Na safari v africkém Švýcarsku

V téhle exotické zemi na jihu Afriky žije nejvíc slonů z celého černého kontinentu. Botswanu, které se díky ekonomické vyspělosti přezdívá "Švýcarsko Afriky", začali v posledních letech objevovat i čeští turisté.

Na safari v Botswaně | foto: Jan HocekiDNES.cz

Mimochodem - v jednom bodě této země se setkávají hranice čtyř afrických států - Zimbabwe, Zambie, Namibie a Botswany. Tuto geografickou zajímavost najdeme zcela výjimečně, například v USA, kde se setkávají státy Arizona, Nové Mexiko, Utah a Colorado.

My ale do Botswany nemíříme za hraničními patníky, nýbrž za zvířaty, kterých tu najdeme opravdu požehnaně.

Luxus mezi lvy a slony

Tento africký stát, který znalci černého kontinentu díky jeho relativní ekonomické vyspělosti považují za jakési "Švýcarsko Afriky", je domovem spousty zvířat žijících v národních parcích i mimo ně.

Hned za hraniční budkou na nás čekají dva džípy s řidiči patřící safari lodži, kde máme zamluveno ubytování. Rozdíl mezi chudým Zimbabwe a relativně bohatou Botswanou registrujeme už při pohledu z jedoucího auta - silnici lemují pestrobarevné billboardy, projíždějící auta září novotou a i naši řidiči vypadají jaksi "civilizovaněji", než jsme byli uvyklí v předchozích dnech.

Skutečný šok ale zažijeme až při příjezdu do lodže. Po uvítání ředitele následuje drink na vyvýšené verandě s výhledem na napajedlo plné slonů. Pár kroků od restaurace a verandy potom leží dvě desítky stanů čtyřhvězdičkového komfortu, ve kterých budeme bydlet. Luxus se tu na první pohled snoubí s citlivou africkou elegancí a vše je citlivě zasazeno do africké přírody.

Sloní problém

Po odpolední čajové pauze vyrážíme na safari. Jedeme asi půl hodiny, než se dostaneme k bráně NP Chobe. Tento park je hlavním cílem turistů přijíždějících ze Zimbabwe a vedle delty Okavango patří k nejlepším místům na pozorování zvířat v Botswaně.

Chobe se jako nejstarší park Botswany těší pozornosti právem, skutečnou proslulost mu však zajistila pestrá populace africké zvířeny, a zejména pak obrovské množství slonů. Počet těchto chobotnatců v parku se odhaduje na 120 000, což představuje zdaleka největší množství ze všech rezervací v celé Africe!

Rostoucí sloní populace však dnes představuje vážný problém a začíná se pomalu hovořit o opětovném zavedení odstřelu vybraných slonů.

Na safari v Botswaně

Na první slony narazíme asi pět minut za vstupní branou. Mělká prohlubeň zde tvoří přirozené napajedlo, které kromě slonů sdílejí elegantní impaly, žirafy a antilopy kudu. Pravé sloní safari nás ale čeká o kousek dál, na břehu mohutné řeky Chobe. Když mezi obrovskými lejny (o jejichž původu není pochyb) prokličkujeme až k vodě, naskytne se nám pohled na obrovské stádo slonů, plovoucí se zvednutými choboty napříč řekou ke šťavnatějším pastvinám na zambijské straně veletoku. Pohled na ně v zapadajícím slunci je tou nejhezčí tečkou náročného dne.

Už za tmy se vracíme do lodže a jaké je naše překvapení, když přímo před verandou spatříme asi dvacet slonů. Majitel chytře postavil hotel v těsné blízkosti napajedla, na kmeny akácií umístil světla, a hosté se tak u sklenky vína mohou těšit z pohledu na největší suchozemské savce, odděleni jen nenápadným elektrickým ohradníkem…

Vodní ráj

Druhý den ráno nás čeká další návštěva parku Chobe. Tentokrát však namísto džípů poslouží jako pozorovací "vozidlo" člun a my se vydáváme proti proudu řeky Chobe vstříc zvířatům. Během první hodiny si z atlasu africké fauny můžeme odškrtnout impaly pijící u břehu, několik orlů, hejno kroužících supů, krokodýly lenošící na břehu, plameňáky a bezpočet dalších ptáků.

