Na čem ujíždí svět v cyklistice? Jste IN?

  7:19
Jaké jsou nejnovější trendy v cyklistice? Zatímco donedávna každoročně některý z cyklistických gigantů trumfoval na podzimních veletrzích nějakou převratnou novinkou včetně neustálého nárůstu počtu pastorků, letos je všechno jinak. Vývoj jde nyní jinými směry než další kolečka navíc. Kudy?

Hlavní pozornost jde jiným směrem, počty koleček se ustálily na deseti pro silniční a devíti pro horské stroje. Běžní cyklisté jsou nyní oslovováni především pomocí zajímavých designů, množstvím doplňků, ale hlavně různými komponenty i vybavením.

Bitevní pole

Doménou vyšších kategorií kol se stal karbon. Ten lze vidět jak u celých rámů, tak i v podobě jejich částí (především zadní stavby a vidlice), nebo jen jako součást komponentů. To se týká prakticky všech druhů kol.

Loňský boom různě barevných kompozitů je pryč, zůstala většinou jen klasická černá vlákna, případně i jiné varianty, hlavně bílá. Změna ale nastala ve struktuře karbonové pleteniny. Převážně u rámů můžeme spatřit pod čirým lakem jemné mřížky, ale i velké plochy propletené struktury.

Vše směřuje k jednomu cíli -  nabídnout zákazníkovi co nejlehčí a nejpevnější rám, jenž ale zároveň dokáže pohlcovat vibrace a zajišťovat dostatečný jízdní komfort. To se týká především silničních rámů, ale i pevných konstrukcí pro horská či trekingová kola ovšem ve vyšší cenové třídě.

Karbon se pomalu vkrádá i na biky celoodpružené. Někde jsou to zadní stavby, jinde některé díly přepákování, hitem se letos stalo enduro kolo kompletně z uhlíkových vláken. Hlavní proud je ale stále ve znamení hliníkových slitin, což se týká opět rámů i komponentů.

Ocel jako konstrukční materiál se přesunula do kategorie dětských kol, nebo je naopak užívána v ušlechtilé formě u dražších modelů.

Pozornost poutá i určitý návrat slitin (např. s použitím scandia) či rámy z titanu. Tam se ale dostáváme do té nejvyšší třídy.

Kde se všechno peče  

Tím, že se většina produkce kol přesunula do Asie, především na Taiwan, tak veloprůmysl v určité cenové hladině ztratil postupně svoji specifickou tvář. Dnes se většinou nižší kategorie kol i komponentů vyrábějí v Číně, to lepší na Taiwanu a to "kvalitní" v zemi, kde sídlí výrobce (Kanada, Itálie, Francie apod.).


Specialized

Na druhou stranu se ale nijak nemusíme bát asijských výrobků, mnozí producenti nekompromisně zemi původu uvádějí na viditelných nálepkách a "Made in Taiwan" se dokonce stává synonymem pro kvalitu. Mnohdy je horší vizitka výrobku s nápisem "Made in Europe".

Velcí výrobci jsou nyní vlastně v roli určitých zadavatelů, kdy jejich práce spočívá v tom, že si vyberou nějakého asijského partnera, tomu předají vlastní design a vyberou skladbu komponentů od jeho kolegů. Pak se množství kol počítaných na kontejnery vychrlí na trh a tím je určitá série modelu hotová. Samozřejmě že tento příklad je značně zjednodušený.

Na druhou stranu jsou ale důkazem mnohdy v podstatě shodná kola, která se liší jen v malých detailech, např. jinými plášti, sedlem, lakováním i cenou. Proto pro většinu běžných uživatelů se stává hlavním kritériem užitná hodnota, kdy prioritní je cena spolu s image značky a poskytnutými garancemi, pak teprve následuje hmotnost kola spolu s barevným provedením.

Ti zapálenější, což je většina českých cyklistů, ještě dokáží ocenit rozdíly v odpružených vidlicích, výhody jednotlivých komponentů a samozřejmě i geometrii rámů.


Rottwild

Přece jenom něco navíc

Nárůst není v počtu pastorků, ale více je milimetrů zdvihu u odpružených vidlic. To se netýká jen kol pro enduro, kde je už normální mít k dispozici třináct až patnáct centimetrů předního i zadního zdvihu (důraz je přitom kladen na životnost systému, vzduch začíná převládat). Zvýšení se projevilo i u běžných horských kol, dřívějších šedesát milimetrů se postupně dostalo na osmdesát, dnes již je deset centimetrů běžnou záležitostí.

