Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na lyžích v krásné přírodě: objevte první běžecký areál Bílých Karpat

  4:00aktualizováno  4:00
V Bílých Karpatech zahájil v lednu provoz první běžecký skiareál. Vyznavače bílé stopy překvapí perfektně upravenými stopami, zajímavou nabídkou tras, příjemným nekomerčním zázemím i hezkým přírodním okolím.

Závodní trať na Kubíkově vrchu | foto: Martin Janoška, pro iDNES.cz

Bílé Karpaty jsou, co se týče lyžování a lyžařské turistiky, takříkajíc polem neoraným. Žádný celostátní přehled neudává výšku zdejší sněhové pokrývky, o lyžařských střediscích v této oblasti vědí zpravidla jen obyvatelé přilehlých regionů. Výlety na běžkách zde mívají často charakter dobrodružné výpravy, kdy je nutné razit si vlastní stopu a spoléhat se na své orientační schopnosti, případně znalost terénu.

Tip na dovolenou

Vyrazte i vy na běžky do Bílých Karpat. Výhodné ubytování najdete na Dovolená.iDNES.cz.

Nedávno se však donesla k našim uším zvěst, že v kopcích na moravsko-slovenském pomezí nad Novou Lhotou na Hodonínsku se dá letos dobře běžkovat a že jsou zde snad i udržované lyžařské stopy. Neváhali jsme, při nejbližší příležitosti nastartovali auto a vyrazili situaci na důvěrně známá místa prozkoumat.

S běžkami nahoru zadarmo

Cesta údolím Veličky příliš dobré sněhové podmínky nenaznačuje, jakmile však vyjíždíme nad Novou Lhotu, najednou se ocitáme na zasněžených pláních uprostřed kopců, kde o sníh není nouze. Kousek nad svéráznou obcí, kdysi nejzapadlejší v Bílých Karpatech, postavili zhruba před rokem nový lyžařský vlek. Vzhledem k nepříznivému průběhu loňské zimy a problémy s umělým zasněžováním se však naplno rozjel až letos.

Fotogalerie

Parkoviště, u něhož končí udržovaná silnice, je již plné, zastavujeme proto na okraji cesty. Sjezdovka však přeplněná není a nestojí se tu žádné fronty.

Šlapat pěšky nahoru se nám nechce, takže míříme k pokladně zakoupit jednu jízdu. "Vy jste na běžkách? Tak to jedete nahoru zadarmo!", hlásí paní v pokladně a vnucuje nám prospekt s mapou běžeckých tras v okolí. Obsluhující personál se tu evidentně snaží, o čemž svědčí další příjemná konverzace s veselým vlekařem, který se vyptává, kam máme namířeno a přeje šťastnou cestu. Jaký to kontrast s komerčně profesionálním přístupem a nekřesťanskou cenou za jednu jízdu vlekem z Ovčárny na Petrovy kameny v Jeseníkách přesně před týdnem!

Osvětlená, 550 m dlouhá sjezdovka s umělým zasněžováním a převýšením 85 m je sympatická i tím, že splývá s okolní překrásnou přírodou a nemuselo se kvůli ní kácet. Má severozápadní expozici a je vybavena jedním kotvovým vlekem o kapacitě 1 000 lidí za hodinu. Návštěvnické zázemí při dojezdu tvoří parkoviště, bufet a malé infocentrem.

Skiareál Nová Lhota

Skiareál Nová Lhota

Bruslení na silnici

Horní stanice vleku nedaleko kóty Šibenický vrch (709 m) vítá běžkaře novou informační tabulí a směrovkou. Tabule stejně jako mapka, kterou si lze bezplatně vyzvednout v bufetu či v pokladně u vleku, slibuje několik tratí pro běžecké lyžování různých délek a náročnosti. Neváháme a vjíždíme do rolbou vyfrézované dvousměrné stopy, kterou v Bílých Karpatech vidíme poprvé. Je to skvělé!

Stopa nás vede k úpatí kopce Čupec (817 m), o němž se dozvídáme, že je nejvyšší v Jihomoravském kraji. Na něj ovšem strojová stopa nevede, ale přes les se stáčí na nedokončenou silnici, která měla spojovat Novou Lhotu se Starou Turou. Tato komunikace se stavěla na sklonku 80. let 20. století kvůli snadnější dopravě pracovních sil ze Slovenska do textilní továrny Kordárna ve Velké nad Veličkou. Její široké těleso, vinoucí se přes lesy v nadmořských výškách 600–700 metrů, představuje ideální běžkařský terén. Stopa v obou směrech je perfektně upravená a dá se na ní pohodlně bruslit.