Vrcholem je však pozorování hrochů, kteří v chladivé řece nacházejí ideální podmínky pro odpočinek i pastvu na podvodních travách. Tito zdánlivě líní a neškodní tlustokožci patří k nejnebezpečnějším africkým zvířatům a podle toho i náš kormidelník udržuje uctivý odstup. Pozorujeme šedé hrbolky jejich hřbetů i obrovské tlamy zívajících zvířat a radši ani nemyslíme na to, jaké by to bylo ocitnout se v kleštích těchto obrovských čelistí…

Na safari v Botswaně

Sloní strom a opilá zvířátka

Cestou do hotelu zastavujeme v supermarketu v městečku Kasane, kde každý z nás kupuje několik lahví proslulého likéru Amarula. Tento jihoafrický smetanový likér vyráběný z exotického ovoce afrického stromu marula nám předchozího večera natolik zachutnal, že jej kromě vyřezávaných slonů považujeme za nejlepší dárek.

Botswana, proslulý likér Amarula

Plody maruly připomínající mango však chutnají nejen lidem – říká se, že sloni po nich doslova šílí a je to jejich nejoblíbenější pochoutka. Proto dostala marula přezdívku sloní strom. Listy tohoto všestranně užitečného stromu spásají žirafy, její plody milují kromě slonů i šimpanzi, antilopy kudu, vodušky a prasata bradavičnatá.

Přezrále plody maruly často padají na zem, kde přirozeně kvasí a potom obsahují alkohol. Říká se, že sloni a jiná zvířata mohou být po jejich konzumaci opilá, a nedávno se na internetu objevilo video podporující tuto teorii.

Zajímavým fenoménem se dokonce zabývali američtí vědci, kteří mýtus o opilých slonech vyvrátili - podle nich by dospělý slon musel zkonzumovat 2 litry čistého lihu, což představuje 1 400 plodů!

Král zvířat

Když nám odpoledne, při poslední návštěvě parku, přímo před džípem zkříží cestu stádo žiraf, říkáme si, že teď už k plné spokojenosti chybí jenom král zvířat - lev. Průvodci se snaží a po chvilce v písku podél cesty nacházejí čerstvé lví stopy. Chvíli je sledujeme, ale nakonec se nám ztrácejí kdesi v trávě.

Na safari v Botswaně

Jako na zavolanou se v tu chvíli ozývá praskot ve vysílačce a náš řidič po krátké slovní výměně mění směr a uhání opět k řece. Jeho kolega narazil na rodinu lvů. Když však dojedeme na místo, spatříme tu čtyři další auta.

Náš průvodce ale ví, co to je spokojený zákazník, a nenápadně sjíždí pod vysokou mez a my se nepozorovaně dostáváme mezi lvy a ostatní auta. Lví rodinku máme zhruba 20 metrů před sebou. Ve slábnoucím večerním světle si na malé vyvýšenině hrají 4 lvíčata, zatímco několik dospělých samic je pozorně střeží.

Asi po deseti minutách (jako by nám lvi chtěli dopřát čas na fotografování) se na povel samic rodina dává do pohybu. S ledovým klidem procházejí kolem našeho auta ve vzdálenosti ne více něž dva metry. Na takový zážitek se nezapomíná!

Botswana: může se hodit

Doprava
Letecky do Victoria Falls s přestupem do Johannesburgu. Dále busem cca 100 km do Kasane

Ubytování
V okolí parku najdeme několik safari lodží v cenových relacích od 100 do 500 USD. Levnější variantou jsou kempy, které najdeme na pozemku některých  safari lodží.

Víza
Lze vyřídit před odjezdem na britské ambasádě nebo na hranicích.

Kdy jet
Celoročně. Počasí je horké od listopadu do března. Od května do srpna je tu zimní období s příjemnými denními teplotami okolo 25 °C, ráno ale mohou teploty klesat až k nule.

Zájezdy
Zájezdy na toto atraktivní místo pořádá v Česku několik cestovních kanceláří, např. Inspira Travel, Čedok, CK Marco Polo a další.

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...