Dopravní nehoda, cyklista a auto - ilustrační foto

Dopravní nehoda, cyklista a auto - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nehod cyklistů rychle přibývá. Častou příčinou je alkohol

  • 75
Za prvních pět měsíců roku výrazně přibylo nehod cyklistů. Experti to vysvětlují teplým počasím, které do Česka přišlo již na začátku dubna, hazardováním a často i chutí dát si před jízdou na kole pár piv. Na silnicích se také na kole čím dál častěji objevují malé děti.

Je poslední březnový víkend a ulicemi Třebonic projíždí na kole sotva osmiletá dívenka. Zavrávorá, když kolem projíždí auto, a pak padá k zemi. Záchranáři ji odvážejí se zlomenou stehenní kostí do motolské nemocnice.

Dopravní nehody cyklistů v Praze

1. 1. - 20. 5. 2009 
Nehody celkem 46
Vážná zranění 3

1 1. 1. - 20. 5. 2008 Nehody celkem 27
Vážná zranění 2
Co se také stalo:
Březen 2009, Třebonice - osmiletá dívka byla se zlomeninou stehenní kosti převezena do motolské nemocnice.
Duben 2009, Vršovice -18letý mladík skončil s poraněnou hlavou v Thomayerově nemocnici.
Duben 2009, Klánovice - jednapadesátiletého opilého muže musela záchranka odvézt na Bulovku kvůli pohmožděnému rameni.


Povinnosti cyklistů 

* Cyklisté musí bez výjimky dodržovat pravidla provozu.
* Před jízdou musí cyklista zkontrolovat povinnou výbavu.
* Dítě mladší 10 let smí jet na silnici jen s osobou starší 15 let.

* Osoba mladší 18 let musí při jízdě použít přilbu.

* Od soumraku do svítání je povinnost za jízdy svítit.

* Při změně směru jízdy dát včas znamení o změně upažením.

Podobných nehod se jen za prvních pět měsíců tohoto roku stalo podle statistik pražské záchranné služby 46.

Je to o téměř sto procent více nehod než za stejné období loňského roku - a cyklisté nesou vinu přibližně na třetině havárií. "Statistiky zatím máme za první čtyři měsíce. Tam cyklisté zavinili dvanáct nehod," rekapituluje Jan Straka z pražské dopravní policie.

Častou příčinou nehod bývá alkohol. Právě kvůli němu skončil v nemocnici na Bulovce například jedenapadesátiletý muž z Klánovic. Potácel se po silnici tak dlouho, až z bicyklu spadl a poranil si rameno. Odvézt ho musela záchranka.

Opilci přijdou i o řidičák

Že se jízda na kole s alkoholem v krvi cyklistům rozhodně nevyplatí, dokazují nejen statistiky záchranky. Policie za ni taky může nadělit vysokou pokutu. "Když cyklista způsobí zranění, můžeme mu udělit pokutu od 25 a 50 tisíc korun," cituje zákon Straka.

A k tomu může přijít opilec na kole také na dva roky o řidičský průkaz, pokud ho vůbec vlastní.

Když je cyklista opilý a policie mu v krvi naměří víc než promile alkoholu, hrozí mu i vězení. "To už se jedná o trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky," říká mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Podstatně menší jsou sankce, které mohou dostat při nedodržování pravidel nebo při nehodě nezletilí cyklisté. "Tomu není podle zákona možné dát pokutu vyšší než dva tisíce korun. Na místě pak pět set," vysvětluje Straka.

Aby se podobnými případy policie setkávala co nejméně, snaží se nehodám předcházet. Policisté například obcházejí základní školy a učí žáky, jak se v provozu chovat. "Cyklista musí mít povinnou výbavu jízdního kola, dítě mladší deseti let může na silnici vyrazit jen s doprovodem starším patnácti let a podobně," namátkou vybírá Hulan.

Kromě toho policie cílí na jezdce na kole také přímo v terénu, zejména na ulicích. Dohled nad cyklostezkami mají většinou na starosti strážníci.

Jak se vyhnout v praze úrazům na kole

Je potřeba dávat si velký pozor ve všední den hlavně v centru nebo na Smíchově. Také se vyplatí si cestu dopředu naplánovat.
Odborníci radí: hlavně opatrnost. "Člověk na kole je na silnici slabší než řidič auta. Měl by být proto předvídavý, vždy myslet o krok napřed," radí dopravní psycholožka Pavla Rymešová.

Podle zkušeností cyklistů jsou pro cestu metropolí jednoznačně nejbezpečnější cyklostezky. "Člověk by měl mít vždycky po ruce cyklomapu. Kromě cyklostezek jsou tam i doporučené trasy," radí Jiří Vávra, který má s jízdou po Praze na kole bohaté zkušenosti.
Podle něj i tady čekají zádrhele. Například u železničního mostu na Výtoni. Jakmile cyklista most přejede na Smíchov, pokračuje na ulici a musí kličkovat mezi auty.
Někdy je zase cyklostezka tak úzká, že se na ni vejde jen jedno kolo a lidem v protisměru nezbývá než vyčkávat.
"Třeba v Černošicích-Mokropsech se jede podél kolejí po úzkém chodníčku na železničním mostě. Víc kol se sem najednou nevejde,“ přidává svou zkušenost Vávra.
Mnoho cyklistů také snadno znervózní na křižovatkách. Přestože mohou projet rovně i z pravého odbočovacího pruhu, řada řidičů si toho nevšimne. "Je třeba být obezřetný, ale jet plynule, aby cyklista nemátl řidiče. Pokud začne náhle brzdit, řidič to pochopí, že ho pouští," říká Rymešová.

,