Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na stavbě cyklostezek obce šetří

  13:24aktualizováno  13:24
Kdo šlápl do pedálů a vydal se do práce na kole, ví, že jde často o život. Cyklistických stezek je stále málo. Přitom stačí vymezit pro cyklisty pruh na ulici či chodníku nebo položit asfaltový koberec vedle silnice. "Jenže kdo to zaplatí?" zní častá otázka lidí ze zastupitelstev. "Mediálně se obhajuje stavba dálnice, ale nikde jsem neviděl propagaci cyklistické dopravy," říká Petr Štěpánek, předseda organizace Oživení - Bohemian Greenways, která buduje cyklistické trasy se zahraniční podporou. "Zatímco metr dálnice přijde na jeden až dva miliony korun, za stejnou částku lze postavit kilometr luxusní cyklostezky."

Silnice ovšem staví stát a na stezky dávají peníze obce nebo okresní úřady. "Ministerstvo dopravy a spojů zpracovává technické normy. Výstavba stezek je výhradně v režii obcí," potvrzuje Evžen Prediger z odboru silniční dopravy ministerstva.

Nezájem obcí kritizuje liberecký zástupce Euroregionu Nisa Miroslav Těšina. "Když se zasazuji o to, aby tuzemské stezky odpovídaly standardu v Evropské unii, úředníci mi říkají, že je to plýtvání penězi," říká. "Nechápou, že je to investice do zdraví." Miroslav Králík z Regionální rozvojové agentury v Mladé Boleslavi zdůrazňuje, že přesvědčit o prospěšnosti cyklostezek musí svá obecní zastupitelstva sami občané.

Těžký život mají cyklisté zejména v Praze. Cyklostezky je nutí kličkovat mezi pěšími turisty v nejnavštěvovanějších uličkách Starého Města, bloudit po průmyslových periferiích nebo vymetat výmoly na rozbitých chodnících. Důvod objasňuje Hana Štichová z odboru dopravy pražského magistrátu: "Na dopravní značení a vyznačování cyklistických pásů, případně částí stezek, v loňském ani předloňském roce nezbyla v rozpočtu hlavního města ani koruna."

Podobně špatně je na tom například Brno nebo České Budějovice. Naopak příznivá je situace v Pardubicích nebo Hradci Králové. "Překvapivě dobře jsou na tom Ostrava né," říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu. "Jejich zastupitelstvo ví, kde získat peníze a na co je využít." Podle Martinka obvykle nejsou potřeba ke zkvalitnění cyklistické dopravy žádné velké peníze. "Například v Olomouci stačilo upravit dvě křižovatky a průjezd centrem je bez nebezpečí."

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Kostelík na Byšičkách se nám v dáli ukáže již z oken motorového vlaku. To se...
Na tajemné Byšičky po stopách pochmurné balady o umrlcově nevěstě

Půvabné Podkrkonoší v sobě nese tajemný náboj. Tady se na odlehlých samotách dlouho udržela lidová forma komunikace s duchy zemřelých. A v tomto kraji též...  celý článek

Turisté na vrcholu Sněžky
Přírodní „Václaváky“ v Česku. Fenomén, který nechceme, ale máme

Patří mezi nejkrásnější místa v Česku, mají ale jednu velkou vadu na kráse: v sezoně je lepší se jim vyhnout. Velká parkoviště, restaurace, kiosky a přetížené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.