náhledy
Za většinou nejdelších mostů světa se stačí vydat do jedné jediné země. Čína se totiž s ambicemi dosahovat velkých věcí netají a Velký most Danyang-Kunšan to jasně dokládá. S délkou skoro 165 kilometrů je momentálně nejdelším viaduktem světa.
Autor: ČTK
Velký most Danyang-Kunšan stavěli čtyři roky, a v přepočtu stál 8,5 miliardy dolarů.
Autor: ČTK
Na čínské prvenství se zdatně dotahuje tchajwanská vysokorychlostní železnice a její viadukt Čchang-chua-Kao-siung. Dokončen byl v roce 2004 a měří 157,3 kilometru. Navržen je tak, aby odolal i extrémním zemětřesením.
Autor: Profimedia.cz
Dalšímu mostu patří v délce sporné třetí místo. Necelých 115 kilometrů dlouhý viadukt Kita–Yaita je totiž spíš než most speciální vyvýšená trať pro hodně speciální vlak. Šinkansen Tóhoku po něm uhání tempem 320 kilometrů v hodině.
Autor: Profimedia.cz
S délkou 113,7 kilometru je čtvrtý ve světě. Setkáte se s ním na železniční trati z Pekingu do Šanghaje. Velký most v Tchien-ťinu je sestavený z obřích skříňových nosníků. Každý je dlouhý dvaatřicet metrů a váží 860 tun.
Autor: Profimedia.cz
Velký most Gangde stojí – opět – v Číně. S délkou 105,8 kilometru je považován za jeden z nejdelších a také nejvyšších. Průměrnou výškou sahá do 105 metrů. Abyste nemuseli počítat všechny jeho pilíře: je jich dohromady 3 092.
Autor: MNXANL , Creative Commons
Wej-nan Wej-che – Velký most přes řeku Wej – byl v době svého dokončení nejdelším železničním mostem světa. Dnes už ale se svými 79,7 kilometru délky na vrcholu nezáří. Ale musí se mu nechat, že v průběhu své trasy překonává celkem šest řek.
Autor: ČTK
Po záplavě pražců a kolejnic konečně trocha asfaltu! Úsek rychlostí silnice Burapha Withi se v délce pětapadesáti kilometrů a průměrné výšce třiceti metrů vine z thajského Bang Na do Bang Pakongu.
Autor: Shutterstock
A zase ta Čína, a opět viadukt na vysokorychlostní železniční trati z Pekingu do Šanghaje.
Autor: Profimedia.cz
Dílo dlouhé 48 kilometrů je rozhodně k nepřehlédnutí. Na jeho konstrukci bylo zapotřebí 1,5 milionu kubíků betonu.
Autor: Profimedia.cz
Filipínská Metro Manila Skyway byla sice formálně dokončena v roce 1999, ale plány na její rozšíření neberou konce a rozrůstá se dál. Stávajících 39,2 kilometru je tedy nejspíš jen dočasných.
Autor: Profimedia.cz
Nebyli by to Američané, aby se v nějakém žebříčku neprosadili. Jejich dálniční most z Metairie do Mandeville v Louisianě sice měří „jen“ 38,4 kilometru, ale světové prvenství si vydobyl délkou úseku mostu 38,2 kilometru, který vede nad vodní hladinou.
Autor: Profimedia.cz
První desítku uzavíráme už tradičně Čínou. Linka metra č. 1 ve Wu-chanu tu s délkou 37,8 kilometru prostě chybět nemůže.
Autor: Profimedia.cz
Most přes zátoku Chang-čou měří 36,7 kilometru. Řidičům zkrátil cestu o 200 kilometrů.
Autor: Profimedia.cz
Expresní dálnice, pojmenovaná po šejkovi Mohammed bin Zayedovi, má na délku 36,4 kilometru. Hledat ji musíte v indonéské Djakartě.
Autor: @preplime , Creative Commons
Dálniční most Runyang Čína zprovoznila v roce 2005. Na délku má 35,6 kilometru. Tato konkrétní část – přemostění k ostrovu Ši-čou – stála 700 milionů.
Autor: Glabb , Creative Commons
Dvaatřicet kilometrů délky činí Donghajský most nejdelším nejníže nad úrovní terénu položeným viaduktem světa.
Autor: Zhang 2008 , Creative Commons
Brunejský most Sultána Hadži Omara Aliho Sajfuddína je s délkou 30 kilometrů nejdelším v jihovýchodní Asii.
Autor: Pangalau , Creative Commons
S délkou 26,5 kilometru se jedná se o nejdelší most v zaoceánské oblasti Zhoushan. Spojuje ostrov Jintang a Zhenhai v provincii Ningbo.
Autor: Profimedia.cz
Most z Hongkongu byl vystavěn tak, aby vydržel 120 let. Na délku má necelých 23 kilometrů.
Autor: N509FZ, Creative Commons
S délkou 19 kilometrů a náklady na stavbu ve výši 3,7 miliardy dolarů je Kerčský most nejdražší a nejdelší v Evropě. Ovšem poslední dobou se po něm moc nejezdí.
Autor: Rosavtodor.ru, Creative Commons
Čtrnáctikilometrový most na trase Rio–Niterói je druhým nejdelším mostem Jižní Ameriky.
Autor: Diego Baravelli , Creative Commons
Divoké smyčky třináctikilometrového mostu Bhumibol v Thajsku budí respekt.
Autor: Hatoriz, Creative Commons