Na co zírá mašinfíra: Podzimní jízda z Trutnova Krkonoším vstříc

Seriál
Pro rozloučení s podzimem jsme si vybrali další z krkonošských tratí. Dráha z Trutnova do Svobody nad Úpou byla dlouho považována za turistickou bránu do Krkonoš. Po deset kilometrů dlouhé trati se svezeme motorákem společnosti GW Train Regio.

Mapa trati 045 z Trutnova do Svobody nad Úpou

Dráha z Trutnova (Trautenau) do Svobody nad Úpou, dříve Svobody nad Úpou – Janských Lázní (Freiheit-Johannisbad), vznikla v roce 1871 jako podružná trať společnosti Rakouská severozápadní dráha.

Stavba nebyla příliš náročná, koleje vedou širokým údolím řeky Úpy bez větších náspů či zářezů. Největšími umělými stavbami na trati tak jsou jen mosty přes Úpu.

Vlaky na kolejích

Hlavním účelem dráhy byla doprava surovin do papíren ve Svobodě nad Úpou a transport jejich výrobků do vnitrozemí. Zpočátku jezdily mezi koncovými stanicemi jen dva páry smíšených vlaků denně. Čím víc se blížil přelom století, tím víc začali dráhu využívat turisté.

V roce 1900 už jezdilo mezi Svobodou a Trutnovem osm párů vlaků denně a roční počet cestujících činil sto osmdesát tisíc. Za první republiky stoupl počet vlaků na dvanáct párů včetně přímého rychlíku z Prahy.

Motorový vůz společnosti GW Train Regio 810 543 ve stanici Trutnov hlavní nádraží

Ještě větší rozmach přišel po druhé světové válce, respektive po únoru 1948. Nádraží ve Svobodě zaplnili odboráři, kteří přijížděli zvláštními vlaky ROH do hor na rekreaci. Dva přímé spoje jezdily z Prahy a po jednom z Brna a Bohumína. 

Po roce 1989 ale nastal na železnici útlum, vzrostla individuální automobilová doprava, papírny omezovaly výrobu. V září 1997 České dráhy na trati zastavily osobní dopravu. Už v prosinci ale provoz na dráze obnovila soukromá společnost Viamont, dnes GW Train Regio. Od jízdního řádu 2021/2022 se na trať vrátí České dráhy.

Trať z Trutnova do Svobody si můžete projet za dvě a půl minuty:

Krkonošské metro?

Už od začátku existence dráhy do Svobody nad Úpou existovaly myšlenky prodloužit trať přes Horní Maršov do Temného Dolu nebo až do Pece pod Sněžkou. Třeba v roce 1885 se objevil plán na normálně rozchodnou dráhu spojující Svobodu s Pecí s případným prodloužením na Sněžku. Další projekty zase počítaly s úzkokolejnou dráhou na Pomezní boudy nebo tratí ze Žacléře přes Albeřice, Maršov a Svobodu do Vrchlabí.

V roce 1911 si vyžádal Okresní výbor maršovský povolení k přípravným pracím pro stavbu místní dráhy Svoboda–Maršov. Dráha měla vést po východním úbočí údolí řeky Úpy, čímž by se vyhnula zastavěným oblastem. V roce 1914 byl hotov detailní projekt, jenže kvůli první světové válce se nikdy nezačalo stavět.

Školáci vystupují z vlaku ve Svobodě nad Úpou, odkud je autobusy odvezou do...
Mládež před nádražní budovou ve Svobodě nad Úpou, odkud je autobusy odvezou do...

V padesátých letech praskalo nádraží ve Svobodě nad Úpou ve švech

Zatím poslední plán propojení Svobody nad Úpou s Pecí pod Sněžkou vznikl v roce 2009. Vize počítala s patnáct kilometrů dlouhou tratí, která by vedla z větší části v tunelech, pod zemí by byly i zastávky. Projekt, kterému se přezdívalo Krkonošské metro, se ale taktéž nikdy nezrealizoval.

Vzhůru do Krkonoš

Naši jízdu motorákem GW Train Regio začínáme na trutnovském hlavním nádraží. V historickém Trutnově si prohlédněte centrum města. Za zmínku rozhodně stojí moderní společenské centrum Uffo, pojmenované podle trutnovského rodáka Uffo Horna, který v devatenáctém století působil v kultuře a politice.

Nezapomeňte ani na návštěvu Muzea Podkrkonoší nebo procházku kolem zbytků kamenných hradeb ze čtrnáctého století. Na vrchu Šibeník na jižním okraji města najdete Památník generála Gablenze s rozhlednou. Památník byl vztyčen na počest vojevůdce, jenž v roce 1866 vyhrál bitvu u Trutnova.

