Na co zírá mašinfíra: Lokálka na konci Orlických hor vás sveze i mezi bunkry

Seriál
Dnes vyjedeme na překrásnou údolní trať na samém konci Orlických hor. Leo Expressem vyrazíme z Dolní Lipky až pod Bukovou horu, do zastávky Mlýnický Dvůr. V praxi vám ukážeme, jak to vypadá, když trať leží na hranici dvou krajů, z nichž jeden si dopravu objedná a druhý ne.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Dráha mezi Dolní Lipkou a Štíty je v současnosti součástí trati 024 z Ústí nad Orlicí. Historicky byla ale vždy samostatná. Vede na pomezí Orlických hor, Králického Sněžníku a Hanušovické vrchoviny.

Mapa tratě 024 z Dolní Lipky do Štítů

Trať si ze země vydupali zástupci města Králíky a okolních obcí. V roce 1873 sice dovedla Moravská pohraniční dráha do kraje železnici z Hanušovic (projeli jsme ji zde), nádraží však bylo od Králík vzdálené tři kilometry. To se tamním radním a podnikatelům samozřejmě nelíbilo.  

Řadu let se diskutovalo o tom, že by se lokálka měla postavit z Dolní Lipky také směrem na jih, nejlépe až do Hoštejna. Trasa údolím Březné se však ukázala jako velmi těžko realizovatelná. Králičtí také odmítli několik variant, které počítaly s vybudováním úzkokolejné dráhy o rozchodu 760 mm.

Motorová jednotka Alstom Lint čeká ve stanici Dolní Lipka na odjezd do zastávky Mlýnický Dvůr.

Nakonec bylo rozhodnuto o kompromisu, o vybudování normálněrozchodné trati z Dolní Lipky přes Králíky do Štítů s tím, že se časem dráha bude třeba moci prodloužit až do Hoštejna. Vlaky údolím mezi Křížovou a Bukovou horou poprvé projely na samém konci roku 1899, dráha dosáhla délky 16,6 kilometru. První světová válka ale definitivně ukončila myšlenky na její prodloužení.

Po železnici se přiváželo hlavně uhlí a další suroviny, vyváželo se dřevo, zemědělské produkty nebo kartáčnické zboží. Velký rozmach přišel ve druhé polovině 30. let 20. století, kdy se v kraji kolem Králík začalo budovat československé opevnění. 

Největší potíže měla trať odjakživa v zimě, musela se potýkat s velkými návějemi sněhu. Nebylo nijak výjimečné, že byla doprava na několik dnů zcela zastavena.

Motorový vůz M131.101 ve stanici Červená Voda, únor 1985

Po roce 2010 začala dráha mezi Dolní Lipkou a Štíty bojovat o přežití. Trať leží na území dvou krajů, Pardubického a Olomouckého, které začaly průběžně rušit svoje objednávky na pravidelnou osobní dopravu. Nejprve si neobjednali osobní vlaky pardubičtí, k čemuž se připojili olomoučtí. Teď zase vlaky jezdí na objednávku pardubických a olomoučtí vyčkávají. Údajně chybí poptávka, autobusy prý obsluhují okolní obce daleko efektivněji.

Vlaky z Dolní Lipky tak zajíždějí jen do Moravského Karlova, vybrané spoje ještě o něco dál, až do zastávky Mlýnický Dvůr. Přes hranici krajů, do čtyři kilometry vzdálených Štítů, se motorové jednotky Alstom Lint společnosti Leo Express, která dráhu v současné době obsluhuje, nepodívají.  

Trať mezi Dolní Lipkou a Mlýnickým dvorem můžete projet za tři a půl minuty: 

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Pod dohledem pevností a rozhleden

Turistické cíle podél tratě 024

Kraj kolem Králík je známý především linií pevností a řopíků předválečného československého opevnění. Ze stanice Dolní Lipka, kde naše cesta začíná, můžete po šesti a půl kilometrech dojít k dělostřelecké tvrzi Bouda. O několik set metrů méně je to k pěchotnímu srubu K–S 25 Na Sedle.

Naše cesta pokračuje směrem na Králíky. Míjíme odbočku trati do Hanušovic a poprvé projíždíme skrz betonovou linii. Ze zastávky Králíky zastávka je to k pěchotnímu srubu K-S 14 U Cihelny necelé dva kilometry.  Pokud preferujete objekty lehkého opevnění, můžete navštívit i obnovený objekt lehkého opevnění XXXV/111/A-160Z, známý jako Králický řopík.

