Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Monsieur? Yes, sir! Na Roissy diskutují

  16:08aktualizováno  16:08
V hale obřího letiště Charlese de Gaulla v Roissy u Paříže není s domluvou v angličtině problém. Ne větší, než třeba uprostřed Londýna. Kdo by tedy řekl, že i zde probíhají zákopy jazykové bitvy, kde linie hájí zastánci francouzštiny?

Když přišlo před časem vedení společnosti Air France s plánem, aby piloti v zájmu větší bezpečnosti hovořili s kontrolní věží pouze anglicky, zdálo se to být zprvu v pořádku. "V žádném případě jsme nechtěli po nikom, aby se vzdával Molierova jazyka," říká Pierre Caussade, ředitel Air France pro technické operace, který stál za tímto rozhodnutím.

Vedení společnosti však podcenilo hrdost na rodný jazyk, kterou dali najevo zástupci pilotů i pracovníků řídících letový provoz. Nařízení vydrželo pouhých čtrnáct dnů. Mnozí zaměstnanci prostřednictvím mocných unií protestovali a odmítali se příkazu podřídit. "Reakce některých skupin byla opravdu velmi nepříznivá," připustil Jean-Pierre Fremontel, odborářský šéf. Autoři reformy museli ustoupit. Hodlají raději zaměstnanecké svazy přesvědčovat, diskutovat s nimi a říkají, že jednou se k nápadu znovu vrátí. Pierre Caussade doufá, že to bude brzy.

"V našem oboru se vyjadřujeme převážně v číslicích, kódech a různých zkratkách," vysvětluje. "Cílem proto zůstává, aby existoval jeden technický dorozumívací prostředek," říká, aniž přímo zmiňuje angličtinu. Ne každý souhlasí. Někteří techničtí pracovníci na Roissy uvádějí, že až polovinu času již dnes stráví domluvou v angličtině. Na co tedy rámovat věci nějakým nařízením? diví se.

Patrick LeNoel, jeden z pracovníků kontrolní věže, naproti tomu nařízení schvaluje. V rozhovoru pro list Le Figaro však vyjádřil pochybnosti, zda jsou všichni zaměstnanci jazykově vybaveni k takové změně. "Stále existují mnohá nedorozumění," uvedl. V práci na letišti podle něj každé zkreslení může mít závažné důsledky. Le Figaro přitom cituje oblíbený vtip amerických mužů z letového provozu, kteří nazývají lety francouzských pilotů "keskildiflghts" podle francouzské otázky "Qu´est-ce qu´ íl dit?" neboli "Cože to řekl?"

Mnozí se domnívají, že pro začátek tedy postačí, když se tato úprava vyzkouší pouze na Roissy. Výsledky rozhodnou, co dál. Tomu se však brání mnozí piloti, kteří se obávají velkého zmatení: jak to asi bude vypadat, když nad přeplněným Roissy, které je osmým nejrušnějším letištěm světa, se bude mluvit anglicky, nad zbytkem Francie francouzsky a všude jinde anglicky? Vedení letového provozu i francouzské letecké společnosti se shodují, že je třeba shromáždit dosavadní zkušenosti a rozhodnout jak dál. "Je to problém mnohem složitější, než by se mohlo na první pohled zdát," podotýká k tomu Jean Jezequel, manažer letového provozu.
 

 

Autor:




Nejčtenější

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Další z rubriky

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Japonští turisté před bazilikou Sacré-Couer
Čekají Paříž z filmů a realita je šokem. Japonci z toho i zvracejí

Paříž, město lásky a světel, je především díky filmům a seriálům známá jako jedno z nejromantičtějších míst na světě. Ovšem pro některé turisty je realita tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.