řada výzkumů ukázala, že bezpečnější jsou sedadla v zadní části letadla. Analýza leteckých nehod od roku 2007 odhalila, že zatímco na zadních sedadlech přežilo 69 procent cestujících, na předních to bylo 49 procent. Přežití těch, co seděli nad křídlem, se pohybuje kolem 56 procent.
Výsledky potvrdil i test televizní stanice Discovery z roku 2012 v Sonorské poušti, který simuloval havárii Boeingu 727 vybaveného figurínami za více než půl milionu dolarů, 38 speciálními kamerami, senzory a posádkou odvážných pilotů. Ti měli padáky a v posledních minutách před nárazem vyskočili ze zadní části letadla. Hlavní nápor nárazu nesli cestující v přední části letadla, přičemž nejvíce byly zasaženy řady 1 až 7, sedadlo 7A bylo dokonce katapultováno z letadla. Největší šanci na přežití pak měli ti, kteří seděli do pěti řad od východu.