U strojů pro maratony se setkáme se stále vychytanějšími systémy zadních konstrukcí, různá přepákování, vahadla, množství čepů dokázalo eliminovat jednoduché systémy, nízká hmotnost, torzní pevnost a především minimalizace ztrát energie při šlapání jsou prioritou. Vše je podpořeno kvalitou pružicích a tlumicích systémů, kde lze nastavovat množství variant včetně úplného zavření, buď mechanickým či automatickým způsobem.


Cannondale

Jako od Rembrandta

Právě díky určité globalizaci technických prvků kol je jednou z hlavních zbraní proti konkurenci jejich barevné provedení. Design už není tak jako v minulých letech u všech značek v jeden rok téměř shodný, naopak, většina se snaží jít vlastní cestou.

Navíc se barevnost odlišuje i u různých disciplín, hlavně stroje pro sjezd či freeride mívají specifické lakování. Většinou se jedná o strohé, ryze funkcionalistické image s paletou matných barev v temných odstínech.

Opakem jsou silničky, tam převládají lesklé metalické laky, ale výjimka potvrzuje pravidlo, kdy se lze setkat i s retro stylem padesátých až sedmdesátých let, zrovna tak jako jen s průhledným lakem umožňujícím sledovat karbonovou strukturu konstrukcí.  Ten se ale již začíná stávat fádním a množí se lakování zakrývající pohled na uhlíková vlákna.

Excelentně provedený airbrush či jeho tisková napodobenina může být příkladem u italských silniček (např. Colnago, Fondriest). U freeridu stále přetrvávají přírodní barvy, což se k těmto strojům docela hodí. Celkově lze hodnotit přístup designérů jako velmi konzervativní, s odvážnějším pojetím se setkáme pouze u některých limitovaných sérií (Trek, Rocky Mountain). Extra vzhled se tak stává luxusem.

Šaty dělaj člověka

V boji o zákazníka též hraje roli nabídka dalších cyklistických doplňků nesoucí shodné logo. Ve stejném duchu, jako například v automobilech má Mercedes či Jaguar možnost své klienty vybavit nejen vozem, ale i oblečením, taškami a dalšími doplňky, tak i cyklistické koncerny chrlí množství dalších produktů.

Z původních replik dresů závodních týmů se postupně dostalo na kompletní oblečení zahrnující určení nejen pro závodění, ale i pro volný čas. Brýle, tretry, přilby, batohy, rukavice atd. jsou seřazeny do různých kolekcí, dětské či dámské provedení nevyjímaje.

Tento fakt dokázal vyburcovat výrobce, kteří se zaměřují pouze na doplňky a oblečení, k nebývalým výkonům. Cyklistický šatník tak může být velmi rozsáhlý a zahrnovat mnoho stylů a provedení. Lze zvolit aerodynamické kombinézy, volné střihy oblečení ve stylu rockerů šedesátých let až po imitace vlněných dresů profesionálních stájí ze sedmdesátých let.


Specialities - Compact Drive

O zub méně 

Nakonec jedna zásadní změna nastala. U silničních kol se naplno rozjel trend tzv. Compact Drive. Jedná se o zmenšené převodníky na počty zubů 50 a 34 (36). Tím se dosáhlo optimálního využití rozsahu desetikolečka, kdy nejmenší pastorky disponují jedenácti či dvanácti zuby.

Zajímavostí je, že s touto novinkou nepřišlo Shimano či Campagnolo, ale objevila nejdříve se u specialistů na komponenty jako je např. FSA. Obrovskou výhodou systému je, že mnozí cyklisté, kteří jezdí jen rekreačně, nemusí mít na kole obrovské pastorky s počty zubů blížící se třicítce, či trojpřevodník, ale nyní vystačí jen s klasickým rozsahem pastorků (např.12-23).

O jednotlivých trendech ve vývoji kol, komponentů a vybavení budeme informovat podrobněji v dalších článcích

 

Cannondale

Colnago

U kol záleží nyní i na barvách, designu, lakování

Cyklistická móda

Rottwild

Santa Cruz

Scott

Compact Drive

Specialized

Tune

Vaude

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Opomíjenou lokálkou do tajemných Zlatých Hor

13. dubna 2024

S dnešním Mašinfírou vyrazíme do kraje, o kterém mnozí z vás asi neslyšeli, a to i přesto, že má za...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Lyžařská střediska ukládají sníh na další sezonu, v létě ho pokryjí izolací

17. dubna 2024

Globální oteplování ohrožuje lyžařské dovolené. Některá zimní střediska proto oživují starodávný...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...