Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Něco tady pořád létá

  21:02aktualizováno  21:02
Letiště ve Frankfurtu bývá pro cestující strašákem. Ale není se čeho bát. Už jen nepatrná výška zbývá obřímu letadlu, když se přehoupne přes frekventovanou německou dálnici a zmizí za nedalekým lesíkem. Neuplyne ani minuta a z nebes se už snáší další stroj. A za ním další. Tak to jde prakticky celý den. Jako by se všechna ta letadla slétala do bezedného hnízda.

Také znáte ten svíravý pocit, když je před vámi let s přestupem ve Frankfurtu nad Mohanem? Že našinec bude muset čelit jednomu z největších letišť světa? Obava to není úplně lichá. Vždyť kde doma na člověka dolehne svět velkého cestování s takovou intenzitou? Ani na bouřlivě se rozvíjejícím letišti v pražské Ruzyni ne. Vždyť i to je v porovnání se svým frankfurtským kolegou, při vší úctě, trpaslík. "Nejen že vzdušný přístav ve Frankfurtu je jedním z největších, ale také nejfrekventovanějším," likviduje s úsměvem poslední zbytky cestovatelovy odvahy Monika Marelová, pro niž je frankfurtské letiště druhým domovem. Dlužno podotknout, že je to první a zároveň poslední informace toho druhu, která onen svíravý pocit kolem žaludku umocňuje. Jak totiž frankfurtský stroj na létání odkrývá svá tajemství, jeho strohá tvář se stává mnohem přívětivější. Nejprve se však s tím technickým krasavcem trochu blíže seznamme. Představte si město na devatenácti čtverečních kilometrech. Pracuje v něm 63 tisíc zaměstnanců a ti zajišťují všechny možné a myslitelné služby. S tímhle městem, které vyrostlo výhradně pro ty, kteří odněkud někam míří, se denně seznámí přes 150 000 lidí, kteří projdou jeho útrobami. Letištní plocha je schopná poskytnout náruč přibližně 160 letadlům najednou, ovšem denně se jich tady vystřídá 1400. Každých 40 sekund jedno z nich startuje či přistává. A do toho všeho desetitisíce zavazadel a zásilek, které denně putují na jedno téměř ze tří stovek míst po celém světě. Takový mumraj už dokáže nahnat strach. "Pokud se cestující, který sem do Frankfurtu právě přiletí, bude řídit modrými cedulemi, které obsahují všechny důležité informace, ty ho vždy dovedou, kam chce, i kdyby snad nechtěl," snaží se Monika Marelová rozptýlit počáteční obavy. Zatímco průvodkyně drží výklad, letiště se připravuje na pořádnou porci zátěže. Před několika okamžiky přistálo několik velkokapacitních strojů, které vyplivují prosklenými mosty do útrob letištní haly stovky cizokrajně vyhlížejících cestujících. Tlampače oznamují cosi důležitého v blíže neidentifikovatelném jazyce. "Hlášení se zde podávají celkem v patnácti řečech," hlásí hrdě Monika Marelová. Plní se však nejen příletová hala, ale také letištní plocha. Právě přijíždějí speciální vozidla, jejichž posádky mají za úkol odstranit námrazu z křídel letadel. Mezi tím kličkují vozíky převážející kufry a několik vozů letištní policie. "Pravdou je, že veškerý ten pohyb na letišti vypadá na první pohled jako velký chaos, ale ve skutečnosti tady každý přesně ví, co má dělat. A proto také všechno může vůbec fungovat," vysvětluje dále průvodkyně. Zdejší normy udávají, že přestoupit z jednoho letadla na druhé se musí dát za pouhých pětačtyřicet minut, což frankfurtské letiště řadí ke světovým špičkám. Při zběžném pohledu na hemžení lidí i techniky uvnitř letiště se to zdá nemožné. Teprve při odhalování dalších "fíglů" letiště, které běžné oko nezaznamená, člověk nakonec přizná, že stroj na létání je skutečně dobře namazán. Tak například záležitost se zavazadly. Jak je možné v tak krátkém čase roztřídit všechna zavazadla, která poputují do všech světových stran? Odpověď se skrývá za dveřmi, které vedou do podzemí a kam běžní cestující nemají přístup. Tady, stranou pozornosti, se kroutí do všemožných záhybů šedesát kilometrů dlouhá dráha, která ono kouzlo se zavazadly dokáže. A to bez jediného zásahu lidské ruky. "Zdejší odbavení je jediné na světě, kde zavazadlo putuje zcela automaticky. Je totiž uloženo ve speciální vaně a elektronické zařízení ho naviguje přímo na místo určení," vysvětluje Monika Marelová princip systému, který ze všeho nejvíce připomíná nekonečnou horskou dráhu. O patro výš se lidský propletenec stačil mezitím rozmělnit do desítek malých hloučků, které postupně naplní další nenasytná letadla. Ještě stihnout poslední a zaručeně výhodné nákupy, projít sítem bezpečnostních kontrol a zase je v chodbách na pár minut klid. Pozorovat to nekonečné hemžení začíná být po určité době docela zábavné a mnoho lidí sem přijíždí právě kvůli tomu, aby zakusili něco z této hektičnosti. "Mimochodem víte, že frankfurtské letiště je v Německu nejnavštěvovanějším místem hned po proslulém bavorském zámku Neuschwanstein?" dodává na závěr prohlídky Monika Marelová. Času na úvahy však moc nezbývá. Právě přistává další várka, a tak pořád dokola, v nezvolňujícím rytmu. Neboť tady den nikdy neumírá. Frankfurt nad Mohanem, nejfrekventovanější letiště světa.

