Typy kol aneb do lesa se hodí jiné než do města

Horské (MTB)

Horské kolo

Je pravým opakem silničního kola. Miluje těžký terén, zejména prostředí, kde nejsou zpevněné komunikace. Dokáže sice zdolat i silnici, ale konstrukcí a typem plášťů pro ni není určeno. Volí jej sportovněji založený cyklista, který chce jezdit mimo cesty. Čím je kolo dražší, tím je kvalitnější a tím náročnější terény dokáže zdolávat.

  • je výrazně těžší než silniční
  • převody jsou zpravidla pomalejší
  • průměr kol je menší (obvykle 26 palců), jízda po silnici se často vyznačovala charakteristickým vrčením
  • pláště mají výrazný dezén
  • kolo může mít pevný rám nebo být celoodpružené

Krosové (Cross)

Krosové kolo

V poslední době velmi populární typ kola, které si poradí jak s lehčím terénem, tak i se silnicí a cestou. Je ideální pro cykloturistu, který bude většinu času jezdit po polních a lesních cestách či na zpevněných komunikacích. Občas se může vzít i do nenáročného terénu mimo cestu.

  • je naprosto ideální pro cykloturistiku
  • oproti horským kolům má jinou geometrii rámu
  • posed není sportovní, cyklista sedí pohodlněji, vzpřímeně
  • plášť je užší a má jemnější vzorek
  • kola mají větší průměr (27 palců), jsou rychlejší
  • převody jsou stavěny do méně náročného terénu, jsou rychlejší

Trekové (Trekking)

Trekové kolo

Nejlépe se mu daří na silnici a zpevněné cestě. Je vyloženě nevhodné je využívat v jakémkoliv terénu. Výborně slouží jako dopravní prostředek. Lze je pomocí doplňků (blatníky, svítilny, nosič atd.) vytvořit z kola krosového.

  • typově jde o krosové kolo doplněné nosičem, světly, blatníky
  • Jeho vybavení odpovídá vyhlášce o pravidlech na pozemních komunikacích
  • optimální pro cykloturistiku
  • má přibližně stejný průměr kol (27–28 palců) i převody jako silniční kolo. Proto vykazuje vyšší rychlost než horské kolo
  • váhou je uprostřed mezi horským a silničním kolem

Silniční (Road)

Silniční kolo

Je rychlé, lehké, vhodné pouze pro kvalitní zpevněné cesty, jako jsou asfalt a beton bez výmolů. Zaručuje sportovní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V terénu má velké obtíže, není pro ně vůbec určeno.

  • nejvhodnější je především ke sportovní jízdě
  • výrazně lehčí než horské
  • převody jsou nejrychlejší
  • průměr kol je největší (obvykle 28 palců)
  • pláště i ráfky jsou nejužší a mají jemný vzorek, čím hladší, tím menší valivý odpor

Nádraží Praha Vršovice