Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muzeum lodi Fram

  15:18aktualizováno  15:18
Hlavní město Norska Oslo vám nabídne mnoho zajímavostí. Mezi ty, které byste rozhodně neměli vynechat, patří poloostrov Bygdoy. Pokud vás zajímají prohlídky muzeí, přijdete si rozhodně na své. Navštívit můžete Muzeum vikinských lodí, Kon-Tiki muzeum, nebo Muzeum lodi Fram, a to určitě stojí za návštěvu. Polarskipet Fram stojí přímo na kraji poloostrova Bygdoy a zastavují u něj parníky plující přes záliv k radnici. Informační prospekt uvádí, že Fram je nejbytelnější loď na světě.

Něco na tom asi bude, když přežila tři velké polární výpravy. Byla zkonstruována v roce 1892 a podnět ke stavbě dal mladý norský polárník Fridtjof Nansen. Nansen věřil v existenci silného mořského proudu, který by jeho výpravě mohl pomoci při dobytí Severního pólu. Chtěl nechat loď zamrznout v ledu a unášet proudem. Na svou stranu získal norskou vládu i vlivné podnikatele.

Na stavbě lodi si dal velmi záležet. Při konstrukci zvolili s architektem krátký trup, aby mohla loď snáze manévrovat a byla odolnější vůči tlaku ledových ker. Zajímavostí je, že Fram byla vybavena generátorem na výrobu elektrického proudu. Na začátku června 1893 loď vyplula z přístavu Kristianie. Tak se dříve jmenovalo dnešní Oslo. V září výprava dorazila k Novosibiřským ostrovům. Loď byla připoutána k ledovému kotli a unášena na severozápad.

V roce 1895 na 84. stupni severní šířky Nansen Fram opustil a pokusil se dosáhnout pólu pěšky. Loď pod vedením kapitána Sverdrupa pokračovala v driftování. Nansenovi ale v dobytí severního pólu zabránilo počasí. Dorazil k Zemi Františka Josefa a loď Windward ho dovezla zpět do Norska. Loď Fram dorazila několik týdnů po Nansenovi. Jejich cesta trvala 1041 dní a během této doby se posádce podařilo nashromáždit plno cenných poznatků.
   

Druhou výpravu lodi Fram, která se uskutečnila v letech 1898-1902, vedl kapitán Otto Sverdrup. Loď vyplula z Norska, obeplula Grónsko a dorazila k Ostrovům královny Alžběty. Vracela se zpět Baffinovým mořem a Atlantským oceánem na Skandinávský poloostrov. Poslední výpravu na lodi Fram vedl Roald Amundsen. Cesta se uskutečnila v letech 1910-1912. Tentokrát loď mířila na Jižní pól. Proplula Atlantským a Tichým oceánem do Rossova moře. Pak se Amundsen se čtyřmi průvodci a psím spřežením vydal k Jižnímu pólu. Dobyl ho v roce 1911 a o čtyři týdny tak předstihl R.F. Scotta. Loď se poté vydala na cestu zpět, kolem Falklandských ostrovů, se zastávkou v Buenos Aires.
   

Expozice v muzeu mapuje celou historii lodi Fram. Můžete si prohlédnout dobové fotografie a listiny, nejrůznější dokumenty včetně autentických deníků. Každá z výprav je tu velmi podrobně popsána, Nansenovi a Amundsenovi je věnováno také hodně místa. Expozici doplňují zvířata typická pro polární oblasti.

Nejzajímavější částí je ale samozřejmě Fram. Loď je zde vystavena v původní podobě, nebyla nijak upravována. Muzeum bylo slavnostně otevřeno v roce 1936 a zasloužil se o to především Otto Sverdrup. Ještě před druhou světovou válkou byly na jeho popud zahájeny práce, které dokázaly uchovat Fram jako muzeum.
   

Návštěvník si může loď projít celou, od kapitánského můstku až do podpalubí. Uvnitř je autentické vybavení – jídelna, pokojíky, kuchyň. K vidění je také oblečení, které polárníci používali, jejich osobní věci atd. Asi vám to nedá a loď si projdete několikrát. Alespoň na chvíli se tak ocitnete v úplně jiném, dobrodružném, světě. Možná budete mít problémy s fotografováním – loď je totiž dlouhá 39 m a široká 11 metrů. Do vzpomínek se vám ale určitě vejde…

Na poloostrově Bygdoy se nachází řada muzeí, mezi nimi i Muzeum lodi Fram

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Genocida z blbosti. V roce 2025 budou nosorožci v Africe minulostí

V roce 2017 zabili pytláci v Jižní Africe 1 028 nosorožců. Vyfoceno v rezervaci...

Lidé v Asii stále věří, že prášek z rohů nosorožců má léčivé účinky. Údajně pomáhá od rakoviny i kocoviny. Ve...

Žlutý cirkus v Indii. Bez trabantů, ale s Leninem na každém kroku

Lenin vypouští své draky...tento kout Indie je zkrátka rudý - ovšem v mnoha...

Posádka žlutého cirkusu přistála v Indii, ale žlutý cirkus stále nemá. Jejich dva trabanti, maluch a jawa 250 se stále...

Rekordní Peking a průměrná Praha. Které metropole nejvíc tíží vnitřní migrace?

Počet obyvatel je znázorněn velikostí kolečka a vývoj populace reprezentuje...

V roce 2050 bude žít ve městech 6,4 miliardy lidí. Zatímco některé metropole rostou rychlým tempem, jiné se naopak musí...

Najdete na iDNES.cz