Slovenský lyžařský areál Vrátná

Slovenský lyžařský areál Vrátná | foto: Archiv

Nechte se zlákat širokými sjezdovkami a vypravte se na Slovensko

Lyžování na Slovensku, to je stará dobrá klasika. Kdo si chtěl v Československu dobře zalyžovat, sedal na rychlík do Žiliny či Popradu a vyrážel do Tater či na Fatru. Vyplatí se to i dnes. Za pár hodin můžete být na svahu.

Dobrou lyžařskou pověst nelze Slovensku upřít ani dnes. Většina slovenských areálů totiž nezaspala a začala koncem 90. let investovat - vyměňovaly se lanovky, stavěly se nové bufety, restaurace, přibývalo penzionů, hotelů i akvaparků.

Ubytovatelům došlo, že musí lyžařům nabídnout slevové karty hosta či zajímavé balíčky na ubytování a skipasy za dobré ceny. Místní si také uvědomují, že je dobré stavět na tradicích - haluškách a folklorní hudbě.

Co je dobré vědět

Jak se tam dostat
Z Prahy je to 480 km, necelých šest hodin jízdy. Jede se na Brno, Hodonín, Trenčín, Žilinu, Dolný Kubín a do Kubínské hoľe.

Kolik to stojí
Denní skipas: dospělý 18,50 eur, děti od 5 do 12 let stojí 12 eur, junioři do 19 let zaplatí 15,50 eur.

Děti do pěti let zdarma.

www.kubinska.sk

"Nechceme konkurovat Alpám," opakují všude s tím, že se snaží více zaměřit na rodiny s dětmi. "Za rodinnou dovolenou na Slovensku zaplatíte méně, než když vyrazíte do Alp, o tom není pochyb," říká Klára Badinková ze Slovenské agentury pro cestovní ruch.

Kam se tedy na Slovensku vypravit? Zkuste například Dolný Kubín.

Romantika na vrcholu Kubínské hoľe

Stromy až na samém vrcholu Kubínské hoľe jsou zabalené do sněhové pokrývky jako zapomenuté homole cukru.

Je to romantika, kterou na horách uvidíte jen párkrát za zimu. Dalším bonusem je tady krásná scenerie: Západní Tatry, Roháče, Malá Fatra i Vysoké Tatry mám jako na dlani. A údolí dole pode mnou zahalila prachovou peřinou inverze.

Je krásné počasí na to, užít si 14 kilometrů sjezdovek ve Skiparku Kubínská hoľa nacházejícím se pár kilometrů od města Dolný Kubín. Lyžuje se na svazích Kubínské hoľy a zdejší sjezdovky jsou velmi štědré co do šířky. V horní partii, kde se na svahy rozjíždějí lyžaři, kteří vyjeli pomou či lanovkou, mají pěkné alpské parametry.

Páteří tohoto areálu na Oravské Maguře jsou dvě na sebe navazující čtyřsedačkové lanovky končící v nadmořské výšce bezmála 1 400 metrů. K dopravě na vrchol lze ovšem využít i méně komfortní, zato rychlé dvě na sebe navazující pomy. A třeba o víkendu, kdy se pod lanovkou tvoří i pěti- až desetiminutové fronty, to pomou může být úspora času. Z vrcholu pak dolů padají krásné sjezdovky. Ta nejdelší měří 4,25 kilometru a má parametry FIS.

Nová šestisedačka vozí lyžaře do poloviny Chopku, příští rok se dočká pokračování až na vrchol.

Chopok je největší lyžařský areál na Slovensku

Ideální podmínky pro carving, s ubytováním je to horší

Většina tratí je označena červenou barvou, mají však moc pěkný profil a díky své šířce nabízejí ideální podmínky pro carving. Méně zdatní lyžaři mohou lehce prudší vrchní část objet po modré trati číslo tři.

Kubínská hoľa je příkladem střediska, které nezaspalo. První vlek tu postavili v roce 1974, areál pak dlouho patřil městu Dolný Kubín. V roce 2004 ho koupila soukromá společnost a investuje se zde ve velkém: před dvěma lety postavili lanovky, loni přibyla zasněžovací děla, z parkoviště je vidět rozestavěná budova ubytovacího zařízení, které by mělo začít hostům sloužit příští rok.

Ubytovací kapacity jsou totiž bolavou patou skiparku: v dosahu svahů je jen kolem stovky míst, zbytek návštěvníků dojíždí například z Dolního Kubína. Místní ubytovalé proto často nabízejí skibus zdarma až do areálu.

"Nejvíce návštěvníků jsou lidé z okolí, ale už si nás našla i česká klientela, 30 až 40 procent našich hostů tvoří právě Češi," říkají provozovatelé střediska. V nejbližší době by tu měl být instalovaný slalom s časomírou, sportovci mohou vyrazit na deset kilometrů běžeckých tratí.

Nechybí docela slušný snowboardový park ani dětský park s lyžařským kobercem a snowtubingem. Prostě dost pěkné místo na to, aby vám bylo líto, až odsud budete odjíždět.