Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvCesta vlakem může být pro někoho nudná, obzvlášť pokud máte strávit ve vagonu osm hodin. Určitě vás ale zajímalo, jak cestu vnímá vlakový strojvedoucí ze svého stanoviště. Ode dneška budete mít možnost dívat se pravidelně na svět jeho očima.
První díl nového seriálu Na co zírá mašinfíra začínáme velkolepě, uvidíte jízdu po nejdelší trati, která se dá v našich končinách absolvovat, z východoslovenských Košic do Prahy. Celých 703 kilometrů na jeden zátah. Ve videu se můžete pro větší přehlednost pohybovat podle odkazů v článku.
Cesta po Slovensku
Na Slovensku uvidíte cestu romantickým údolím Hornádu, přejedete unikátní Ružínský viadukt a těsně za ním projedete jedním z nejdelších tunelů na Slovensku, 3 411 metrů dlouhým Bujanovským tunelem. V dálce na obzoru se začnou objevovat Vysoké Tatry. Na Slovensku si užijete trať bez dlouhých protihlukových stěn. Za Popradem budete mít velehory jako na dlani. Z čela lokomotivy Vectron uvidíte Nízké Tatry i odtok z přehrady Liptovská Mara. Dál se vlak prožene úzkým údolím Váhu, mine železniční opravny ve Vrútkách a po průjezdu dvěma tunely se před ním na vysoké skále zjeví zřícenina hradu Strečno. V Žilině se žlutá souprava odpoutá od Váhu a začne stoupat do Beskydských kopců ke slovensko-české hranici.
703 km z Košic do Prahy |
Co uvidíte v Česku
V Česku se charakter tratě změní, přibudou protihlukové stěny, ale vlak také velmi razantně zrychlí, a to až na 160 kilometrů za hodinu. Projedete novým Jablunkovským tunelem a během několika desítek minut se dostanete na průmyslové Třinecko. Propletete se složitým systémem kolejí v oblasti Ostravy a zastavíte u legendární Stodolní ulice. Zjistíte, proč se trati mezi Ostravou a Olomoucí říká ocelová dálnice, náš vlak se tam řítí maximální rychlostí. Skoro si ani nevšimnete, že projíždíte po Hranickém a Jezernickém viaduktu.
Nemáte-li čas sledovat celou cestu v reálném čase, projeďte ji zrychleně:
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvZa Zábřehem na Moravě se nový koridor vine údolím Moravské Sázavy, jen tak tak postřehnete odbočku původní tratě. Za Českou Třebovou začne vlak kopírovat Tichou Orlici a před Chocní projede místem, kde po někdejším tunelu zbyl jenom hluboký zářez.
Na posledním úseku z Pardubic přes Kolín až do Prahy žlutý Vectron opět ukáže, co dokážou jeho motory. Pak už stačí projet pod horou Vítkov a vlak Regiojet RJ 1012 zastaví na pražském Hlavním nádraží.