Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Otestovali jsme kolo s hřeby. Na sněhu a ledu drží jako přibité

aktualizováno 
Vyzkoušeli jsme jízdu na sněhu, ledu a zmrazkách na horském kole s kovovými hroty v pláštích. A bylo to docela překvapení. Cyklista sice ztratí rychlost, ale získá ve složitých podmínkách výrazný pocit jistoty.

Otestovali jsme na sněhu kolo s plášti osázenými hřeby. | foto: archiv Petra Pravdy

Mrzne, venku je krásně a vy jste někde na chalupě v přírodě. Všude sníh, ale ještě ho není tolik, aby to bylo na běžky, a zároveň se v tom už nedá jezdit na kole. Dokonce ani běhat, protože lesní cesty pokrývá směsice sněhu, uježděného sněhu, ledu a tvrdých hrbolatých zmrazků. Prostě všechno špatně, klouže to tak, že na jakýkoli sport můžete zapomenout.

Vyzkoušeli jsme, co v takových podmínkách udělá mtb kolo se speciálními plášti s kovovými hroty. Asi nejběžnější dostupný plášť u nás, Schwalbe Ice Spiker 26' × 2.10, se dá sehnat přibližně od 1 200 korun. Zimní obutí tak můžete mít na kole za necelých 2 500 korun.

Otestovali jsme na sněhu kolo s plášti osázenými hřeby.
Na horském kole s kovovými hroty v pláštích cyklista sice ztratí rychlost, ale...

Kolo s hřeby versus mtb s normálními plášti

Pláště s hřeby

  • Plášť Schwalbe Ice Spiker 26' × 2.10 je osazen 304 hřeby a váží 980 gramů. Výrazně rychlejší a lepší je dražší plášť Ice Spiker Pro, který má 361 hřebů a váží 695 gramů (dá se pořídit od cca 1 650 korun).
  • Dalším dostupným pláštěm s hroty, který se dá sehnat u nás, je například Kenda 1013 s 252 hřeby.
  • Pro úplnou přesnost, pláště s hřeby jsme použili na testovacím celoodpruženém stroji Giant Anthem 26', normální pláště jsme na sněhu testovali na stroji Specialized Epic Comp 29'.

Takovouto arktickou výbavou osazený celoodpružený stroj jsme otestovali právě v tomto počasí na lesních cestách, kde leželo do 10 cm nového sněhu kombinovaného s uježděnou sněhovou vrstvou, zamrzlými kalužemi a zmrazky. Schválně jsme jako druhý testovací stroj vzali mtb obuté normálními plášti, jež jsme z bezpečnostních důvodů podhustili na únosnou míru.

První pocit na kole s hroty byl nezvyklý až hrozný. Jezdec by kolu ještě odpustil děsivý vrčivý zvuk na tvrdém podkladu. Co bylo horší, zejména na suchém asfaltu jsme hned poznali, že s hřeby to jede výrazně pomaleji. Může za to horší odvalování, ale i vyšší váha plášťů (dohromady jsou o cca 1000 gramů těžší). Nicméně kolo jelo a hřeby na tvrdém asfaltovém povrchu nijak neklouzaly.

Jakmile jsme vjeli do terénu, kde byla silnější vrstva sněhu, uježděný sníh a zmrazky, karta se rázem obrátila.

Jediné, kdy bylo třeba dávat zvýšený pozor i na kole s hřeby, byla rychlejší...

Kolo s hřeby na ledu a sněhu drželo jako "židovská víra"

Překvapilo nás, že kolo nijak neklouzalo a zabíralo téměř jako přibité. Prakticky nikdy nepodklouzlo ani na čistém ledu. Brzy jsme se s ním skamarádili, odpustili mu pomalejší jízdu a získávali i při pohybu v tak složitých podmínkách jistotu a pocit důvěry. Srovnání s kolem osazeným obyčejnými plášti bylo jasně ve prospěch plášťů s hřeby.

