Metropoli hrozí kolaps dopravy

  • 2
Hlavními městu hrozí dopravní kolaps, protože tisíce rekreantů se vracejí z dovolených a obnova provozu metra se prodlouží až na několik měsíců. Dopravní situace je o to horší, že do práce se nyní vracejí i tisíce lidí, kteří zatím kvůli povodním zůstávaly doma.

Tramvaje a autobusy nebudou stačit pro dopravu lidí z velkých sídlišť, jako jsou Jihozápadní Město a Černý Most, a metro nepojede ještě několik měsíců. Zpoždění mívá i kyvadlová doprava Českých drah.

Složitou situaci příliš nezlepší ani zprovoznění dalších tramvajových tratí. Tramvaje jezdí od soboty z Palmovky do Střelničné ulice, v úsecích Palackého náměstí - Nádraží Braník a Výtoň - Albertov. Vozy elektrické dráhy se vrátily i na nábřeží Edvarda Beneše.

Podle mluvčí městského dopravce Michaely Kuchařové je však obnovení provozu na všech tramvajových tratích postižených povodněmi otázkou týdnů. "Mnohá místa v kolejištích jsou podemletá a propadají se, proto je musí nejdříve prohlédnout statici," řekla Kuchařová.

Autobusy opět jezdí na zastávky u holešovického nádraží, některé spoje do Bohnic od pondělí vyjíždějí už od stanice metra Pražského povstání, jako náhrada za neprůjezdný úsek podzemní dráhy z Pankráce do Holešovic. Mluvčí magistrátu Martin Kupka uvedl, že tyto linky by měly přednostně využívat jízdní pruhy v okolí Rádia Svobodná Evropa na Severojižní magistrále.

Lidé si také stěžují na kyvadlovou dopravu Českých drah. Zatímco na Smíchově staniční rozhlas informuje o čase odjezdů vlaků na hlavní nádraží, v opačném městu tomu tak není. Na hlavním nádraží bývají cestující zmateni, protože železničáři pouze hlásí, kam přijede kyvadlová souprava, a nikoliv dobu odjezdů.

Michal Burian z Radotína si stěžoval na to, že vlaky jezdí v delších intervalech, než bylo vedením drah slibováno. "Říkali, že mají interval po dvaceti minutách, a já ve čtvrtek čekal na hlavním nádraží tři čtvrtě hodiny."

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského však kyvadlová doprava nejezdí podle jízdního řádu, a proto ani výpravčí neví přesně, kdy bude vlak odjíždět. "Přednost mají pravidelné vlaky jezdící podle jízdního řádu, a proto také kyvadlová souprava může jet i později než po dvaceti minutách," řekl Šťáhlavský. "Je to problém, a proto bychom měli brzy pro kyvadlové vlaky stanovit jízdní řády," dodal.

Pro motoristy zůstávají stále otevřené pouze Barrandovský a Hlávkův most, jenom osobní auta smějí na zbraslavský most Závodu Míru, v jejich okolí jsou tak pravidlem velké dopravní zácpy.

Složité přestupy při cestování v Praze

Doprava v hlavním městě se v současné době velmi zkomplikovala. Někdy se cestování prodlouží o hodiny.

Složitě nyní cestují například lidé z Černého Mostu do Zličína. Zatímco dříve tuto trasu ujeli bez přestupů metrem zhruba za pětačtyřicet minut, nyní si musí vyhradit na tuto trasu dvě hodiny. Na Černém Mostě mohou cestující využít některou z autobusových linek, které jedou na Lehovec, popřípadě jet metrem do stanice Hloubětín. Z Lehovce nebo Hloubětína pak pojedou tramvají linky číslo 3 na Palackého náměstí. Zde přesednou na tramvaj č. 4, 10 nebo 14 a dojedou k Andělu. Zde pak nasednou na náhradní autobusovou dopravu X-B za metro a pojedou do Nových Butovic a odtud pak metrem do Zličína.

Jednoduché není ani cestování z Horních Měcholup na Dejvickou. Z tohoto sídliště musí lidé jet autobusem na Skalku, odtud metrem na Želivského a pak je čeká dlouhá cesta tramvají - linkou 26. Tato trasa nyní zabere asi hodinu a dvacet minut.

Složité je nyní i cestování mezi Barrandovským sídlištěm a Bohnicemi. Ze zastávky Pražská čtvrť se jede nejdříve autobusem linky 126 na Smíchovské nádraží, odtud tramvají šestkou na I. P. Pavlova a pak autobusem 144 k poliklinice Mazurská. Cesta trvá zhruba hodinu.