Nejhezčí přehrada v Česku je jako z pohádky. Výlet na Les Království

aktualizováno 
Zdálky vypadá jako zámek. Kamenné věžičky s červenou stříškou na koruně hráze evokují něco vznešeného, skoro pohádkového. Přehrada Les Království na Labi poblíž Dvora Králové patří k nejhezčím a nejnavštěvovanějším u nás. V roce 1964 byla vyhlášena technickou památkou.

Les Království - Dobře patrné přepadní otvory pod korunou hráze | foto: Vratislav KonečnýiDNES.cz

Přehrada Les Království, které se někdy také říká Bílá Třemešná nebo Těšnovská, je nenápadně vsunuta doprostřed lesů pod vrchem Zvičinou. Sjedete k ní po úzké silničce z Bílé Třemešné na Nemojov, dále pak na Hostinné. Přejedete hrázní korunu, zastavíte na parkovišti za ní a pěšky se vydáte po jejím levém břehu na nádhernou jarní procházku.

Zeleně značená stezka vede přímo po břehu nádrže. Je to zajímavé i cyklisticky, nemusíte se potom vracet stejnou cestou.

Stavěli ji kvůli labským záplavám

Jakmile začalo v Krkonoších tát, bylo na středním toku Labe nad Dvorem Králové až k Jaroměři zle. Voda se rozlévala do údolí a likvidovala vše, co jí přišlo do cesty. Jedna z nejhorších povodní přišla v roce 1897, zničila mnoho domů a voda se dostala až do Pardubic. Proto se rozhodlo, že se na Labi postaví dvě nádrže, které by jarní vody zachytily. První u Špindlerova Mlýna. Druhá, třemešínská, měla chránit Dvůr Králové.

Přehrada Les Království

Les království

Technické informace Povodí Labe
Max. výška hráze: 41,10 metrů
Šířka hráze v základu: 37 metrů
Šířka hráze v koruně: 7.2 metrů
Délka hráze v koruně: 218 metrů
Max. hladina hráze: 325,25 m n.m.
Celkový objem nádrže: 9,1586 mil. m3

Vše zpozdila válka

Projekt vznikl kolem roku 1903, stavět se začalo o sedm let později. Rozdělané práce, odstřelenou skálu a první základy přerušil rok 1914, kdy Rakousko-Uhersko vstoupilo do války. Další práce pokračovaly až v roce 1920. Že se jedná o dílo nejvýše potřebné, bylo jasné již v roce 1917, kdy nehotová hráz zachytila krkonošskou přívalovou vlnu a nedovolila velké vodě rozlít se korytem ke Dvoru.

Celkové náklady na tehdy největší přehradní nádrž v Československé republice dosáhly 4,7 milionů rakouských korun.

Voda padala i přes korunu hráze

Přehrada je technicky velmi dobře řešena, má elegantní půloblouk, stavební kvádry z králodvorského pískovce poskytly místní lomy. Vodu odvádějí dva boční tunely, přičemž ten pravý je spojený potrubím s vodní elektrárnou. Ta se spustila v roce 1923 s výkonem 2x 600 kW.

Protože tání v Krkonoších bylo nepředvídatelné, při maximálním přítoku vody zajišťovalo její odtok pět přepadů pod korunou, každý se šířkou 10,96 metru. Jak dovede být taková voda divoká, se ukázalo i při nedávných povodních v roce 1981 nebo 2000, existují ale i snímky z roku 1925 a 1946, kdy se voda řítí po hrázi dolů.

Průsaky vody v hrázi i v tunelech řeší 182 metrů dlouhá zeď na levém břehu.

Technickou památkou zcela oprávněně

Les KrálovstvíV roce 1964 se rozhodlo, že z hlediska provedení i estetické čistoty bude přehrada Les Království zapsána jako národní technická památka. Je postavena v pseudogotickém slohu, domek hrázného na pravém břehu připomíná hrad s věžičkou a cimbuřím, i proto sem jezdí čím dál víc turistů.

Certifikace památky se vztahuje i na elektrárnu, v té byly v 90. letech vyměněny staré turbíny za moderní Francisovy o stejném výkonu.

Na koupání to na přehradě není, slouží i jako zásobárna pitné vody, ale při lovu ryb vás asi moc lidí rušit nebude, nanejvýš porybný, abyste mu ukázali lístek.

Může se hodit

Kam do okolí
Nádherné výhledy na Krkonoše a Jičínsko se vám naskytnou z vrchu Zvičina nad obcí Bílá Třemešná.

Asi deset kilometrů od Lesu Království můžete navštívit ve Dvoře Králové jedinečné safari. Zhruba osm kilometrů ze Dvora pak můžete pokračovat dál do Kuksu s unikátním Braunovým lesním Betlémem.


Zdroj: Mapy © PLANstudio


Autoři:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipný pilot rozesmál cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Praha neznámá. Nouzové kolonie si poradily s magistrátem i komunisty

Podívejte se, jakým způsobem vznikaly nouzové kolonie v Praze.

Myslíte si, že moderní Praha už nemůže mít nouzové kolonie? Kotlaska a kolonie Na Hájku vás přesvědčí o opaku. Jejich...

Další z rubriky

Ostrov, kde vládnou ženy. Na Floresu najdete pravou Indonésii bez turistů

Ostrov Flores

Hned po našem příletu na ostrov Flores přichází kulturní šok. V tom nejlepším slova smyslu. Turisté jsou tady totiž...

Lotyšská Praha se chlubí legendou o prvenství vánočního stromu

Riga se chlubí prvním vánočním stromečkem vztyčeným před radnicí. Podle legendy...

Hlavní město Lotyšska svým historickým centrem zapsaným v UNESCO připomíná Prahu a v poslední době se o něm mluví...

V Záhřebu zapaříte jako ve Stodolní. Výlet noční chorvatskou metropolí

Ulice Tkalčićeva je středobodem záhřebského kavárenského, hospodského i nočního...

Ta záhřebská ulička nemá na délku ani kilometr, bez jediné zastávky ji přejdete za zhruba 11 minut. Jako ulici Ivana...

Najdete na iDNES.cz