Nejvíc se to projevovalo ve sjezdech, v zatáčkách a při přejíždění různých nerovností v zatvrdlém sněhu a ledu způsobených tím, jak cestu rozjezdili lesáci. Zatímco na kole s hřeby panoval pocit jistoty, na kole s obyčejnými plášti to byla chvílemi nebezpečná ekvilibristika. Najednou jelo kolo s hřeby mnohem rychleji.

Fotogalerie

Jediné, kdy bylo třeba dávat zvýšený pozor i na kole s hřeby, byla rychlejší jízda ve vyšší vrstvě sněhu, zejména ve sjezdech, kdy se mtb ve výjimečných situacích dostávalo do smyku.

Aby byl test bikových hrotů co nejprůkaznější, nechali jsme po zasněžených a zamrzlých lesních cestách projet i sportovní ženu středního věku (avšak žádnou bikerku či hobby závodnici), kterou by normálně vůbec nenapadlo kolo do takových podmínek vytáhnout. I ona nakonec jízdu "s ochranou" ocenila a docela si ji užila.

Náš závěr

Pláště s hřeby jsou perfektní do takových podmínek, jaké panují třeba právě teď na velké části našeho území. Nepříliš silná vrstva měkkého sněhu kombinovaná s uježděným ztvrdlým a zmrzlým sněhem, zmrazky a ledem. Dalším ideálním prostředím jsou kombinované podmínky: namrzlá půda, částečně holá zem, částečně sníh, klidně i tající, někdy zmrzlý, namrzlé kameny a klacky na lesní cestě. Průchodnost začíná kolo s hroty výrazně ztrácet v hlubším sněhu, řekněme v takovém, na němž se dá už jezdit na běžkách.

Úplný nesmysl je pak jezdit na kole s hřeby po suchu. Jakmile cyklistu čeká 30kilometrový výlet částečně po suchém asfaltu a nezamrzlých lesních cestách, kde budou dva tři krátké ledovaté úseky, nemá smysl pneu s hroty nasazovat.

Každému samozřejmě doporučujeme vyzkoušet hřeby v nejrůznějších podmínkách, pohrát si s huštěním a vlastnosti hrotů si pořádně osahat.

Autor:


Nejčtenější

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Je to král všech ostrovů. A ne proto, že se tady narodil Cristiano Ronaldo

Voda je na Madeiře sice překvapivě průzračná, ale jen kousek od břehu tady dno...

Fidži? Havaj? Zanzibar? Samá voda! Světového „cestovního Oscara“ World Travel Award pro ostrov roku drží už tři roky v...



Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Dovolenou u moře nechte jiným. Naštěstí máme Himálaj hned za rohem

Cestu někdy označují kamenné “mužíky”. Tenhle stojí v pohoří Vilcan.

Kam v létě do hor? Zkuste „Nepál Evropy“ alias Rumunsko. Fantastická opuštěná pohoří máte daleko blíž, než si možná...

Mallorca bojuje s opilými turisty. Na naháče a agresory čekají vysoké pokuty

Opilí turisté v letovisku Magaluf na Mallorce

Úřady na španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za nahotu, rvačky či jiné podobné...

Další z rubriky

Fenomén Favorit. Cyklistická legenda vystavuje v Národním technickém muzeu

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Jízdní kola značky Favorit přiblíží výstava, která je do konce září otevřena v Národním technickém muzeu v Praze....

Elektrokolo už není jen pro staré, vyšlape s vámi tuk z těla

Elektrokolo Guewer Cross

Hoďte za hlavu představu, že jsou elektrokola vhodná jenom pro pecivály a penzisty. Když chcete hubnout, vyrazit na...

Cyklistická óda na radost. Kubánci se opět vrací ke kolům

V uličkách kubánského dělnického města Cárdenas potkáte několik terénních...

Jízdní kolo, symbol krizových let, se na Kubě znovu vrací do módy. Oblíbili si ho turisté, ale i pro Kubánce je...

Najdete na iDNES.cz