Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Marseille - hlavní město Středomoří?

  15:26aktualizováno  15:26
Druhé největší francouzské město Marseille chce znovu získat svůj dřívější lesk a opět se stát hlavním městem Středomoří. A to i díky novému spojení rychlovlakem TGV, který od tohoto týdne umožní za tři hodiny překonat 750 kilometrů, jež toto město dělí od Paříže. Po čtyřiceti letech stagnace a téměř likvidace Marseille jako přístavu, prochází město totální proměnou, aby bez potíží vstoupilo do 21. století. "Je to silný symbol. Marseille tak znovu nalezne své tisícileté poslání místa obchodu a výměny," řekl prezident obecního podniku Euroméditerranée Renaud Muselier, který je jedním z hlavních iniciátorů velkých změn.

Počínaje přístavem, které je srdcem projektu, přes rozsáhlé průmyslové plochy léta ležící ladem až po nádraží Saint Charles je dnes město, obklopené vysokými pahorky, jedním velkým staveništěm.

Program úpravy města, který se snaží zmodernizovat Marseille, aniž by byla narušena jeho výjimečnost a tradice, je s investicemi z městské pokladny ve výši 2,5 miliardy franků (asi 13 miliard korun) po dobu pěti let jedinou akcí svého druhu za posledních dvacet let, která je v národním zájmu.

Marseille, která je známá neustálým nárůstem počtu obyvatel rozličného původu a zároveň je zde jedna z nejvyšších úrovní nezaměstnanosti v zemi, město ne zrovna oblíbené, které bylo často terčem posměchu, je již několik let ve víru. Demolice a přestavby starých sil a doků, obnova nábřeží, aby lépe odpovídalo vzrůstající oblibě zábavních plaveb na rekreačních lodích a turismu, rubání podzemních cest rychlodráhy, která má napomoci ochránit výjimečné místo, i obnova starých čtvrtí jsou toho dokladem.

Nepříjemný rámus, prach a obrovské dopravní zácpy kompenzuje každý měsíc otevírání nových zahrad, výstavba obchodních čtvrtí a kabelových rozvodů, díky které se Marseille stává druhým francouzským městem v oblasti multimédií, vysokých škol a výzkumných laboratoří, a bující kulturní život. Ve městě  má více
lidí předplatné do divadla než na zápasy prestižního fotbalového týmu Olympique Marseille. To jsou důkazy, že město je odhodláno "najít své místo", tvrdí Muselier, který je také zastupitelem a prvním náměstkem starosty.

Hlavním cílem je především dát do pořádku staré město a jeho přístav, který je pro 800.000 obyvatel (s aglomerací 1,5 miliónu) již delší dobu nepřístupný, a zhodnotit desítky kilometrů pobřeží nejstaršího z francouzských měst, které bylo založeno iónskými kolonisty již před více než 2600 lety. Vůli znovu dobýt a potvrdit pozici hlavního středozemního přístavu bude od začátku příštího roku symbolizovat čtvrť
Méditerranée v níž se budou mísit ekonomické aktivity, námořní život, kultura i zábava; na 1,1 miliónu metrů čtverečních se tak budou nacházet kanceláře, obchody i ubytování.

Nová linka TGV - celá Francie šílí

Z nové linky rychlovlaku TGV - Paříž - Marseille je celá Francie nadšena. Spojení dvou největších francouzských měst rychlovlaky neopouští již několik dní první stránky novin a televizní zpravodajství.

Nová linka, která bude veřejnosti zpřístupněna v neděli, je dlouhá 250 kilometrů a spojuje Marseille s Valence, kde dosud končila zvláštní dráha pro TGV. Namísto čtyř a půl hodiny tak cestující urazí cestu Paříž-Marseille za pouhé tři hodiny a cesta
mezi Marseille a dalším francouzským velkoměstem Lyonem se smrskne na hodinu a 40 minut.

Nová linka "TGV Méditerranée" se plánovala od roku 1989, stavět se začalo před pěti lety a celý projekt přišel na 25 miliard franků (asi 130 miliard korun). Vyrostla nová nádraží ve Valence, Avignonu a Aix-en-Provence, dráha vede po 500 nových
mostech a deseti kilometry tunelů.

Celkově tak linky TGV postavené za posledních 20 let ve Francii dosahují délky 1500 kilometrů. Rychlovlaky však jezdí i mimo speciální tratě a i na "normálních" kolejích jsou obvykle rychlejší než ostatní vlaky. Mezi Paříží a Marseille by mělo podle odhadu železniční společnosti SNCF nyní cestovat kolem 23 miliónů cestujících
ročně.

Bude to samozřejmě znamenat úbytek pro letecké přepravce a Air France očekává asi 600.000 cestujících ročně méně. Avšak vzhledem k tomu, že SNCF a Air France jsou většinově vlastněny státem, mají společnou strategii. Air France tak nabízí
svým cestujícím spojení na TGV, zatímco na letištích v Lyonu a Paříži vyrostly stanice rychlovlaku.

Francouzské listy se předhánějí v předpovědích o dopadu TGV na ekonomiku Marseille a na posílení významu Lyonu, stejně jako na ceny rekreačních domů kolem Avignonu. Avšak rychlovlak nespojuje jen Paříž a Marseille, ale i regionální metropole Lyon, Marseille a Montpellier navzájem. Kromě toho bude možné jezdit z
jihu Francie za pár hodin do Bruselu a Londýna - bez dosud nezbytné zastávky v Paříži.

Autor:




Nejčtenější

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Další z rubriky

Pfaffenstein a königsteinská pevnost, tentokrát ze Spitzsteinu.
Liduprázdnou pustinou Labských pískovců do Saského Švýcarska

I v profláknutém Saském Švýcarsku se dají najít velice přitažlivá místa, kam masový turismus stále ještě nezatnul svůj drápek. Ba naopak. Na této dobrodružné...  celý článek

Japonští turisté před bazilikou Sacré-Couer
Čekají Paříž z filmů a realita je šokem. Japonci z toho i zvracejí

Paříž, město lásky a světel, je především díky filmům a seriálům známá jako jedno z nejromantičtějších míst na světě. Ovšem pro některé turisty je realita tak...  celý článek

Ovšem typickým provensálským zákuskem jsou sýry. Většinou dostanete na výběr...
OBRAZEM: Nejlepší je zažít Provence na talíři. Jídla, na která nezapomenete

Když se rozhodnete vydat do Provence, asi se vás všichni budou ptát na víno a na levanduli. Přitom to nejlepší z této jižní části Francie se odehrává na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.