Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na kanálech gondoly, pod kanály metro

  13:37aktualizováno  13:37
Italské Benátky mají už dlouho problémy. Počet jejich obyvatel klesá, historické budovy chátrají a celé město jde pomalu ke dnu. Člověk by mohl říct, že Benátky míří do podzemí. Ovšem brzy by to mohla být i pravda. Tedy alespoň pokud starosta Paolo Costa splní svůj velkorysý plán a Benátky se dočkají metra.

Může to vypadat hodně divně ve městě, jehož hlavní ulice jsou plné vody, ale městští plánovači shodně s oficiálními představiteli pro turistický ruch tvrdí, že právě tohle je jediná cesta, kterou je třeba se vydat, tedy alespoň v případě, že si Benátky chtějí uchovat svou kulturní integritu a kouzlo.

Proslulé kanály jsou přeplněné gondolami, vodními autobusy a taxíky, takže metro s plánovanou kapacitou přepravy až 2000 lidí za hodinu by jim podstatně odlehčilo. Vizuálně by se město přitom vůbec nezměnilo. Výstavba metra by měla začít během roku jako "součást plánu, jak zachránit Benátky", tvrdí Costa.   

Benátčani ovšem mají i další návrhy, jak zabránit vodě, aby každý rok na čtyři měsíce zaplavila jejich náměstí a paláce:

 Projekt Mojžíš - ten by měl zkrotit příliv vody z laguny systémem propustí.

Plán vyzdvihnutí - podle něj by se vyzdvihly části města až o deset centimetrů. Mnohé z kanálů by byly postupně vysoušeny společně s rekonstrukcí odpadního systému. 

Oponenti si ovšem tak jistí nejsou. Bojí se, že metro nějakým nepředvídatelným způsobem ještě víc zvedne hladinu vody v Benátkách, anebo poškodí město jiným, zatím neznámým způsobem. Mají strach, že metro bude znamenat konec romantických "vaporetti" - vodních autobusů, které vozí ty, kdo nechtějí platit přehnané ceny gondoliérům.

A samotní obyvatelé Benátek jsou rozčílení při představě, že ztratí sladkou izolaci života v oblasti dostupné jen po vodě.

Propagátoři metra se je snaží přesvědčit, že metro bude hlavně pro turisty, otevře jim ty části města, kam se nyní těžko dostává, ale mnozí místní obyvatelé jsou přesvědčeni, že právě turisti jsou největším problémem Benátek. To, co Benátky doopravdy potřebují, je méně turistů, ne víc, tvrdí. Co je moc, to je moc.   

Ale nejvyšší představitelé města jsou pevně rozhodnutí. Benátky budou mít metro, tvrdí starostův mluvčí Guido Moltedo.

"Náš starosta je hodně silná osobnost a má pravomoci, aby udělal, co si předsevzal," říká. "Jestli chceme, aby město dál žilo, a ne aby bylo mrtvé jako Pompeje nebo Disneyland, musíme tu mít věci, které v něm umožní normální život."

A normální, alespoň podle starosty, je mít podzemku. I když v případě Benátek by se jí mělo říkat spíš podvodka.

Takto vypadá centrum Benátek, když se topí pod vodou.

Benátské gondoly jsou asi nejznámějším znakem města. Po jeho kanálech plují už od 11. století a jsou také symbolem romantiky. za tu se ovšem platí - ne málo. Rande v gondole není tudíž nějaká levná záležitost.

Turisté potřebují Benátky a Benátky zase turisty. Symbióza je patrná na každém kroku - třeba i značením nejatraktivnější cesty městem.

Autor:




Nejčtenější

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Další z rubriky

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.