Na kole po Praze? Jde to, ale 'dře to'!

  • 61
Stresovaný cyklista klepající se na hrkajícím kole, když přejíždí po městských komunikacích, kličkování mezi auty a chodci. Tak dnes vypadá většina vyjížděk cyklistů po Praze. I když co chvíli proběhne médii zpráva, že některá z městských částí otevřela novou cyklistickou stezku nebo její část, realita je trochu jiná.

Velkou slávu ohledně vyhlášení nových cyklostezek často rychle vystřídá vystřízlivění, především ze strany cyklistů. Většina tras v Praze totiž vede podél frekventovaných dopravních tepen, jízda po kočičích hlavách nebo na náplavce podél Vltavy je určena spíše majitelům horských kol.

Pražané by na kole jezdili
Podle nedávno provedené studie Ústavu dopravního inženýrství v Praze uvedlo 28 procent Pražanů, že by jezdili do práce na kole. Museli by však k tomu mít podmínky.

"Do práce na kole zatím jezdí jen dvě až čtyři procenta Pražanů. Věřím ale, kdyby Praha pro cyklisty vytvořila lepší a bezpečnější podmínky, že by jejich počet výrazně narostl," říká Petr Štěpánek ze sdružení Oživení, které prosazuje stavbu cyklotras. "Podle mých zkušeností je totiž cestování na kole po Praze do vzdálenosti šesti kilometrů zdaleka nejrychlejší," dodává Štěpánek.

Podle ředitele Ústavu dopravního inženýrství Ladislava Pivce je v Praze už dnes dokončeno značné množství cyklotras. "K dnešnímu dni je označeno sto osmdesát kilometrů z celkově naplánovaných 450. Navíc budou v nejbližších měsících dokončeny tři nové trasy. V Modřanech se nová trasa napojí na stávající v ulici U Kina, další úseky Kolčavka - Freyova na Praze 7 nebo trasa v Petrovicích začnou cyklisté používat v průběhu září," uvádí Pivec.

Pražský magistrát na začátku července schválil dvacetimilionový příspěvek na stavbu městských cyklotras. V Praze by tak měly brzy vzniknout další cyklotrasy.

V dalších měsících by se měly k dokončeným trasám zařadit úseky podél Botiče a Rokytky. "Nyní nezbývá, než aby malé radnice, které mají projekty hotové, tlačily na magistrát a stavbu cyklotras uspíšily," doufá Štěpánek.

Jízda v protisměru a po chodnících
Se zajímavým nápadem přišla radnice Prahy 7. Umožnila od 1. července cyklistům jízdu na méně frekventovaných chodnících nebo v protisměru jednosměrných ulic. To, že jízda v protisměru může být pro cyklistu nebezpečná, vylučuje radní sedmé městské části Ari Lieberman.

Milí čtenáři, pokud máte tipy na nějaké dobré cyklotrasy v Praze, o které se chcete podělit s ostaními čtenáři, napište nám na cestovani@idnes.cz.

"Inspirovala nás dopravní opatření ve Vídni. Tam tento systém funguje 20 let a zatím k žádné kolizi mezi cyklistou a projíždějícím autem nedošlo," říká radní. Podle něj je to dáno tím, že oba dva účastníci provozu na sebe již dlouho dopředu vidí, a kolizi tak mohou s předstihem zabránit.

Radnice se uchýlila k tomuto způsobu vedení cyklotras jako k relativně nejrychlejšímu řešení, jak v této komplikované lokalitě trasy vůbec zavést. Výstavbě cyklotras na Praze 7, kde do té doby bylo v provozu jen osm kilometrů stezek, brání mnoho majetkových sporů o území, na nichž by jinak stavba stezek probíhala.

TIPY NA CYKLOVÝLETY V PRAZE - 1. DÍL

Z Národní na Zbraslav a zpátky

V první části seriálu o pražských cyklostezkách se představí nenáročná trasa k Zbraslavskému zámku, na níž cyklista sice neujede více než 30 kilometrů, ale uvědomí si všechny krásy i nemoci pražských cyklostezek.

Od Národního divadla vede cyklotrasa číslo 2 podél pravého břehu Vltavy až k modřanskému kinu. Během cesty podél Vltavy však čekají na cyklistu nemilé komplikace. Kromě drncání na dlažbě náplavky vyděsí jezdce cedule "Cyklisto, sesedni z kola". Toto značení se navíc objeví za krátký úsek celkem třikrát.

V Modřanech trasa prozatím končí, ale v září by měl být otevřen nový úsek podél modřanského nádraží. Cyklisté zatím musí pokračovat po rušné Komořanské ulici. Zdatnější jedinci mohou vyjet k Cholupicím a vrátit se zpět Břežanským údolím k mostu přes Vltavu na Zbraslav. To vše však jen na horských kolech.

V zámku na Zbraslavi je denně od 10 do 18 hodin kromě pondělí umístěna stálá expozice asijského umění Národní galerie. Po prohlídce lze pokračovat přes Lipence po trase číslo 3 směrem na Radotín. Cyklista se nesmí nechat rozhodit zvláštním zmatením ukazatelů a raději se na cestu zeptat. Kdo se cítí unavený, může jet vlakem na smíchovské nádraží, ostatní mohou pokračovat v cestě přes Velkou Chuchli pod Barrandovskou skálu.

Mezitím na cyklistu čeká v Lahovičkách nemilé překvapení: jízda kolem několik set metrů dlouhé skládky, na níž lze potkat nejrůznější haraburdí. O proslulosti nehezké skládky svědčí i to, že má své jméno: Trefilova.

Pod Barrandovským mostem je opět důležité se zorientovat a pokračovat po trase s názvem ŘE-HL, která se hned za Barrandovským mostem mění na HL-MS. Za smíchovským nádražím kolem Anděla čeká poslední překvapení. Značka ukazuje trasu rovně, ale městská část tu umístila značení zákazu vjezdu. Nezbývá než prokličkovat k mostu Legií a přejet ho k divadlu.

 

,