Závodní trať na tělese nedokončené silnice

Závodní trať na tělese nedokončené silnice

Infocentrum a bufet ve skiareálu Nová Lhota

Infocentrum a bufet ve skiareálu Nová Lhota

 

Okruhem přes Slovensko

Kde se vzaly lyžařské stopy

První běžkařský skiareál v Bílých Karpatech je výsledkem projektu Na běžkách, na kole i pěšky – poznejme se sousedé, realizovaného s pomocí prostředků EU. Hlavním cílem je rozvoj udržitelného cestovního ruchu v Bílých Karpatech prostřednictvím strojově upravených zimních lyžařských tras, i turistických směrovek a informačních tabulí Natura 2000. V rámci projektu se vybudovaly také parkovací plochy pro návštěvníky, informační centrum, zázemí (WC), rozmístily se směrovky pro lyžařské trasy a zakoupila rolba pro úpravu stop. Na realizaci projektu se podílely obce Nová Lhota a Vrbovce (SK) a dvě občanská sdružení – Slovácký běžecký klub Kyjov a Aktivní Horňácko.

Víc informací se dozvíte na: www.bezky-kolo-pesky.cz.

Kilometry rychle ubíhají, přejíždíme státní hranici a za chvíli stojíme na rozcestí Hamovanie, kde vyfrézovaná stopa končí a silnici zatarasují mohutné bukové kmeny. Mají spolu s nápisem, žádajícím nepoškozování lyžařských stop, zřejmě zabránit vjezdu lesní mechanizace, která je patrně největším nepřítelem zdejšího sportovního snažení. O tom svědčí hned následující kilometry po opuštění této udržované takzvané závodní tratě. Volíme prospektem doporučovaný, 13,5 km dlouhý Novolhotsko-Staromyjavský okruh a záhy se ocitáme na cestě rozryté lesní mechanizací. Jet se po ní sice dá, ale k dokonalosti to má hodně daleko.

Překonáváme údolí říčky Myjavy kousek pod pramenem a při nejbližší příležitosti raději uhýbáme z lesní cesty vpravo směrem ke státní hranici na hlavním bělokarpatském hřebeni. Na něm si lze opět užívat kvalitní, byť ne rolbou upravenou stopu, která míří zpět přes Kubíkův vrch do skiareálu nad Novou Lhotou. Zde si dáváme ještě jedno 1,5 km dlouhé závodní kolečko a sjíždíme dolů k zaparkovanému autu.

Během necelých dvou hodin jsme nasbírali nejen 15 pohodlných kilometrů, ale i spoustu mimořádně pozitivních zážitků a dojmů. První bělokarpatský běžecký skiareál rozhodně zabodoval a mile překvapil.

Česko-slovenská hřebenovka nad Starou Myjavou

Česko-slovenská hřebenovka nad Starou Myjavou

Výšlap na Velkou Javořinu

Skiareál Nová Lhota je také ideálním východiskem pro výšlap na nejvyšší vrchol Bílých Karpat. Pokud se vyvezete nahoru vlekem, pak na vás čeká převýšení pouhých 270 m. Stopa sice není strojově upravená, bývá však prakticky vždy projetá a terén je dobře sjízdný.

Od horní stanice vleku budete mírně stoupat po zelené značce severním úbočím Čupce až k Dibrovovu pomníku. Je to malý lesní památník připomínající smrt sovětského partyzánského velitele v říjnu 1944. Vedle něj stojí dřevěný přístřešek. Odtud vede stopa již hřebenem, kde občas silně vyfukuje a stopa může být místy zavátá. Nejtěžším úsekem je strmý svah Durdy (842 m), zvláště pak v opačném směru. Nicméně cesta, přeměněná vodní erozí na hluboký rygol, prošla loni v létě rekonstrukcí a je sjízdná podstatně bezpečněji než dříve. Závěrečný výstup na Javořinu po staré silnici ze Strání je pozvolný a pohodlný.

Jak to tu bývá se sněhem

Popisovaná oblast se nachází v místech, kde jsou zcela odlišné a výrazně lepší sněhové podmínky než v podhůří Bílých Karpat, které na sníh moc bohaté nebývá. V současnosti leží ve skiareálu Nová Lhota asi 50-60 cm přírodního sněhu (na Velké Javořině mnohem víc), což na běžky víc než bohatě stačí.

Na bezlesém vrcholovém hřebeni Velké Javořiny bývá sníh zledovatělý nebo silně udusaný větrem. V zimě tu často vládne nevlídné počasí, které by člověk čekal spíše na vyšších horách. Je to dané tím, že nejvyšší bělokarpatský vrchol je široko daleko nejvyšším horským masivem a zároveň zeměpisným předělem, nad nímž se střetávají vzdušné hmoty odlišných vlastností. V době zimních inverzí, kdy vrchol vyčnívá nad nízkou oblačnost, se odtud otevírají velmi daleké výhledy.

Ze skiareálu Nová Lhota je to na Velkou Javořinu a zpět celkem zhruba 18 km.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

I přes oteplení zůstává na horách sníh, mrazivý víkend lyžařům pomůže

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Oteplení z posledních dní ukončilo provoz některých lyžařských areálů, zejména na jihu Moravy. Na horách ale zůstává...

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Investice, která se vyplatila. Do Andorry jezdí lyžaři z celé Evropy

Andorra úspěšně zainvestovala do lyžování a přitahuje lyžaře z celého světa. V...

Andorra, vzdálená od velkých alpských zimních středisek, s úspěchem investovala do zimních sportů, které se staly...

Najdete na iDNES.cz