Na hory s cestovkou? Pročtěte si smlouvu!

  • 1
Nejméně čtvrt milionu Čechů vyjede i letos lyžovat do Alp prostřednictvím zdejších cestovních kanceláří. Jen málo cestovek jim však k podpisu nabídne bezchybné a seriózní smluvní podmínky. Ustanovení na hranici zákona, snaha omezit šance na reklamaci, vysoké stornopoplatky či nepřehledné a obsáhlé paragrafy - to jsou nejčastější nedostatky smluvních podmínek.

Přitom na podmínkách, které člověk podepíše v cestovní smlouvě při koupi zájezdu, velmi záleží.

Desetitisíce korun, jež získávají cestovní kanceláře od klientů někdy i půl roku před začátkem zájezdu, musí být chráněny. Zákazník by si měl být jist, že pokud cestovka nevyplní to, co slíbila, má šanci na odškodné.

Jenže jak ukázal výsledek testu redakce MF DNES, kterým prošlo čtrnáct českých cestovních kanceláří nabízejících lyžařské zájezdy do Alp, všeobecné smluvní podmínky je zapotřebí číst velmi pozorně.

Jejich největším úskalím jsou ustanovení, která se týkají reklamací. Některé cestovky se snaží zákazníkům šance na odškodné snížit.

Například CK Atis nutí své klienty uplatňovat reklamaci ihned v místě pobytu. Pokud to neudělají, Atis ji po návratu z dovolené neuzná a zákazníci nebudou mít právo na žádné náhrady. Podepíše-li člověk takovou smlouvu, jednoznačně se vystavuje riziku, že bude mít s reklamováním špatných služeb problémy.

Nenechte si ujít!

JAK VYŠLY Z TESTU ČESKÉ CESTOVKY? KDO PROPADL? ČTĚTE ZDE.

Čtete při koupi zájezdu pozorně a důkladně smluvní podmínky?
64 % čtenářů říká NE
Pramen:
anketa iDnes mezi 169 dotazovanými

Nejpříznivější smluvní podmínky má CK Globtour. Jsou velmi přehledné, žádné ustanovení není v rozporu se zákonem, práva klientů nejsou omezena. Stornovací podmínky jsou nejméně přísné ze všech testovaných cestovních kanceláří.

V případě, že smluvní podmínky odkazují na reklamační řád, není od věci si ho vyžádat a pořádně prostudovat. Není totiž vyloučeno, že i v něm mohou být nedostatky, které zákazníkům jejich pozici ztíží.

Ve smluvních podmínkách se také objevují klauzule, které odporují platnému právu. Velcí touroperátoři sice mívají smluvní podmínky velmi nepřehledné a obsáhle pojaté, zákon však dodržují a mají z tohoto hlediska podmínky v pořádku.

Potíže mohou nastat spíše u menších cestovních kanceláří. Například specialista na lyžařské pobyty CK Conti si vyhrazuje právo zvýšit cenu zájezdu ještě desátý den před jeho začátkem. Zákonná lhůta je přitom maximálně jedenadvacet dnů.

Při odstoupení od smlouvy rovněž vyžadují některé cestovní kanceláře vysoké stornopoplatky. Například pražský Skol-Slavoj Vyšehrad si účtuje do dvou měsíců před odjezdem na hory třicet procent! Z toho důvodu je proto důležité informovat se, zda je v ceně zájezdu obsaženo pojištění proti stornu, a případně si ho dokoupit.

KAM JEZDÍ ČEŠI NA LYŽE?

V loňském roce vyjelo lyžovat do zahraničí prostřednictvím českých cestovních kanceláří přibližně 280 000 lidí. Nejvíce se jezdí do Rakouska, Itálie, Francie a na Slovensko.

Rakousko je stále nejoblíbenější zemí. V sezoně 2001/2002 strávili na zdejších svazích čeští lyžaři více než pět set tisíc dní. Jezdíme tam především na vlastní pěst. Oproti předchozí zimě nás přibylo dalších deset procent.

Francie je nejdražší lyžařská destinace ze všech uvedených. Každoročně zde lyžuje přibližně padesát tisíc Čechů. Na počátku devadesátých let toto číslo narůstalo geometrickou řadou, nyní je již čtyři sezony stabilní.

Itálie má největší podíl autobusových zájezdů. V lyžařsky nejsilnější italské provincii Trentinu v zimní sezoně 2000/ 2001 lyžovalo 14 948 Čechů. Oproti rokům 1999/2000 nás vyjelo do této části Dolomitů o třicet procent více.

O Slovensko se za poslední tři až čtyři roky zájem výrazně zvýšil. Jednoznačně převládají individuální cesty.

O tom, že jsou také v Německu alpské sjezdovky, ví jen málo nadšenců. Více nás lyžuje jen v příhraničí - v německé části Šumavy a Krušných hor.

Chamonix - La Flegere