Za nádražní budovou mineme objekty trutnovského železničního depa a přejedeme zajímavé trojmostí. První ocelový most vede přes Úpu, druhý přes cestu pro pěší a třetí přes Horskou ulici. Hned za posledním mostem se trať rozděluje. Vlevo vede dráha do Kunčic nad Labem, vpravo do Svobody nad Úpou.

Za stanicí Trutnov hlavní nádraží se koleje dělí. Trať vlevo vede do Martinic v Krkonoších, trať vpravo do Svobody nad Úpou.

Zastávka Trutnov, Zelená louka vznikla až v devadesátých letech dvacátého století kvůli tehdy nové zástavbě. Odtud se můžete vypravit ke zřícenině skalního hradu Rechenburg (4,6 kilometru po zelené a červené značce).

Turistické cíle podél tratě 045

Z následující zastávky Trutnov, Staré město vyrazte k legendární Dělostřelecké tvrzi Stachelberg. Po žluté a zelené turistické značce je to jen šest a půl kilometru. Navíc půjdete kolem rozhledny Eliška na vrchu Babí.

Pár kilometrů od Stachelbergu leží město Žacléř s městským muzeem nebo unikátním hornickým skanzenem. K němu je to od pevnosti dalších šest kilometrů. 

Za zastávkou Trutnov, Staré město motorák GWTR opět přejíždí Úpu a po chvíli projedeme stanicí Kalná Voda. Od ní, stejně tak jako z další zastávky Mladé Buky můžete vyrazit na túru k zaniklé obci Sklenářovice, ze které zbyl nádherný středověký most přes Zlatý potok.

V zimě můžete zastávku v Mladých Bucích využít pro dopravu do tamního ski parku, po celý rok je zde otevřena bobová dráha. Čtyři kilometry od zastávky po zelené značce leží zbytky hradu Břecštejn. Cesta vede kolem legendárního Hrádečku, chalupy prezident Václava Havla. 

Část tratě 045 vede v těsné blízkosti silnice, která končí až v Peci pod Sněžkou.

Za Mladými Buky se trať odpojuje od silnice, která vede až do Pece pod Sněžkou, a obloukem míří do stanice Svoboda nad Úpou, na úplný konec kolejí. Nádraží je jen tři kilometry od známého horského střediska Janské Lázně, však také historický název stanice byl Svoboda nad Úpou – Janské lázně.

V Janských Lázních si můžete prohlédnout Expozici historie lázeňství, kolonádu nebo vyzkoušet léčivý minerální pramen. Pro zdatnější se pak nabízí cesta lanovkou na Černou horu s následnou túrou po krkonošských hřebenech. Nad Janskými Lázněmi se pak vypíná nedávno postavená Stezka korunami stromů.

Pokud se chcete dostat do Pece pod Sněžkou, není problém, ve Svobodě nad Úpou vznikl v roce 2009 přestupní terminál vlak–autobus formou  hrana–hrana. Autobusy odjíždějí co půl hodinu. 

Motorový vůz 830.169 společnosti Viamont a lokomotiva 742.535 ve stanici...
Lokomotiva 704.401 společnosti Viamont ve stanici Svoboda nad Úpou, 15. 12. 2001

Nádraží ve Svobodě nad Úpou v letech 1998 a 2001

Dráha z Trutnova do Svobody nad Úpou zažila vývoj jako na houpačce, od mohutného rozvoje po naprostý útlum. V současnosti je situace tratě 045 stabilizovaná, 11. prosince sice nastane změna provozovatele, o jejím zrušení se ale už nemluví. Pokud se ale chcete svézt do Krkonoš zeleno-oranžovým motorákem GW Train Regio, máte už jen dva týdny.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.4 10:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na omyl. Tyto úchvatné přírodní divy ve skutečnosti stvořil člověk

10. dubna 2024

Obdivujeme se jejich majestátu, žasneme nad jejich krásou a těší nás, co všechno jimi všemocná...

Očima šotouše: prohlédněte si nejkrásnější fotografie laminátek v Česku

9. dubna 2024  14:16

V březnu jsme se v naší fotografické soutěži pro milovníky železnice zaměřili na jednu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

VIDEO: Konec všech křivd. Vodní festival v Myanmaru vítá Nový rok

16. dubna 2024  14:01

Buddhistický festival Thingyan patří v Myanmaru mezi nejdůležitější svátky celého roku. Polévání a...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.4 10:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Po stopách templářů. Pět míst, kde nahlédnete do historie tajemného řádu

16. dubna 2024

Premium Je tomu více než 700 let, co byl zrušen rytířský řád templářů. Jeho bohatství, vliv a také...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...