Horské (MTB)
Je pravým opakem silničního kola. Miluje těžký terén, zejména prostředí, kde nejsou zpevněné komunikace. Dokáže sice zdolat i silnici, ale konstrukcí a typem plášťů pro ni není určeno. Volí jej sportovněji založený cyklista, který chce jezdit mimo cesty. Čím je kolo dražší, tím je kvalitnější a tím náročnější terény dokáže zdolávat.
- je výrazně těžší než silniční
- převody jsou zpravidla pomalejší
- průměr kol je menší (obvykle 26 palců), jízda po silnici se často vyznačovala charakteristickým vrčením
- pláště mají výrazný dezén
- kolo může mít pevný rám nebo být celoodpružené
Krosové (Cross)
V poslední době velmi populární typ kola, které si poradí jak s lehčím terénem, tak i se silnicí a cestou. Je ideální pro cykloturistu, který bude většinu času jezdit po polních a lesních cestách či na zpevněných komunikacích. Občas se může vzít i do nenáročného terénu mimo cestu.
- je naprosto ideální pro cykloturistiku
- oproti horským kolům má jinou geometrii rámu
- posed není sportovní, cyklista sedí pohodlněji, vzpřímeně
- plášť je užší a má jemnější vzorek
- kola mají větší průměr (27 palců), jsou rychlejší
- převody jsou stavěny do méně náročného terénu, jsou rychlejší
Trekové (Trekking)
Nejlépe se mu daří na silnici a zpevněné cestě. Je vyloženě nevhodné je využívat v jakémkoliv terénu. Výborně slouží jako dopravní prostředek. Lze je pomocí doplňků (blatníky, svítilny, nosič atd.) vytvořit z kola krosového.
- typově jde o krosové kolo doplněné nosičem, světly, blatníky
- Jeho vybavení odpovídá vyhlášce o pravidlech na pozemních komunikacích
- optimální pro cykloturistiku
- má přibližně stejný průměr kol (27–28 palců) i převody jako silniční kolo. Proto vykazuje vyšší rychlost než horské kolo
- váhou je uprostřed mezi horským a silničním kolem
Silniční (Road)
Je rychlé, lehké, vhodné pouze pro kvalitní zpevněné cesty, jako jsou asfalt a beton bez výmolů. Zaručuje sportovní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V terénu má velké obtíže, není pro ně vůbec určeno.
- nejvhodnější je především ke sportovní jízdě
- výrazně lehčí než horské
- převody jsou nejrychlejší
- průměr kol je největší (obvykle 28 palců)
- pláště i ráfky jsou nejužší a mají jemný vzorek, čím hladší, tím menší valivý odpor