Moskevská nádraží se mají brzy změnit v hypermarkety

Devět moskevských nádraží se patrně v dohledné budoucnosti změní na hypermarkety. Tři miliony návštěvníků, kteří se do metropole denně sjíždějí z jedenácti směrů, prý nesmírně zatěžují centrum města. Moskevské vedení proto navrhuje odsunout nádraží na okraj metropole a centrum zvelebit obřími samoobsluhami.
Program rozvoje města přitom předpokládá výstavbu celkem 110 nových nákupních středisek. Starosta Jurij Lužkov je přesvědčen, že Moskva potřebuje nové hypermarkety jako sůl. Moskvané, posedlí nákupy, zaplavují desítky tržišť, kde se nehledě na parna či mrazy celý rok prodává všechno možné. Na stadionu v Lužnikách, patrně jednom z největších tržišť na světě, je možné v kterékoli roční době koupit norkový kožich, značkové oblečení či kosmetiku od prestižních západních výrobců za několikanásobně nižší ceny než v obchodech. Moskevský šéf se dal slyšet, že zboží je třeba prodávat pod střechou. Je prý nedůstojné, když Moskvané při nákupu luxusních kožichů přeskakují kaluže. Uvedl, že "světová tendence" káže stavět moderní hypermarkety, nikoli plechové stánky. V zájmu modernizace města se tedy budou z centra stěhovat nejen nádraží, ale i tržiště, kde Rusové dosud nakupovali nejraději. Podle moskevského vedení přestěhování nádraží nebude nijak náročné. Kyjevské, Kurské, Běloruské, Kazanské a další nádraží se z dobře situovaných míst přesunou za třetí "kolco", okrajový dopravní okruh, a na jejich místě vzniknou komplexy se samoobsluhami, bary, kavárnami a kadeřnickými salony. Lužkov je přesvědčen, že nádražní budovy jsou pro investory nesmírně lákavé objekty. "Nádraží nám pak postaví sami a zdarma," tvrdí. Dosud síť hypermarketů v Moskvě provozuje jen turecká firma Ramstor. Nabízí zákazníkům kolem 30 000 druhů zboží. Má však pouze dva velké obchody a několik samoobsluh. Denně jsou tam obrovské návaly zákazníků.
 

Typický obrázek hlavního ruského města.