Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvÚzkokolejka z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy vznikla v době lokálkového boomu ve druhé polovině 19. století. Osoblažskému cukrovaru chybělo kvalitní spojení s okolním světem, a tak se snažil prosadit napojení na stávající železniční síť. Ohlížel se jak do nedalekého Pruska, tak k domovskému Rakousku-Uhersku.
Vídeň však pruskou variantu zamítla kvůli přejezdu hranice. V roce 1883 se proto začalo s přípravnými pracemi na stavbu tratě z Albrechtic přes Rudoltice do Osoblahy. Jenže cukrovar a okolní obce neměly dost peněz, proto ze stavby opět nebylo nic.
Teprve o deset let později vláda schválila subvenci 278 tisíc zlatých na stavbu tratě, jenomže pouze o úzkém rozchodu 760 mm. Dalších 237 tisíc zlatých přidal i Moravský zemský sněm. Nakonec byla změněna trasa, k normálněrozchodné železnici se měla úzká přimykat v Třemešné. Vznikla tak 20 kilometrů dlouhá trať, která má celkem 102 oblouků.
První vlak do Osoblahy vyrazil 14. prosince 1898. Úzkokolejka celkem v poklidu přežila obě světové války i několik pokusů o zrušení. Parní trakci postupně nahradila motorová. Teprve na přelomu tisíciletí se sem dým a pískání vrátily. Nejdříve jen pohostinsky, postupem času natrvalo.
Zatímco České dráhy jezdí v pravidelném provozu s lokomotivami T47 (řadou 705.9), spolek Slezské zemské dráhy, který na trati provozuje prázdninové výletní vlaky, má k dispozici jednak rumunskou Rešicu, lokomotivu U46.002, jednak vypůjčeného Malého Štokra (U57.001). Právě na tuto největší parní lokomotivu, která zde kdy jezdila, jsme nainstalovali naši kameru.
Byla to navíc jedna z posledních jízd Malého Štokra před velkou opravou. Jeho kotel se nyní renovuje v Kolíně, rozbíhají se práce na pojezdu. Podle plánů Slezských zemských drah by se měl opět rozjet začátkem léta.
Provoz na osoblažce v sedmdesátých letech 20. století
Na nostalgickou jízdu naštěstí nemusíte čekat tak dlouho. V sobotu 30. listopadu vyrazí ve 13:15 z Třemešné speciální Mikulášský parní vlak do Slezských Rudoltic.
Pod parou po dráze sta oblouků
S kamerou iDNES.tv jsme se svezli pravidelným prázdninovým vlakem. Vyrážíme z Osoblahy a míříme do 20 km vzdálené Třemešné. Stará Osoblaha byla na konci druhé světové války v podstatě srovnána se zemí. Přesto si můžeme prohlédnout židovský hřbitov, jehož kořeny sahají do 15. století, nebo zbytek městských hradeb ze 16. století.
Nedaleko hřbitova je otevřeno soukromé muzeum Československa, které připomíná „radosti i strasti“ v životě občanů republiky v rozmezí let 1918 – 1992. V létě je k dispozici venkovní koupaliště.
Trať číslo 298 vede z Osoblahy jen pár metrů od česko-polské hranice. V Bohušově v létě ke koupání vybízí cela řada rybníků a říčka Osoblaha.
Necelé dva kilometry od nádraží je zřícenina hradu Fulštejn, na druhé straně řeky leží křížová cesta. V obci můžete navštívit také místní muzeum.
Pokud se ze stanice Bohušov vydáte podél říčky Hrozová, minete několik bývalých mlýnů a dojdete až k pseudokrasové Matějovické jeskyni. Přístupná délka chodeb je okolo 30 metrů, maximální výška jeskyně je čtyři metry. Pozor, vstup je pouze na vlastní nebezpečí.
Ve Slezských Rudolticích se vlak Slezských zemských drah křižuje s pravidelným spojem ČD. Stanice se v roce 2019 umístila na prestižním třetím místě soutěže Nejkrásnější nádraží. Kilometr chůze nás dělí od zámku, kterému se přezdívá Slezské Versailles a je přístupný veřejnosti. Projít si můžete i zámecký park ve francouzském a anglickém stylu. Barokní stavba sice prochází velkou rekonstrukcí, sezonní provoz však není zásadně omezen.
Cestu z Osoblahy do Třemešné můžete absolvovat za necelé čtyři minuty:
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvDalší zámek, Dívčí Hrad, si zatím můžete prohlédnout jen zvenčí. Ze stejnojmenné zastávky jsou to necelé dva kilometry. Z následující stanice, z Liptaně, lze vystoupat po modré turistické značce k nedaleké rozhledně Strážnice, odkud je výhled přes celé Osoblažsko.
Turistické cíle podél trati 298 |
Pokud se z Liptaně vydáte po modré na druhou stranu, dojdete k největšímu bludnému balvanu v Česku. Vedle trati ho přinesl ledovec před 170 až 230 tisíci lety, má téměř pět tun.
V Třemešné náš vlak přejede největší umělou stavbu na trati, most přes potok Mušlov, a hned zase supí do vrchu, kde je už vidět normálněrozchodná trať. Jak bylo v době vzniku dráhy obvyklé, místní úzkokolejné nádraží je situováno zezadu společné staniční budovy. Po hodině jízdy je cesta Malého Štokru Slezských zemských drah u konce. Ze stanice můžeme ještě vyrazit na další rozhlednu, na Hraniční vrch (6,5 km), nebo ještě o pět kilometrů dál podél hranic až k zámku Linhartovy.
Osoblažsko je zvláštní kus Česka. Kraj vklíněný do polského území je turisty prakticky neobjevený, a to i přesto, že skýtá možnosti jak pro pěší turistiku, tak pro cyklisty. Pokud chcete zažít pár dní bez davů a tlačenic, pak je to to pravé místo.