Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Škoda Hispano i Stalinův kabriolet. Skvostná nabídka muzeí aut v Česku

aktualizováno 
Tatru 80 z roku 1935, v níž jezdil T. G. Masaryk. Motocykl Slavia s motorem uprostřed rámu. Praga Picollo či F1 stáje Prost. Takové skvosty ukrývají muzea aut v Česku. Nejnověji budete moci od 27. listopadu navštívit Muzeum Škodovky v Mladé Boleslavi, které otvírá po rekonstrukci a přichystalo novinky.

Jedním z vystavovaných modelů ve znovuotevřeném muzeu Škody v Mladé Boleslavi bude i Škoda Hispano. | foto: Škoda Auto

Muzeum Škodovky: spousta novinek

V Muzeu Škodovky, které otevírá po velké rekonstrukci, bude k vidění 46 velkých exponátů. Návštěvníci se mohou těšit např. na první kola vyrobená v "Laurince", motocykl Slavia s motorem uprostřed rámu, repliku kabrioletu Voiturette A z roku 1905, Landaulet SG se střechou a dřevěnou karoserií, ale i vojenské sanitky z 1. světové války.

Nechybí zde meziválečné vozy Popular, Rapid, kterým jezdil třeba Karel Čapek, "prezidentský superb" z roku 1934 a mnoho dalších. Třeba ten, který účinkoval ve filmu Upír z Feratu.

Ve vitrínách a na výstavních pultech pak je vystaveno i 500 kusů drobných doplňujících exponátů.

Škoda Muzeum

Jen čtyři automobilky na celém světě se mohou pochlubit více než stoletou nepřerušenou výrobní tradicí. Škoda Auto je jednou z nich. Škoda Auto Muzeum vás vtáhne do jejího příběhu, který se od roku 1895 odehrává v Mladé Boleslavi.

  • Otevírací doba: denně 9 až 17 hodin
  • Vstupné: letos dospělí 25 Kč, děti 12,50 Kč, prohlídka muzea a závodu s českým průvodcem 90/45 Kč, rodinné vstupné 60 Kč
  • Rok 2013 dospělí 70 Kč, děti 35 Kč, prohlídka muzea a závodu s průvodcem 140/70 Kč, rodinné vstupné 175 Kč, roční vstupenka 280 Kč
  • Více: www.skoda-auto.com

Přestavbu muzea v centru Mladé Boleslavi poznáte už na první pohled. Architekti ze stuttgartského ateliéru Jangled Nerves do stavby zakomponovali i historické části továrny.

Nově se muzeum skládá ze tří tematických částí. Ta první se jmenuje Tradice a prezentuje automobilové klenoty z různých epoch. V párech vystavované historické vozy návštěvníkům ujasní vývojové linie.

Druhá část, s názvem Evoluce, provede historií značky Škoda. Vyprávění začíná u zakladatelů podniku Václava Klementa a Václava Laurina, lze nahlédnout i do budoucnosti prostřednictvím takzvaného "Škoda Labu". Chronologicky sestavená řada vozů značky ukazuje nejdůležitější milníky ve vývoji vozů v uplynulých desetiletích. Nechybějí tu ani mediální instalace, filmy a interaktivní tabule pro vysvětlení exponátů.

Třetí část se točí kolem výroby a restaurování s cílem představit Mladou Boleslav jako hlavní výrobní závod. Dozvíte se tu, jak se automobily z dob minulých za pomoci nejmodernějších prostředků restaurují. Čtyři zdvihací plošiny ukazují vozy v různých stadiích restaurování, od "nálezu ze stodoly" až po nablýskaný klenot. Oblast doplňují exponáty na ponku, ale i velkoplošné nástěnky, alba k prolistování a projekce. Jak probíhá dnešní výroba, lze zažít v panoramatickém kině.

V novém muzeu Škody lze obdivovat skoro všechny vozy, které se tu kdy vyráběly.

V novém muzeu Škody lze obdivovat skoro všechny vozy, které se tu kdy vyráběly.

"Každý si něco najde. Jak ti, kdo chtějí vidět jen automobily, tak ti, kteří jdou hlouběji po informacích či příbězích," říká Margit Adamová Černá, vedoucí muzea Škoda. Pokud se sem vypravíte do konce roku, ušetříte. Například dospělí letos zaplatí 25 Kč, příští rok to bude 70 Kč.

Organizované skupiny se mohou podívat i do provozu továrny, prohlídka je určená návštěvníkům od 12 let. Vydat se můžete i do depozitáře v Žerčicích. V muzeu se konají i prohlídky pro nevidomé.

Olomouc: stovky veteránů

Na předválečné období, kdy český automobilový průmysl zažíval největší úspěchy,

Na předválečné období, kdy český automobilový průmysl zažíval největší úspěchy, se zaměřuje Veteran Arena v Olomouci. K vidění jsou tu značky Wikov, Tatra, Praga, Aero, Z, Škoda, Laurin & Klement, JAWA či ČZ.

Celkem tu mají asi sto automobilů a třicet historických motorek a další exponáty jako motory či benzinové stojany. Nechybějí slavná auta Praga Picollo, Škoda Popular 1100 či Aero Minor. Obdivovat zde můžete i další technické exponáty, například 400 historických telefonů.

  • Otevírací doba: so-ne 10-17, otevřeno od prosince do konce března.
  • Vstupné: dospělí 149 Kč; důchodci nad 60 let, držitelé ISIC, žáci a studenti 95 Kč; rodina 290 Kč. ZTP a ZTP/P zdarma
  • Více: www.veteranarena.cz

Kopřivnice: za historií slavné Tatry

Šedesát historických aut lze vidět v kopřivnickém muzeu Tatra.