Může se hodit

JAK SE NEZTRATIT:

Pokud potřebujete přestoupit, za všech okolností sledujte modré informační tabule, které by vás měli dovést tam, kam potřebujete. Obejdete se dokonce i bez znalosti cizího jazyka, protože nápisy jsou většinou doprovázeny piktogramy. Pokud se na letišti potřebujete s někým setkat, dejte si schůzku na místě, které je k setkávání přímo určeno. Bývá označeno velkou osvětlenou modrou krychlí a nápisem Treffpunkt (Meeting point). Zde lze rovněž zanechat pro dotyčného vzkaz.

JAK SE TAM DOSTAT:

Nejčastěji se sem dostanete samozřejmě letecky. Německá Lufthansa, stejně jako České aerolinie spojují Prahu s Frankfurtem několikrát denně po celý týden. Na tyto lety pak navazují desítky dalších mířících do celého světa. Na letiště lze rovněž pohodlně dojet vlastním autem, či vlakem nebo autobusem. To v případě, že neodlétáte přímo z Prahy.

JAK MEZI TERMINÁLY:

Frankfurtské letiště má dva terminály, číslo jedna a dva. První je určen převážně pro lety Lufthansy a jejích aliančních partnerů, druhý po ostatní společnosti. Mezi terminály se přepravíte vláčkem nadzemní dráhy, který vás přepraví během několika minut. Cestující v tranzitu oddělují od běžných návštěvníků letiště různé nástupní ostrůvky a různé nástupní dveře, takže ani při nástupu do vagonu se nemusíte obávat, že omylem zabloudíte někam ven z tranzitního prostoru. Dveře, kterými máte nastupovat, se mimochodem osvětlí modře.

KDYŽ SPĚCHÁTE:

Pokud velmi spěcháte nebo máte potíže s chůzí, lze využít letištních minivozítek s nápisem GATE TAXI. Tato služba je zdarma a řidič neočekává žádné spropitné.

DALŠÍ INFORMACE:

Informace o letišti lze získat i na telefonu 0049/69/690-0 či na internenové adrese www.frankfurt-airport.com

PROHLÍDKY LETIŠTĚ:

Pro zájemce se na letišti nabízejí rovněž placené prohlídky. Malá individuální stojí sedm marek, pětačtyřicetiminutová jedenáct marek, maxiprohlídka na hodinu a půl vyjde na dvaadvacet marek a speciální Jumbo-tour na dvě a půl hodiny stojí třicet marek. Bližší informace o prohlídkách lze získat na internetové adrese http://www.frankfurt-airport.de

KDYŽ CHCETE DOPROVOD:

Pokud vás ani předchozí řádky nepřesvědčily, že přestup na letišti zvládnete sami (například ze zdravotních či jazykových důvodů), můžete si při rezervaci letenky objednat doprovod. Důležité však je, abyste tak učinili včas, sjednávat si doprovod přímo na místě není z technických důvodů možné. U letadla vás pak bude očekávat pracovník letiště či letecké společnosti, který vám pomůže zařídit vše potřebné.

NÁVŠTĚVNICKÁ TERASA:

Pokud si chcete podrobněji prohlédnout provoz na letišti, můžete zamířit na návštěvnickou terasu. Ta je otevřena po celý rok od 8.00 do 19.30. Vstup je však možný pouze do 19.00. Plné vstupné je pět marek, zlevněné tři marky.


Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Marx, kachničky a hrníčky. Suvenýry kritika kapitalismu jsou skvělý byznys

Nejslavnější kritik kapitalismu Karl Marx je v rodném Trevíru předmětem velmi...

Nejslavnější kritik kapitalismu Karl Marx je v rodném Trevíru předmětem velmi dobrého byznysu. Suvenýry s jeho...

Přijedu do Česka a jsem nervózní. Na Kubě je pohoda, říká Pedro Kulíšek

Pedro Kulíšek pravidelně cestuje mezi Českem a Kubou.

Na Kubu se poprvé podíval před patnácti lety. Ze začátku nadšený turista se postupně vypracoval v turistického...

Dovolená s drogovými kartely. Mexický Cancún hlásí rekordní počet vražd

Pláže v mexickém letovisku Cancún

Pro turisty by to měl být ráj, ale bezpečnostní situace v Cancúnu se vymyká kontrole. Minulý týden se zde během pouhých...

Najdete na iDNES.cz