Švýcarské městečko Gruyéres, které proslavily především vyzrálé bochníky aromatických sýrů, má v záloze ještě jeden velký návštěvnický trumf. A tím je jediná stálá sbírka obrazů a soch novodobého švýcarského surrealisty, vizionáře a tvůrce biomechaniky Hanse Rudolfa Gigera, kterého proslavila především jeho výtvarná práce pro kultovní film Ridleyho Scotta Vetřelec. Díky němu se z Gigera stala světová umělecká celebrita, jejíž dílo dodnes přitahuje, šokuje a samozřejmě také odpuzuje miliony diváků po celém světě.
Ale pokud znáte pouze filmového Vetřelce, pak je třeba připomenout, že Gigerovy obrazy jsou daleko odvážnější, neboť v nich neexistuje žádné tabu.
Útok na emoce
Mystická, ale současně i značně depresivní atmosféra na vás čeká také v několika místnostech středověkého domu, které jsou plné Gigerových obrazů, plastik a soch vytvořených podle zásad jeho fantastického realismu. Samozřejmě nechybí ani několik vetřelců ve skutečné velikosti.
Ale jak budete procházet Gigerovým muzeem, bude se před vámi rozprostírat stále hlubší, temnější a propracovanější svět útočící na vaše emoce.
A to je právě smyslem Gigerova umění, nenechat nikoho chladným či nezaujatým divákem. Naopak, za každou cenu vás hodlá zatáhnout do svého šíleného světa a vizuálně ohromit, ať už to ve vás vyvolá pozitivní či negativní reakce a emoce.
Noční můry
Kdo je H. R. Giger
|
"Početí a utrpení, sny, noční můry i násilí, strach či smrt. To všechno najdete v Gigerově díle, samozřejmě vyjádřené značně provokativním uměleckým jazykem," vysvětluje místní průvodce, ale za chvíli zjistíte, že zde najdete mnohem víc. Na jeho obrazech totiž můžete odhalit všechny možné úchylky a deviace, od nekrofilie a zoofilie až po znásilňování či močení.
Obrazy jsou sice plné násilí, zneužití a ponížení, přitom však fascinují svou estetickou krásou a vnitřní energií, která s nich doslova tryská. "Giger ukazuje vnitřní svět lidského těla, jeho biologickou architekturu. Maluje jakési vnitřní fyzické krajiny plné erotiky a násilí, v nichž spojuje lidský svět se světem robotů. A díky tomu je považován za tvůrce umělecké biomechaniky," vysvětluje průvodce.
Ježíš na hlavě
V jednom případě dokonce vstoupíte za plentu, kam je povolený vstup jen dospělých a kde najdete jeho značně kontroverzní až pornografické vize.
Za zmínku však stojí i jeho sochy, ať už je to vlak s vagony vezoucími lebky vetřelců či stůl vytvořený z šesti postav ukřižovaného Ježíše Krista, z nichž tři jsou obrácené hlavou vzhůru.
Nejčastějším tématem však je prolínání motivu vetřelce s motivem ženy, která podle našeho průvodce reprezentuje božský a spirituální aspekt malířova světa. A ať už jde o matku či bohyni, vždy má téměř absolutní moc.
Zákaz fotografií
Podrobná prohlídka muzea vám zabere zhruba hodinu a vyjde na 250 korun (studenti zaplatí 170 korun, děti pak 130, ale minimálně do 15 let to pro ně není příliš vhodné, i když je výstava s výjimkou jedné části věkově přístupná všem).
Počítejte také s tím, že fotit se smí kvůli autorským právům pouze ve vstupní části do muzea. "Pan Giger, který žije v Curychu, má spoustu sporů o autorská práva a tak své věci fotit nenechává," komentuje zákaz místní personál. Pokud vás výstava vyvede z míry, a to se v našem případě stalo jedné asijské mladé ženě, která vyšla ven viditelně otřesená, můžete se jít uklidnit do protější "Allien kavárny", která je postavená také v duchu Vetřelce a kde se fotit naopak smí. Za kafe tu dáte 80 korun.
Temná katedrála z kostí
Může se hodit
|
Také v kavárně na vás čekají nezapomenutelné zážitky, když třeba u baru sedíte na podivuhodných "biomechanických" židlích, které sice vypadají na první pohled velmi nepohodlně, ale jsou vypolstrované gumou a sedí se v nich velmi příjemně. Celý prostor je vybudovaný v gotickém stylu jako jakási temná jeskyně či katedrála vytvořená z kostí, na stropě tudíž najdete tradiční vetřelecké páteře a na zdech zase děsivé obličeje.
Zatímco muzeum je jen jedno na světě, podobné kavárny jsou ve Švýcarsku dvě, druhou najdete v městečku Chur. Další byla kdysi otevřená v Tokiu, ale už několik let neexistuje.