Napříč Krušnými horami

Na Teplicku je hřeben Krušných hor poměrně široký, takže turisté, kteří sem zavítají, si mohou udělat pěkný výlet i napříč pohořím. To je i případ desetikilometrové vycházky mezi Moldavou a Dlouhou Loukou. Od moldavského nádraží se dáte k bývalému hotelu Hranice, dále projdete kolem dřevěné kůlny. Je v ní replika středověké sklářské pece, v níž se před několika lety pokusně tavilo a tvarovalo sklo. Na silnici u Sklářské chaty odbočíte doprava. Dostanete se tak do obce Moldava a do otevřené lučinaté krajiny.

U objektů bývalého statku přejdete potok (v SRN známý jako Mulde) a přes plochý vrch Bojiště (823 metrů nad mořem) vystoupáte k silnici, kde stávala obec Oldříš. V těchto místech před třiceti lety vedla lanovka od moldavského nádraží na staveniště Flájské přehrady. Tehdy tam dopravovala písek a cement na betonování hráze. Po levé ruce je Grünwaldské vřesoviště, kde pramení Flájský potok, na pravé straně stávala horská osada Mackov. Vy po silnici stále směřujete na Dlouhou Louku.

Po levé straně minete křížek a také úzký potok, který plní jmenovanou přehradu. Po mírném stoupání se dostanete na modrou značku, po níž dojdete až do Oseka. Krátce se však projděte po neznačené silnici, jinak neuvidíte dva rybníky, Malý a Velký Radní. Zadržovaly jarní vodu pro plavení polen po Flájském kanále, z nichž v Sasku pálili dřevěné uhlí.

Putování je nenáročné a s místními výhledy se dostanete až do turisticko - lyžařské osady Dlouhá Louka. Hned na kraji u prvních chat je rozcestník, značka vlevo vede na Stropník, vpravo do Litvínova. Vlevo od vás je vysoký sloup, který slouží meteorologům. V obci je také větrná elektrárna, která je jediná funkční na naší straně hor.

Než začnete klesat do podhůří, můžete se zastavit v místní restauraci a také se podívat na panorama Českého středohoří. S modrou značkou pak započne sestup po silnici, ale jen pod kostel, za ním značka přechází vlevo na lesní cestu. Vede po hranici chráněného území jménem Vlčí důl, na skalnaté stráni jsou chráněny letité buky v bočním údolí Vlčího potoka.

Cestou si můžete prohlédnout i geologickou zajímavost - chráněný skalní útvar Vrása. Na asi 25 metrů dlouhé a osm metrů vysoké skalní stěně je vidět, jak se někdejší sedimenty vlivem tlaků a teplot změnily v tvrdou, zvrásněnou horninu s rozeznatelnými vrstvami. To už jste ale dole na úpatí hor, kde nesmíte vynechat velkou hradní zříceninu Rýzmburk. Různé zdivo a zbytky dvou hradních věží jsou pozůstatky někdejšího středověkého hradu. Pod ním se na pevné lesní silničce modrá spojí s červenou u kapličky s letitou památnou lípou.

Společně projdou kolem hornického památníku u závor na horní trati. Roku 1934 v nedalekém hlubinném dole Nelson došlo k výbuchu, který přinesl smrt 144 horníkům. Výlet končí pro ty, kteří použijí vlak na Most z horního nádraží. Ti, co míří na vlak na Teplice, se ještě projdou celým Osekem kolem cisterciáckého kláštera na dolní nádraží. Trasa měří 15 až 18 kilometrů a vede většinou po rovinatých silnicích.

K orientaci vám nejlépe poslouží mapa KČT Krušné hory Teplicko v měřítku 1: 50 000.