Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na kole z kopce dolů: jak na to?

  10:52aktualizováno  10:52
Bezmozci – tak titulují cyklisté své kolegy, kteří se specializují na sjezd na horských kolech. Ti jim to vracejí a poněkud drsně je označují za "poblitá řídítka". Tato přirovnání bez ohledu na jejich pichlavost sedí. Pokud si chcete "downhill" vyzkoušet, je dobré vědět, co obnáší.

Zatímco většina cyklistických disciplín vyžaduje velkou námahu, kyslíkový dluh a dlouhodobou zátěž na organismus, sjezd je orientován na pár minut adrenalinového vypětí a přesnou spolupráci těla s hlavou.

Jestli si něco takového chcete vyzkoušet, budete potřebovat dobré vybavení, nejde totiž jen tak se spustit z kopce a doufat, že to přežijete. Rozjet se totiž můžete, ale zabrzdit musíte. Jestli se vám to nepovede, tak pán bůh s vámi. Stromy podél trati a kamení na cestě udělají s vaším tělem krátký proces.

V Česku sice neexistuje půjčovna sjezdařského vybavení, ale v sousedním Rakousku si klidně můžete půjčit celoodpružené kolo, narazíte si helmu na hlavu a tradá na lanovku. Nikdo vás nenutí do závodů, ale prudký sjezd z kopce je zážitek sám o sobě.

Kola za čtvrt milionu 
Jezdci si hlavu si chrání integrální motocyklistickou přilbou, pod kombinézou nosí motokrosové chrániče na ramena, kolena, lokty i páteř. Rukavice a kalhoty mají vycpané tlustými vrstvami umělé hmoty. Boty si nazouvají kotníkové. Brýle připomínají lyžařské.

MAXIMÁLNÍ RYCHLOST

Nejvyšší rychlost dosažená na kole nebyla v terénu ani na silnici, ale na sněhu! Světový rekord 222 km/h byl totiž překonán na sněhu při rychlostních závodech na speciální sjezdovce v Les Arcs. Závodní kola tam připomínají horské vzory, ale jsou vybavena pneumatikami s ocelovými hřeby a jezdci v aerodynamických overalech a přilbách vypadají jako z jiné planety.

Pro srovnání uvádíme, že silničáři při profesionálních závodech jezdí až stotřicítkou, lyžaři se řítí v Les Arcs rychlostí těsně přes 250 km/h, běžný parašutista dosahuje rychlosti volného pádu okolo 200 kilometrů za hodinu a skok ze stratosféry pomůže nejrychlejším "bezmotorovým" mužům planety k rychlosti pádu až mezi 400-500 kilometry za hodinu.

A kolo? To už není jednoduchý bicykl, ale strojovna. Mohutný rám odpružuje vidlice nad předním kolem a tlumiče před zadním. Brzdy jsou kotoučové a hydraulické. Blatníky a pneumatiky připomínají šířkou a dezénem své motokrosové vzory.

Kolo na závodní sjezdy stojí nejméně sto tisíc korun, ale profesionálové sedlají až čtvrtmilionové kousky. Amatéři jezdící pro radost si však mohou užít na tak zvaných freeridových modelech, jejichž ceny začínají na pětadvaceti tisících korun. Chrániče a přilba je přijdou na dalších deset tisíc korun.

Nejezděte sami
V závodech se nejvíce uplatňují přeběhlíci z jiných disciplín jako je motokros, bikros nebo dokonce skateboarding a snowboarding. V amatérském pojetí není na škodu zvládnout trochu gymnastické průpravy, najet co nejvíce kilometrů na obyčejném kole v terénu a posilovat ruce a záda.

A na závěr dvě doporučení: 1) Nejezděte nikdy sami. Když se vám něco stane, měl by vám pomoci kamarád nebo aspoň zavolá sanitku. 2) Vždy někomu řekněte, kam jedete. Jestli nevrátíte, budou záchranáři vědět kde vás hledat.

Tipy, kde si zajezdit

ŠPINDLERŮV MLÝN
Krkonošské středisko je zaslíbenou oblastí pro cyklisty, kteří se raději spouštějí z kopce, než by šlapali nahoru. Lanovky na Medvědín a na Pláně berou bicykly. Obsluha je pomůže zavěsit vedle sedaček ať jste rodič s malým dítětem na výletě nebo tvrdý sjezdař.

Smí se ovšem jezdit jen po vyznačených trasách, které najdete v každé cykloturistické mapě, nebo po speciální sjezdové trati. Ta vede po modré sjezdovce od nájezdové věže na Pláních dolů do Svatého Petra. Jedná se o trať mistrovství Evropy, které se tu před pár lety konalo, a tak to není nic jednoduchého.

JÁCHYMOV
Sjezdová trať, na které se jelo mistrovství republiky, vede po červené sjezdovce z Klínovce dolů do Jáchymova. Nahoru se vyvezete autem nebo rozhrkanou lanovkou. Trať má pověst nebezpečného sjezdu, kde cyklistu může potkat všechno – stromy, vývraty, kořeny, brod i kluzký asfalt.

VŠENORY
Úzká lesní pěšina a několik skoků na závěr charakterizují technickou trať, která sice nemá příliš velké převýšení, ale dobře se na ní piluje technika. Stačí malá chybička a jezdec končí v kotrmelcích na stráni.

BEROUN
Jezdí se z městského vrchu Děd a trasa má klasické české parametry: střídá se na ní lesní cesta, úvoz a louka.    

KITZBÜHEL
Největší rakouské středisko, kde se po sjezdovkách jezdí v zimě na lyžích a v létě na kolech.

Když se řekne

DH (downhill) – sjezd na horských kolech

XC (cross country) – okruhové závody na horských kolech

BMX (bicross) – kombinace krátkého sjezdu a skoků na speciální dráze ve které startuje mnoho závodníků najednou

Dual – závodní disciplína, kde na dvou stejných slalomových tratích vedle sebe bojují vyřazovacím způsobem dva jezdci

4cross – sjezd více závodníků najednou

Freeride – jízda pro radost kombinující sjezdy a překonávání překážek

Bikepark – speciálně upravený terén podobně jako snowpark pro snowboardisty

Trail – nezávodní sjezdová trať s mnoha umělými nebo přírodními překážkami

Dirt bike – akrobatické jízdy na speciálních kolech ve městě, které připomínají triky na skateboardu

 

Sjezdová trať ve Špindlerově Mlýně

Sjezdová trať ve Špindlerově Mlýně

Sjezdová trať ve Špindlerově Mlýně

Autoři:




Nejčtenější

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokáží ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

Další z rubriky

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Specialized Roubaix Expert UDI2
Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.