Kabriolet, v němž se Stalin bál, modely T 613 či T 700 využívané komunistickými papaláši, obytná tatrovka 815 GTC (Grand Turist Caravan) a vozy, které zdolaly Paříž-Dakar. Šedesát historických aut lze vidět v kopřivnickém muzeu Tatra. Výstavu doplňují podvozky, motory a modely, designérské návrhy, sportovní trofeje, dobové fotografie a rarity.

Obdivovat můžete zavěšený akrobatický dvouplošník Tatra 131 a kolekce leteckých motorů, je tu i železniční motorová drezína z roku 1936 či rychlíkový motorový vagon Slovenská strela.

  • Otevírací doba: út-ne 9-16
  • Vstupné: dospělí 110 Kč; důchodci, děti do 15 let, studenti, ZTP 70 Kč; ZTP+P zdarma
  •  Více: www.tatramuseum.cz

Lány: sportovní auta

Muzeum aut v Lánech ve Středočeském kraji vystavuje sportovní vozy.

Muzeum aut v Lánech ve Středočeském kraji vystavuje sportovní vozy a může se pochlubit téměř stovkou exponátů závodních a sportovních vozů od 20. let minulého století až po současnost. Mezi nejstarší patří Ford T, který byl vyroben v roce 1914. K vidění jsou také modernější okruhové a soutěžní speciály.

Lákadlem jsou i formulové vozy, se kterými startoval závodník Tomáš Enge, nebo F1 stáje Prost a F1 stáje Jordan. Všechny vystavené vozy jsou provozuschopné.

  • Otevírací doba: listopad až březen stř, so, ne 10-16
  • Vstupné: dospělí 70 Kč; senioři, děti 6 až 15 let 50 Kč; rodina (2+2) 170 Kč, ZTP 30 Kč
  • Více: www.auto-muzeum.cz

Praha: Národní technické muzeum

Národní technické muzeum v Praze vystavuje exponáty napříč obory, ale i sem se

Toto muzeum vystavuje exponáty napříč obory, ale i sem se můžete vypravit za historií dopravy. K vidění tu jsou první automobily poháněné spalovacím i parním motorem. Uvidíte například NW President z roku 1898, první u nás vyrobený vůz či Tatru 80 z roku 1935 užívanou T. G. Masarykem.

Zajímavá je i vývojová řada motocyklů od konce 19. století do současnosti či ukázky železniční techniky.

Přehlédnout nesmíte ani letadla zavěšená od stropu počínaje košem plynového balonu až po Kašparův letoun, s nímž vykonal dálkový přelet. Nechybí tu ani železniční a hasičská technika.

  • Otevírací doba: út-pá 9-17.30; víkend 10-18
  • Vstupné: dospělí 170 Kč, děti 6-15 let, senioři nad 65 let 90 Kč, rodina 370 Kč
  • Více: www.ntm.cz

Zbuzany: za dávno zapomenutou slávou vozů Praga

Třetí největší sbírku vozů Praga na světě můžete obdivovat ve Zbuzanech u Prahy.

Třetí největší značkovou sbírku na světě můžete obdivovat ve Zbuzanech u Prahy. Věnuje se výrobkům slavné automobilky Praga. Jde o soukromou sbírku více než 70 automobilů a jiných dopravních prostředků z let 1908-1989. Kromě osobních aut tu jsou i nákladní vozy, motocykly, autobusy, traktory či silniční stroje.

Sbírku doplňují dokumenty, technická dokumentace jako třeba výrobní výkresy, katalogy náhradních dílů, odborné a populární časopisy. Nechybějí ani filmové dokumenty.

Přerov nad Labem: Muzeum Moto & Velo

Sedmdesát jízdních kol a šedesát motocyklů českých i zahraničních značek s

Sedmdesát jízdních kol a šedesát motocyklů českých i zahraničních značek s řadou unikátů je možné vidět v soukromém muzeu v Přerově nad Labem.

Mají tu spoustu technických zajímavostí: například kolo Slavia No. 001, první exemplář, jejž v Čechách vyrobila v roce 1895 firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, ale i ucelenou sbírku předválečných motocyklů České zbrojovky.
Opravdovým unikátem je motocykl Laurin & Klement - model L80 z roku 1905 s postranním vozíkem v původním zachovalém stavu.

Nechybějí ani dobové doplňky jako zvonky, výrobní štítky a zámky.

  • Otevírací doba: út-ne 10-16
  • Vstupné: dospělí 70 Kč, senioři 50 Kč děti od 6 let 30 Kč
  • Více: www.motovelomuzeum.cz




Nejčtenější

Cyklovznášedlo Hydrofoiler XE-1 od novozélandské společnosti Manta5
Elektrokolo pro jízdu na vodě. Novozélanďani uvádí do předprodeje bombu

Novozélandská značka Manta5 vyvinula a začne brzy prodávat Hydrofoiler XE-1, speciální vodní e-kolo z karbonu, které využívá kombinaci technologií kluzáku či...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Během dne, kdy vůbec nebylo pěkné počasí, začalo na chvíli zpoza mraků...
Za jedovatými pavouky na Moravu. Začíná seriál procházek v přímém přenosu

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme zavítali do krajiny Moravského Toskánska, vinařského kraje kolem Kyjova, který překvapuje přirozeným...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.