Cestou byste neměli vynechat Vojenské muzeum Králíky. V expozici najdete ukázky pěchotních zbraní, polních a protiletadlových děl, pěchotní a dělostřelecké munice, výstroje vojáků, ochranných prostředků proti bojovým a otravným látkám. 

Náš vlak pokračuje do stanice Králíky, která leží na okraji tohoto historického města, které se v roce 1990 stalo památkovou zónou. Čeká na vás třeba městské muzeum nebo Východočeský památník celnictví. 

Vystoupat byste měli také k místní dominantě, ke klášteru na Hoře Matky Boží. Objeví se před vámi nejen nádherný výhled na Orlické hory a masiv Králického Sněžníku, ale dozvíte se také něco o naší pohnuté historii. V klášteře byli v roce 1950 internováni kněží v rámci akce K. Areál byl tehdy obehnán ostnatým drátem a poslední kněží byli propuštěni na svobodu až v roce 1965. Tuto kapitolu našich dějin připomíná Památník obětem internace.

Kostel u Králík, který nechal postavit Tobiáš Jan Becker

No a pak jsou tu samozřejmě opět pevnosti. Dělostřelecká tvrz Hůrka je z nádraží zhruba 1,5 kilometru, dělostřelecká pozorovatelna Utržený jednou tolik.

Mezi zastávkou Dolní Orlice a stanicí Červená voda opět projíždíme mezi bunkry, tentokrát linií lehkého opevnění. Zdatní turisté mohou z Červené vody dojít k rozhledně na Suchém vrchu. Na první pohled se může cesta po modré značce zdát jako krátká, měří jen šest kilometrů, dejte si však pozor na výškový profil. Na cestě totiž musíte vystoupat o více než 450 metrů výš. 

Kvůli rozhledně na Křížové hoře z roku 2007 vznikla na trati speciální zastávka, Červená Voda-Pod rozhlednou. Dvacet pět metrů vysokou betonovou stavbu máte z nástupiště jako na dlani. Po žluté turistické značce je to jen kilometr a půl.

Kvůli rozhledně na Křížové hoře z roku 2007 vznikla i speciální vlaková zastávka Červená Voda-Pod rozhlednou.

Další zastávkou je Moravský Karlov, právě tady většina spojů Leo Expressu obvykle končí. My ovšem pokračujeme ještě o kus dál. Přes Bílou Vodu do zastávky Mlýnický Dvůr. Koleje tam vedou jen pár set metrů od Ski areálu Buková hora.

Lanovka na Bukovou horu funguje v ideálním případě jak v zimě pro lyžaře, tak v létě pro cyklisty a turisty. Z vrcholové stanice můžete sejít do dalšího lyžařského střediska, do Čenkovic, nebo dojít do Červenovodského sedla (3 km po zelené značce) a prohlédnout si tam například Jubilejní památník knížete Jana II. z Lichtenštejna.

Zastávka Mlýnický Dvůr leží v Pardubickém kraji, další 4 kilometry až do koncové stancie Štíty však leží v kraji Olomouckém. Protože se kraje nedomluvily na společném financování, končí osobní vlaky zcela nesmyslně už v Mlýnickém Dvoře.

Pokud by Olomoucký kraj pustil osobní vlaky na svoje území, čekaly by nás ještě dvě stanice, Heroltice a Štíty. Poslední čtyři kilometry tratě 024 tak cestující vítají jen při příležitostných nostalgických jízdách.

Údolí na konci Orlických hor si vaši návštěvu určitě zaslouží. Podívat se tam můžete nejenom v létě, ale i v zimě. Nejen za betonovými pevnostmi, ale hlavně za překrásnou přírodou. 

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jak voní Barma a jak chutná Kolumbie. Slepá cestovatelka vypráví

22. dubna 2024

Premium Na otázku: „Proč cestujete, když nevidíte?“ Zuzana Habáňová lidem odpovídá: „A proč necestujete vy,...

VIDEO: Slavné havajské schody do nebe končí kvůli neukázněným turistům

22. dubna 2024  13:47

Jedna z nejkrásnějších stezek na havajském ostrově Oahu počítá své poslední dny. Místní úřady se...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...