Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na břehu Prince William Sound

  17:25aktualizováno  17:25
První zastávkou je městečko Valdez ležicí na břehu Prince William Sound. Do tohoto zálivu jsou vypravovány výletní lodě jejichž cestující mají možnost spatřit některé z dvou tisíců ledovců a šesti tisíců Bald Eagles - holohlavých orlů, kteří se v oblasti nalézají. Po východním břehu a jižních velkých ostrovech se potuluje hnědý medvěd. Naopak na západních a severních březích dominuje černý medvěd. Ve vodách zálivu se v období léta prohání na stovku velryb - killer whales, tuleni a vydry.

Jelikož připlouváme v noci a Ferry terminál není přímo ve městě, tak ani nikam nejdu a raději spím. Ve Valdez také končí TransAlaska Oil pipeline. V roce 1968 byla objevena ropa v oblasti North Slope of the Brooks Range na severu Aljašky. Tato oblast leží za polárním kruhem a v zimě zamrzá. Proto jediným řešením, jak ropu dopravit do přístavu, který by v zimě nezamrzal, byla výstavba ropovodu.

Dnes se v oblasti těžby tj. v oblasti Prudhoe Bay vyskytuje na 24 tisíc kilometrů nezpevněných silnic a potrubí. V centru tohoto komplexu se nachází městečko Deadhorse, které je zázemím pro pět tisíc pracovníků. A zde začíná 1 263 kilometrů dlouhý TransAlaska Oil Pipeline jenž vede přes tři pohoří, překlenuje na 350 řek a potůčku a prochází několika zónami seismicky citlivými, nežli dosáhne svého cíle ve Valdez. Aby losy, soby, vlci a další zvěř mohla dále migrovat, tak byl ropovod několikrát zvednut do dostatečné výše, či naopak zaveden pod zem. Zvířata mají dnes možnost překročit ropovod na 554 různých místech. Výstavba ropovodu započala v roce 1974 a skončila 30. května 1977.
     

Ropovodem o průměru 122 centimetrů proteče denně 600 tisíc barelů ropy. Celý kolos stál 7,7 bilionů dolarů. Bylo nutno řešit problém velkých teplotních rozdílů a tím měnících se rozměrů potrubí. Ropovod byl kvůli možným zemětřesením postaven ve tvaru cik-cak, což by mělo snížit nebezpečí jeho roztrhnutí. Jednotlivé trubky byly vyrobeny v Japonsku. Ropovod spravuje firma jenž vznikla spoluprací sedmi ropných společností: BP, ARCO, Exxon, Mobil, Amerada Hess, Phillips a Unocal.
     

Po dalším dnu plavby na otevřeném oceáně při stále zatažené obloze a minimální viditelnosti připlouváme do malinké rybářské osady Yakutat. Náš trajekt má technické problémy s dveřmi a tak nabíráme osmihodinové zpoždění. Za svítání pozoruji nevelikou rybárnu s rušným provozem. Škoda, ani netuším, že v rybárně pracuje Ondra, Kris a Marcus se kterými jsem pracoval v PPT.
    

Počasí podél celého severozápadního pobřeží Severní Ameriky je po většinu roku deštivé a chmurné a ani já během celé plavby nemám jedinný slunečný den. U břehů Glacier Bay National Park se počasí konečně trochu zlepšuje. To znamená, že obloha je stále šedivě zamračená, ale pobřeží tu a tam již vykukuje z mlhy a cestující mají možnost v povzdáli vidět první ledovce.
     

V oblasti Glacier Bay se vyskytuje odhadem na 420 rostlinných druhů, 220 druhů ptactva a více jak 40 savců. Místní vody jsou bohaté na plankton a tak se zde dobře daří spoustě druhů ryb. Největší pozornost člověka si získali velryby. Velryby se na rozdíl od většiny savců neživí celý rok, ale během léta musejí nasbírat tuk, který jim má vydržet i přes zimu.

Protože pobřeží zde je pouze kamenité a útesové, tak tuleni obecní snášejí svoje vejce na ledovcových krách. Zde jsou také nejlépe chráněna před predátory jakými jsou vlci a medvědi. Naopak jim ale zase hrozí nebezpečí od kosatek, také zvaných Killer whales, který se často sdružují do skupinek a příležitostně podnikají nájezdy na ledové kry, odkud shazují mláďata tuleně obecného do vody, kde již pro ně jsou snadnou kořistí...Kosatky někdy napadnou i největšího savce na světě - modrou velrybu. Kosatky nemají žádného přirozeného nepřítele. Jsou schopny dlouhodobě plavat rychlostí až 46km/h. Na léto se do oblasti Glacier Bay vracejí ze svého více jak 4 500 kilometrů vzdáleného zimního domova u havajských ostrovů velryby "humpback whale", které jsou známé pro své výskoky. Někteří jedinci mohou dorůst až 18 metrů a vážit i 45 tun.

Inside Passage je tvořen souostrovím mnoha ostrovů, které se v jihovýchodní Aljašce táhnou v délece 600 kilometrů. Lodě plující mezi těmito ostrovy jsou chráněny před rozbouřeným oceánem. Oblast Inside Passage byla a stále je domovem několika indiánských kmenů, především Tlingit, Haida, a Tsimshian.

Na jednom z ostrovů - Admirality Island se nachází Admirality Island National Monument. Tato přírodní rezervace byla vytvořena za účelem ochrany hnědých medvědů, jejichž výskyt zde dosahuje největšího hustoty. Nejsnadnější cesta na ostrov je z hlavního města Aljašky Juneau, které leží asi 25 kilometrů severně. Kolem ostrova vedou hlavní trasy jak výletních lodí, tak trajektů Alaska Marine Highway System (AMHS).

Ostrov z velké části pokrývá pro tuto oblast typický deštní prales. Na jaře jsou louky nádherně rozkvetlé, v létě a na podzim jsou potoky plné táhnoucích lososů, kteří připluli zakončit svoji životní pouť do míst, kde se před pár lety zrodili. To přitahuje k jejich břehům jak medvědy, tak holohlavé orly, kteří se zde v hojném počtu scházejí.

 

Autor:




Nejčtenější

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Další z rubriky

Pfaffenstein a königsteinská pevnost, tentokrát ze Spitzsteinu.
Liduprázdnou pustinou Labských pískovců do Saského Švýcarska

I v profláknutém Saském Švýcarsku se dají najít velice přitažlivá místa, kam masový turismus stále ještě nezatnul svůj drápek. Ba naopak. Na této dobrodružné...  celý článek

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.